Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
freed

Utombordare storlek?

Rekommendera Poster

Tjena,

Byter ner oss i storlek och från inombordare till utombordare för att göra båtlivet simplare.

 

Ska köpa en utombordare, hur hade ni gjort?

 

Båten väger 900kg och främst ska det funka in och ut ur hamnen men även för några dagars familjesegling nån gång ibland.

 

Satsa på en 2,3hk som är lite klen men som är lätt att koppla loss o ta med hem varje gång så den inte blir stulen. Eller funkar dessa småmotorer endast till den lilla jollen?

 

Satsa på en 5-6hkr, 27kg som antagligen är för tung att ta loss varje gång men som är bättre anpassad för motorgång när man behöver det.

 

Eller ska man ha två motorer....hrm då blir nog inte livet simplare...tacksam för input

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

900 kilo, det känns inte som nån speciellt stor segelbåt. Jag tror faktiskt att det räcker med den lilla motorn för hamnmanövrar o dyl, så länge du inte tänkt avverka längre sträckor för motor. Den räcker säkert inte långt för att gå mot rejäl vind och sjö.

Sen är ju frågan om du kommer orka bry dig om at koppla loss och ta med dig motorn hem, även fast det är en liten motor. Brukar nog bli så att den får hänga kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha en större motor utifall att jag skulle vara tvungen att gå för motor i lite högre sjö och om något knasat sig med segel eller roder.

Sen låsa fast ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en 2,5 hästars suzuki till min J 17 och det räcker gott. Men, en småmotor är avsedd att driva en lätt jolle i hög fart. Du måste ha en annan propeller. Till suzukin fins en med lägre stigning och det blir väldigt mycket bättre med en tyngre båt. Så: Liten motor och en propeller med låg stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...