Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SeaMaster560wa

Ankarspel

Rekommendera Poster

En liten fråga gällande ankarspelet. Vilket är att föredra, att man kopplar det till startbatteriet eller förbrukningsbatteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startbatteriet brukar vara det man rekommenderar men det lilla man nyttjar av batterierna har det ingen betydelse. I mitt fall tog jag batteribanken då de låg närmast vid kabeldragnngen.

Tre fritidsbatterier blir väl ungefär lika piggt som ett startbatteri. Då startbatteriet sällan gör nåt jobb kan det annars vara bra att ge det lite att göra. Generatorn ger också ungefär den ström ankarspelet behöver om det skulle behövas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade ankarspelet till startbatteriet.

Tänkte så här

1. Motorn är nästan alltid igång då jag kör spelet.

2. Generatorn levererar ström effektivare direkt till en förbrukare, än att först ladda till batteri, sedan ta ström ur ett ej direkt generatorkopplat batteriet för att senare ladda upp det igen. Energiförlusterna borde bli mindre om det mesta av energin inte behöver gå den omvägen.

3. De flesta flerbatteri-system brukar vara så att laddning till motor-batteriet prioriteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

En dum fråga kanske men om jag kopplar det till startbatteriet och sedan när jag ligger still och kopplar om till förbrukningsbatteriet, då kan jag väl inte använda ankarspelet om jag inte först kopplar på startbatteriet?

Det skulle jag isåfall se som en liten nackdel om jag skulle snabbt behöva använda spelet annars ser jag också det som en stor fördel med att ha det kopplat på startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall koppla ankarspelet på startbatteriet.

Vad du menar med att koppla om till förbrukningsbatteriet begriper jag inte.

Startmotor och generator och i förekommande fall ankarspel och tex bogpropeller, brukar ju normalt va kopplat till starbatteriet Övrig förbrukning kopplas ju i så fall till förbrukningsbatteriet.

Förbrukningsbatteriet får sin laddning från generatorn via ett skiljerelä el.dyl och/eller från en batteriladdare, solcelspanel mm.

När man skall använda ankarsepel startar man motorn först. Så brått kan det väl inte bli så man inte hinner starta motorn. 

Möjligtvis ett problem för såna fommar som jag som kanske ligger på svaj och inte har för avsikt att start motorn - men vi får skyll oss själva att vi inte följer Båtbyggarn i Sandbohgen´s tankegånger - att det skulle va förbjudet att ha en båt som har längre mast än 2 meter och som går saktare än 20 knop smiley

Jag kommer och inspekterar nästa vecka.

Tommy

Som inte ens klarar att byta en glödlampa på en bil.wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om han startar motorn först spelar det väl ingen roll om det är kopplat på startbatteriet eller förbrukningsbatteriet? skiljerelät kopplar ju ihop start och förbrukning, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall undvika så många svaga punkter och anslutningar som möjligt. Ett skiljerelä är både och. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen: Vad du menar med att koppla om till förbrukningsbatteriet begriper jag inte.

Jag har en sån omkopplare med 1,2, 1+2 och 0. 

1: startbatteriet

2: förbrukningsbatteriet

När vi ligger still ställer jag alltid om till 2 (förbrukningsbatteriet). Men jag kom på senare att jag har tidigare haft plottern etc på startbatteriet, men har nu kopplat om allt till förbrukningsbatteriet. Då fungerade allt även om jag bara hade den i läge 2 så det bör väl vara samma med ankarspelet om det kopplas till start. Visst är det så att man oftast inte har så bråttom så att man inte hinner koppla om och ev starta motorn, men jag tänkte bara på värsta senariet då man vaknar på tex natten och märker att ankaret har släppt. Då kan det vara gott och bara trycka på knappen för ankarspelet och dra. Istället för att öppna luckor, ändra väljaren och starta motorn. Sparar ju iaf några sekunder wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle koppla kabeln till ankarspelet direkt på startbatteriets polsko via en säkring.

Inte så kul att vakna på morgonen och försöka dra upp ankaret med ankarspelet och batterifrånskilljaren brinner upp och du får försöka dra upp ankaret för hand medans båten ligger och hugger i våra fina granitklippor.

Skadorna som blir på båten spelar ju inte så stor roll. Det finns massvis yrkesskickliga plastbåtsreparatörer hemmomkring. Det är allt värre med  bohusgraniten. En skada på den går aldrig att reparera. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Då kopplas den dit så snart jag får tillbaka båten och kan sätta igång med monteringen laugh

Så sant så sant vår bohusgranit ska vi vara rädda om smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dom tagit din båt!?sad

Det är väl inte han som brukar kracha sjöräddningsbåtarna - väl!? blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha ja det är några år sedan nu :) Men nä min båt får han inte röra wink

Jag har den i Havstenssund för ett litet garantiärende samt vinterservice/konservering. Därför åkte den upp lite tidigare än vad jag hade tänkt i år men ville ha det färdigt innan vinterhalkan kommer. Inte så lockande att köra med båtkärra då :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har trixsat lite med en dräneringstunna för ankarlinan idag, får se hur det fungerar väl på plats :)

Även gjort färdigt plattorna som ska vara över och under i ankarboxen. Sedan ska det kletas dit en MASSA sika så det inte uppstår fukt.

post-10020277-1394237660,6053_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande lite skeptisk till en stor synlig Al-plåt under spelet, om du nu inte har en aluminiumbåt.  Fungerar kanske men det blir inte snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har kanske inte framgått med all önskvärd tydlighet, men SeaMaster560wa skall montera ankarspelet i ett stuvutrymme under en lucka, ungefär som på bifogad skiss.

