Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
WinWin

Hände i naturhamnen...

Rekommendera Poster

Skepp o hoj

 

I helgen var jag och några vänner ute och seglade och lade till i en naturhamn strax norr om Gränsö i St.Anna's skärgård. Populärt ställe som vid tillfället var lika välbesökt som vanligt. En vacker ö med en vik där man ligger skyddad för alla vindar utom N och ofta plockepinn bland ankarlinor :-)

En annan segelbåt lade sig bredvid (inget konstigt med det). Plötsligt, någon timma senare, upptäcker jag att det är olja, eller diesel, i vattnet runt våra två båtar varpå jag påkallar ägarens uppmärksamhet.

Jag frågade om han hade något läckage, typ bogpropeller eller motorn och visade det tydliga tecknet på läckage i vattnet...

 

Karln säger, utan att blinka, att han hade funnit olja/oljeblandat vatten i kölsvinet efter inspektion och valde att länsa det. I NATURHAMNEN, bland badande ungar och hundar, potatis-sköljande kvinnor och män!!!???

Kort efter att jag noterat honom om min upptäckt och vi sitter i sittbrunnen med en varsin sillmacka och en kall, studsar gubben upp med en flaska diskmedel i näven och med ett glatt leende utbrister han:

-Ja, det är ju bättre att det sjunker ner till botten så man slipper se skiten.

Varpå han skvätter ut diskmedlet kring sin båt för att lösa ytspänningen.

 

Vi var mållösa alla tre i min sittbrunn och kvällens diskussion handlade om dagens incident.

 

Va fan gör man vid ett sådant tillfälle?? Ringer kustbevakningen eller skäller ut fanskapet på plats med en fiende för resten av livet ute på haven?

Att tilläggas bör, är att denna båt förmodligen härstammar från samma båtklubb som jag tillhör utan att vi känner varandra.

 

Jag är ingen Greenpeace-aktivist, men nog fan har jag vett i skallen så jag själv hade sugit ur kölsvinet i hemmahamn eller använt mig av uppsugningsmattor eller motsv. Nån j-la respekt ska man väl ha för sin omgivning och moder jord. Som om inte Östersjön är nerskitad nog!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett jättebra påpekande på Maringuiden, WinWin!

MEN varför var ni mållösa alla tre i din sittbrunn????

Marodören hade förtjänat at konfrontreas med sin nedskitning DÄR O DÅ!

Vän eller fiende. Spelar det någon roll?

Jag hade tagit honom med byxorna nere; om han var 08, 031, norrmann eller av annan etnicitet.

 Annat duger inte!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte annat än att hålla med dig, vi borde ha sagt något.

 

Skyller på den svenska konflikträdslan.

 

Men nu så här i efterhand när man summerat det hela så dyker dock frågan upp om man ska tillkalla kustbevakningen (anonymt ;-) ) vid en sådan händelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anonymt??? Varför?

Samma konflikträdslan?

Jaja. jag så din smiley........men jag tyckte inte om den ;-)

Edit: Tryckleif....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På snack om etnicitet.........

2 år senn: Jag låg i hamnen på Vinga...........blandt Vinga's Vänner......men norsk flagga i häcken.

Efter gjort ship-shape och färdig för övernattning öpnnade jag en öl och rullade en sigarett (5 millimeter tjock i Rizzlapapper).

DÅ dök en tant (antagligen en av Vingas Vänninnor) upp i sin sittbrunn, 2 båtar undan, I LOVART, och skällde på den idiotiska norrbaggen som rökte tobak utan hensyn till sina båtgrannar.........

Tanten hadde ingen tanke om sin egen gubbe som just då grillade familjens Eldorado-korvar till 19,90/kg tillsammans med 20 andra Venner, i 2 halva oliefat på bryggan....................I LOVART.....

Sjuta den som sjutas kann.........*lol*

Jag gick til Rörö......................tyst och stilla, själv om hamnavgiften va' betald.......

Någon gång är det inte klokt att svara sin rätt ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...