Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
prahna

Familjeracer för 120000kr?

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en mindre segelbåt mindre än 30fot som ska rymma mig, min sambo och vår ettåriga dotter.

Jag gillar fart så den får gärna va snabb och så gillar jag modern design så det finns med på önskelistan. WC är ju inte heller dumt

Så nästa fråga är, vad väljer man?

Gillar typ J80, x-79, melges, first24 osv men är dessa helt fel för en familj med en ointresserad sambo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabba livliga båtar, som du nämnt, och en ointresserad sambo är en dålig kombo. Men vill du ha en sådan båt så skulle nog jag personligen satsa på en Express.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Banner 30 skulle jag rekommendera, om du kan hitta någon till salu!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ståhöjd är ju något som min sambo uppskattar så då går väl x79 bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen av de båtar du nämner har ståhöjd. X99 har det, men helt andra pengar då.

 

Sedan är det nog så att racerbetonade båtar ofta är lätta relativt sin storlek och kräver fler i besättningen när det lutar mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet råd... fundera över vad som är viktigast; att du har en snabb och rejserbetonad jollelik båt som du tycker är kul att segla, men som är obekväm. Eller att båten är mer familjebetonad och inte bara du njuter.

Jag tror nämligen inte du får ihop ekvationen ståhöjd, bekväm, rejserbetonad och snabb för de pengarna... nä, du får kompromissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Maxi Magic kanske..? Hmmm..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En NF kanske?! Ståhöjd till 1,7 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag känner min sambo så vill hon inte sova över i båten...i så fall en natt max.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på några NF, tyckte de inte kändes som 1,7 så jag mätte. Ända stället de är så höga är under ruffluckan som är lite förhöjd, övriga ruffen är decimetern lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet tips i all välmening... ni kanske ska hyra en båt eller låna en helg för att testa på? Min fd sambo (...precis, fd...) var aldrig förtjust i båtlivet, och ogillade varje minut jag var vid båten. Nu kom ju jag och båten som ett paket, men att skaffa en båt när man har en sambo som ogillar båtlivet skulle jag fundera båte en och två gånger kring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ingen dum ide.

Det som jag klurar över dessutom är hur det funkar med en lätt snabb böt och barn, de tenderar ju till att luta en hel del...

 

Kikade på NF och den ser fin ut, trevlig invändig och snygg utanpå. Tyvärr verkar lys ligga på sub 1...

 

Maxi Fenix är ju fin men jag ryser när jag hör maxi, tänker 77a....:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha!

Tanken slog mig när jag skummade tråden.....

Hur skulle det se ut om man skrev på MG att man är ute efter en snabb och racebetonad sambo som funkar till kappseglöing men också avslappnande cruising ibland?

Skämt åsido så finns det ju en hel del båtar som funkar både för familje och kappsegling.

NF är redan nämnd. Accenten har ganska bra skjuts men är väl inte så racebetonad Vinga gjorde väl några hyfsat raciga båtar på 80 eller 90-talet som har akterruff med toa i genomgången mellan salongen och akterruffen. Guy 27 vet jag inte hur den seglar men den ser väldigt giftig ut.

Rapier 25 är rymlig inuti och ser ut som om den skulle segla i åttor runt Balladerna. Den är hyfsat snabb men inte så snabb som den ser ut att vara. Det intressanta med den är att den är MH-riggad men har huvuddelen av drivet i storseglet.

Sen har jag fått för mig att de båtar man upplever som raciga ofta är ganska överriggade och därmed hyfsat svårhanterliga tillika veka. Det brukar INTE funka att frälsa en avig sambo i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenix är jättefin, seglar bra. Men det är svårt att hitta en med din budget. När det gäller båtval handlar det om kompromisser, och det finns faktiskt vettiga båtar i segmentet mellan rejser och familjepråm. Jag är t ex väldigt nöjd med min Dixie 27 - visst, den är inte snabbast på fjärden, men å andra sidan inte heller långsammast. Den segla fint, är rymlig och jag kan hantera den själv, vilket är ett måste när man seglar med två barn själv (eller ointresserad sambo). 