 

Det kommer att bli en skitsnygg och lättåtkomlig montering. Jag har varit och tittat på båten.

post-945-1394237661,4959_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En synnerligen väl genomtänkt installation vad jag kan förstå. Jag är faktiskt lite avis.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen skrev:

Det har kanske inte framgått med all önskvärd tydlighet, men SeaMaster560wa skall montera ankarspelet i ett stuvutrymme under en lucka, ungefär som på bifogad skiss.

-----------------------------

Ja, då ändrar jag mig till att jag tycker det blir snyggt !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Problemet är väl att jag inte riktigt kan släppa det, utan sitter och letar installationer etc på Google för att få kanske lite tips på som man inte hade tänkt på.

Hasse_O hade gjort ett fantastiskt jobb med  sin installation och det är lite sådana smarta lösningar som jag tycker är kul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja det behöver Du inte göra om Du inte tycker så. Dock precis toaen skrev och gjorde en fin bild på, kommer installationen att ske inne i en befintlig ankarbox. Priorietet är inte att det ska se jättefint ut (samtidigt inte för jävligt ut heller) utan jag vill ha hållbarheten + att jag nog inte riktigt tror att det kommer se så fult ut. 

Men jag satt och kollade på lite bilder igår på andra installationer som folk har gjort, och min spontana reaktion var/är att har deras bygge hållt så håller mitt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då var båten hemma igen och monteringen är på gång. Dock missade jag lite i planeringen att boxen var lite djupare än vad jag trodde. Så det måste göras en rostfri ställning som ankarspelet ska stå på. Då är det bra att man har jobbgrannar som bara sysslar med sådant :)

I väntan på det har jag iaf monterat fjärrkontrollen och den fasta kontrollen.

Även sikaflexat fast 2 brädbitar bakom den luckan som stereon sitter på, de ska agera som fästen till alla elektriska kopplingar till ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag komma upp och besiktiga imorgon. smiley

Skall ändå den vägen.sad

Fast först måste jag åka båt fram och tillbaka till jobbet på Smögen. cool

Så bra kan det bli när man har en bil som krånglar. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fråga:

Är på g att montera ankarhållaren, frågan är om det räcker med 4 st lite kraftigare skruv + sikaflex eller om den måste monteras med genomgående?

Problemet är att jag inte kommer åt underifrån utan måste då isåfall lägga en platta på utsidan under badbryggan. Vet inte det kommer att bli så snyggt men kräver hållbarheten det är jag ju tvungen. Vad tror ni, räcker det med 4 skruv + sikaflex?

post-10020277-1394237680,0488_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vette katten!?

Det kan ju bli stora krafter från lite olik håll.

Sen skulle nog jag sätta en syrafast rostfri platta eller  karossbrickor på utsidan och genomgående bult. Vår salta och friska havsluft gör ju rand efter sig.

Ankarhållaren måste väl sitta med 4 skruvar. Det borde väl rimligtvis bli mest belastning på de främre. Det finns väl nåt gränsläge som stoppar ankarspelet här ankret är uppe och i läge!?

Kan du inte komma åt så du får dolda genomgående bultar i framkant.

Annars finns det ett par killar strx norr om dig som är duktiga på att svets rostfritt. De förlänger fästet på ankarhållande lätt som en plätt. Min ankarhållar  gjorde Holmstig en del justeringsarbete på för att det skulle sitta fast ordentligt. Jag har en avvägd kombination av genomgående bultar med stora brickor under och plåtskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag gick upp till Bikab och de gör en platta i rostfritt som jag kommer att sätta under med genomgående bult. Känns som det är det bästa! Dock kommer det bara bli 2 av 4 som får genomgående fastsättning. Men det är de yttre så det kommer bli bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ser det ut med ankarspelet på plats. Dock blev jag och grabben riktigt nervösa då ankaret fastnade när vi provade spelet och det knakade rejält i plasten!!! Dock inga synliga skador, så det kommer att göras lite extra förstärkningar. Det sitter fast med 4 genomgående bult som är placerade i mitten av konsollen så jag kommer att även sätta genomgående på de yttre då jag misstänker att det var därför det lät. Kraften när det drar är ju som störst där. 

post-10020277-1394237685,7948_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...