Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
JonasLarsson

Frågor prylar Crownline 270CR

Rekommendera Poster

Tjena, ny på forumet och nu skall det testas laugh

Jag har en Crownline 270 CR -08 110 timmar med det mesta i utrustningsväg, och som alla vet så finns ju talesättet: Ju fler prylar du har, desto mer jobb har du framför dig i reparationsväg! 

Nr 1: Maceratorn funkar inte, kan den sluta suga trots att den låter frisk? Och i så fall går det att köpa reservdelar till den? (Jabsco) Alt var köper man en ny med högre kvalitet?

Nr 2: Kylskåpet i båten (original) har slutat kyla, jag har visserligen ett till på däck men det hade varit gött med 2 (när ölen skall kylas te x.) Kan man fylla, eller är det bara att köpa nytt? 

Nr 3: Min hydraulkolv till motorluckan knakar och har sig, vart kan man köpa en ny sådan, går den att renovera? Eller skall man satsa på kraftiga gasdämpare? Motorluckan väger nog runt 100kg känns det som! :) 

Jag fyller på med frågor om jag har fler med tiden. 

Tack på förhand // Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr.1 Köp en renoveringssats packningar till maceratorn och byt dessa ska du se att skiten pumpar ut smiley Jabasco pumpar är av hög kvalité men ibland måste packningarna bytas ut. Ett riktigt skitjobb !!!!

Mvh

Crille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Maceratorn funkar inte? Hur ser du det? Maceratorn sitter jo sist i ditt avlopp och ska mala ner samt pumpa ur skiten:) från båten. Du skriver att den  inte suger, menar du då att det inte sugs ur något från toan? Då har det inget med maceratorn att göra...

2. Har du kollat det man kan kolla?, lampan lyser? ström finns fram till kyslkåpet? Funkar det inte så tyvärr är det bästa att köpa nytt, finns nya kylelement att köpa men kostar ungefär som ett komplett kylskåp.

3. Någon hydraulkolv är jag mycket tveksam till att du har, jag kan ha fel, MEN det absolut vanligaste är att du har en el/mekanisk luck lift, dessa finns att köpa i alla möjliga längder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Maceratorn sitter nere i kölsvinet med en ventil (ja den är öppen) efter och en grov slang upp till septitanken, jag skall självklart inte tömma rätt ner i havet men det är bra om man blir tvingad under typ pistolhot eller nått wink

2. Japp det låter o så men ingen kyla bildas. Tror kylmedlet läckt ut kanske... Jag plockar ur det efter säsongen och kollar eller köper nytt då

3. Ja det är klart den är el/mekanisk det sitter ju en motor längst ner på kolven, tänkte inte på det..  :) Var köper man en sån?? O vad heter det på engelska om man ska söka på Ebay?

Tack för alla goda svar, o fortsätt gärna komma med förslag.

//Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...