Angående hur mycket båten lutar handlar det om segelsättning, du måste minska tidigare på en överriggad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarade först på detta men så ringde telefonen och när jag sedan skickade så verkar det som om texten helt försvann :-(

Nystar lite vidare på det där med motvillig sambo då jag efter egen erfarenhet med mycket tur lyckades få det att fungera. Min historia i korthet:

Efter att i hela mitt liv haft öppna båtar, segel och motor, och seglat med andra i övernattningsbara båtar började jag med en övernattningsbar motorbåt i storlek mindre. Frugan var inte intresserad av att tillbringa en enda natt ute på sjön så det var jag och en av sönerna som det var aktuellt för. Frugan var med på en tur ut till en ö med båten och hade en massa synpunkter på hur saker var lösta, hur båten gick i sjön osv. Några veckor senare hade vi fest på landet och ont om sängplatser så frugan och jag sov i båten. Fler synpunkter på dålig planering etc. Nästa dag hade vi bestämt att ta båten till ena sonens konfirmationsläger på en ö några timmars körning bort. Det regnade och var allmänt otrevligt och min fru hade ytterligare synpunkter på båten och sa efter den resan att hon aldrig skulle sätta sin fot på den båten igen.

Så båten såldes och jag började titta på andra båtar. Frågade då min fru om synpunkter på de olika objekt jag tittade på. På så sätt kom hon mer och mer in i det samtidigt som hon upptäckte att ville hon vara med mig så fick hon acceptera båtlivet.

Vi hittade en båt som tillfredsställde de flesta krav vi hade och min fru satte igång att sy lakan, fundera på köksutrustning, stuvning av livsmedel etc och blev på så sätt rätt engagerad i båtlivet på sitt sätt. Allt eftersom har även hon börjat uppskatta båtlivet, kanske inte till den grad som jag gör men ändå.



Så, det höll på att gå åt pipan i början. Det kunde mycket väl ha blivit så att frugan hade blivit väldigt anti när det gäller båtar men, som den kloka kvinna hon är, försökte hon göra något konstruktivt åt situationen. Hade jag inte involverat henne i kravlistan hade jag antingen inte varit gift idag eller fått tillbringa tiden på sjön ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tipset är att följa råden här i tråden, det är svårt att få en avig sambo eller fru att gilla segling. Jag testade oxå men varför segla över sundet i två timmar när man kan köra bil över bron på 20 minuter :)

 

En rejsbetonad båt tror jag definitivt inte funkar!

 

Jag tror på antingen eller dvs en stor trygg båt typ bekväm och stabil Rassy som seglar tryggt i alla väder, för väderomslag blir det så snart frun hoppar på båten, tro mig!

 

Alternativet är en smidig dagseglare som man kan finåka med i bra väder samt som du kan segla själv med på kvällar osv. Obs viktigt att du kan hantera båten själv så slipper du ringa och tjata på gastar etc.

 

Fråga sambon och dig själv om ni gillar själva seglingen som en sport eller själva camping/hamnlivet. Efter tre säsonger har vi sovit en natt i båten och inte ens kokt tevatten på spisen....så för oss var det rätt lätt att välja sida :) därmed inte sagt att inte långseglingar och flera dagars boende på båten är trevligt men det passade inte oss.

 

Vi valde trailerbart, en trimaran, helt plötsligt har det öppnat upp möjligheter t ex i Karlskrona, Göteborg och Stockholms skärgård. Vi räknar med att campa någon natt ibland annars blir det hotell. Jag räknar också kallt med att 90% av seglingen blir på egen hand, eller med segelintresserade polare, får man med familjen någon gång ibland och dessutom får fint väder så är det ren bonus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste hela tråden först efter jag hade svarat.....nu när jag ser vad du skriver så hade jag tveklöst köpt en dagseglare! Såg en virus på blocket idag som verkar kul, alternativt satsa på en hobie gärna en som du kan hantera själv. Finns även några kattor med vingar, de verkar hyfsat bekväma, men sambon bör vara informerad om att det kan ingå ett bad ibland.

 

Sen hade ni ju även en son, hrm då passar inte en liten hobie....kanske kan du gasta på kvällseglingarna och känna efter vad du behöver.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man med racig menar att man skall placera sig bra i kappseglingar med SRS-handikapp bör man undvika alla lätta båtar som ofta kappseglas. Deras SRS är upptrissat högt. Dessutom kräver de en mycket aktiv och kunnig besättning för att komma till sin rätt, och ju mer det blåser desto svårare blir det. 

SRS-talen är ju satta för att skapa rättvisa mellan olika båttyper, så i teorin spelar det ingen rll vilken båttyp man väljer. 

Vill du få med din sambo och barn och få dem att trivas skall du välja t.ex. Ballad eller Comfort 30 för det pris du uppger. De är styva och trygga i alla väder. Ballad är styvast men tar mycket vatten över sig på kryss i krabb sjö. Comfort 30 är inte fullt så styv men kutar på bättre i lättvind, och tar mindre vatten över sig på kryss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror som ni säger att involvera sambon är bra, ett stort problem är att hon är svår att få intresserad...men det ska nog gå det med.

