Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
didde_pil

Uttern 520 HT, vad tycker ni om den?

Rekommendera Poster

Har bestämt mig för att byta bort min sportbåt och köpa en uttern 520 HT av en bekant. Får den för 45 000:-. tycker det är rätt bra pris om man kollar på blocket. Fungerande 70 hk evinrude 80-talare, nytt kapell och väldigt välvårdad. eller vad tycker ni om priset? Verkar vara en bra båt med bra förvaringsutrymme och övernattningsmöjlighet. Berätta gärna för och nackdelar med båten om ni vet något. Har även en yamaha 115 hk -91, som jag undrar om det kommer att gå att hänga på denna båt? Såg en uttern 520 DC på blocket med en 100hk på, vet inte om dom kanske har annat skrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min erfarenhet är att båten trivs riktigt bra med 70 hk. 115 blir nog tungt och vingligt i höga farter. jag hade en 520 uttern en guuul allt var gult och brunt. nåväl. den hade jag en 55 hk motor på och jag upplevde att den var i underkant 1-2 presoner helt ok. vattenskidor visst men trögt. när jag senare bytte till en 3 cyl 70 hk johnson så blev det riktigt bra fart inga problem att kasta henne upp i plan med 4 pers ombord. jag fick labba en del med proppellrar och jag mins inte stigningen nu men jag har för mig att vi monterade en 4 bladig Rf propp den greppade fint när man skidade efter båten. priset kan jag tycka är kanske i överkant men det är ju klart är den i nyskick och har bra med tillbehör fint/nytt kapell så visst varför inte. har den inte detta så pruta 10 000.. tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk åxå på att på en 30 år gammal båt, som med all säkerhet har en del inplastad plywood i akterspegeln är risken uppenbar att vatten har trängt in och plywooden är fuktig eller till och med rutten.

Detta oavsett hur välskött båten är i övrigt, så även om den ser ut som ny finns risk för ett rätt omfattande renoveringsarbete, så det ska man kolla innan köp tycker jag.

 

Särskilt om du har tänkt hänga 115 hk på den.. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...