Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Eriq

Koppla förbi stöveln?

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta AQ115 med det inte helt ovanliga problemet dålig kylning (sjövatten). Kyler dock bra på land om jag kopplar ur slangen från stöveln o suger vatten ur en hink. Funderar därför på att koppla förbi stövel och lägga en kylsugslang direkt ned i vattnet från aktern.

Är det nån risk att göra det? Kan avgaserna/stöveln bli för varma?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stöveln antar att du har ett 100 drev borde inte bli för varm då avgaserna som kommer ut är vattenblandade från limpan. det du bör göra är att montera ett riktig vattenintag under båten så den får ordentligt med vatten även om båten planar. om du tittar från sidan på stöveln så sticker vattenintaget ned under botten på båten detta medför dessutom att du får ett lätt övertryck i slangen vid planigg/gång. en del racerputtar monterar ett sänkt vattenintag på drevet en ganska enkel operation. en bit rör snedkapat med den kortare änden/öppnare änden riktat förut e du med hur jag förklarar?

 sedan en slang och vidare in i motorrummet detta bör ge en bra lylning. annars kontrollera klacken på din inpellerpump den slits och kan ge upphov till dålig kylning vid högre varvtal en del pumpar typ Johnsonpump jabsko kan ha justerskruv för klacken. den klacken jag talar om ser du om du skruvar av locket till pumpen. Tänk bara på att inte göra det om pumpen befinner sig under vattenytan. kan bli väldigt blött då *L*

jag hade ett 100 drev på min Ockelbo för massa år sedan då hade jag en del problem med att det växte havstulpaner inne i vattenintaget dom simmar dit som små och sedan växer dom så att säga på platts. så jag monterade ett extärnt rör som jag skruvade med en klamma på kavitationsplattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...