Vår lilla tjej gör att jag känner mig tveksam till något allt för extremt, sedan som ni säger,gastfrågan är ju en annan. Alla kompisar utom 2 har barn, sedan är det inte kul att ofta segla själv. Så det kanske inte är ett problem öndå.

Det som jag kom på är att om man tar med en kompis så ska säkert hans sambo med....då måste man få plats i sittbrunnen. Hur många ryms i brunnen på en 25-30fotare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sittbrunnen mot lovart kanske 3-4 beroende på hur långa bänkarna är, även rorkulten påverkar var styrman sitter. I lä brukar man kunna ha en som dessutom vinschar genuan och håller koll mot den sidan som annars kan vara skymd för styrman.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många som ryms i sittbrunnen tycker jag är en situationsfråga. Vid lugn och fin halvvind kan man sitta 6 pers i vår 26-fotare och dricka saft. Vid mer blåst/kryss/andra förkärvande omständigheter tenderar allt över 2 att vara trångt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på att hyra en båt i det läget du befinner dig i. En vecka kanske? Då kan ni testa vad som är lagom, vad som är nödvändigt eller onödigt - och din sambo får ett diskussionsunderlag. Och vem vet - kanske gillar hon det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möre 30 är minst lika stabil som Balladen men tar inte lika mycket vatten över deck. Brukar dessutom ligga några tiotusen kronor under i pris, mest beroende på att inredningen oftast är hemmabygd men om du får tag i en med bra inredning får du nog mest båt för pengarna.

Hade tänkt sälja min men har ångrat mig nu när marknaden är som den är så den får du inte köpa (Riktigt fint byggd) men det finns några på blocket under 100.000kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har hittat båten:)

En pogo 1....

http://www.teamhoffstedt.se/2012/06/miniboxen-och-pogo-1/

Tror det skulle vara det ultimata för mig för några år sedan....innan barn o familj...men nu...kanske..den går ju att ensamsegla..sedan finns det spartansk övernattningsmöjloghet...:)

Nä, det skulle nog bli skilsmässa direkt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner ju igen mig så mycket i det här så jag känner att jag bara måste engagera mig! Se mina kommentarer med all välmening. Det vore kul om det kan bli rätt direkt för din del. Det blir lätt lite dyrt när man köper fel.

 

Avig sambo i kombination med en ettåring....det är helt klart en utmaning!

Sambon ska då känna trygghet även för barnet och inte bara med sig själv på båten. Jag tror det måste vara något som går tungt och tryggt även när vädret ändrar sig, för man vill ju inte bli tagen på sängen med snabba svenska väderomslag.

 

Ballad och Comfort är trevliga båtar men jag tror inte dom räcker för att skapa den trygghet sambon önskar. Jag tror inte heller det räcker comfortmässigt och jag är tveksam till att hon är sugen på att skota en stor genua.

 

Är hon inte husvagnstypen blir hon svår att omvända och det låter inte heller som att din fru drömmer om att att övernatta i en halvtrång 70-talsbåt, med mörk inredning i teak. Jag tyckte det kunde vara lite mysigt med mässing och möbelkänsla, men då sa frun att hon föredrar det kala rejsiga som känns fräshare och lättare att hålla rent. Så det är svårt att dra slutsatser om vad kvinnorna vill, det enklaste är att fråga vad hon verkligen vill, min fru ville allra helst ha en motorbåt :)

 

Jag hade nog hyrt och gastat första året och vill du tvunget köpa något så hade jag satsat på en dagseglare, när du sen lättare själv vet vad du vill ha så blir det nog även lättare att hitta en båt som passar sambon. Nästa år är dessutom barnet två och mer med i matchen. Det går fort med dom små liven!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Freed, att hyra är nog en god ide, ska testa det. Gillar inte min sambo segling så vet jag vad det blir:) POGO 1, verkar kalaskul ju:) Som man kan ensamsegla med:)

 

En gammal HR hade nog varit optimal med sambo o barn, tror de mindre under 30fot blir för dyra.

Jag har tänkt finansiera båten med de pengar som mitt studielån kostat och lite till, i januari har jag betalat hela lånet och då jag inte vant mig vid de pengarna så ska jag investera dem istället:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pogon är urläcker! Den har jag oxå haft på topplistan innan det blev flerskrov.

 

CSN är inte riktigt lika läckert, det är en riktigt go känsla när lånet är återbetalt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 år gamla campusbåtar brukar ju kosta runt hundringen, kan inte en sån vara något? Trailerbar, lättseglad ensam, rymlig sittbrunn, 0 grundgående och möjlighet att övernatta. Kul badbåt om inte annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Campus är inte dum den heller, annars gillar jag Santer 760, men jag avskyr gummilisten som går runt båten, den förstör mycket:/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...