Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
SeaMaster560wa

Ankarspel

Rekommendera Poster

Hej!

Har nu konstaterat efter några tilläggningar att det hade varit väldigt enkelt och smidigt med ett ankarspel. Dock så vill jag inte lägga hur mycket pengar som helst och det är verkligen en djungel därute.

Har tittat på lite olika runt 10 - 15 000 kr och känner att det är ungefär den summa pengar jag vill lägga. Men är det att kasta pengarna i sjön eller?

Det är väl framförallt 3 st som jag har tittat på som jag skulle vilja ha Er åsikt om:

1. Quick PT700 http://www.watski.se/Ankarspel-Pt700-12V-11UYw

2. Genius Fritt fall http://www.watski.se/Genius-ankarspel-Fritt-Fall-Sats-11bQL

3. Lewmar ProFish 1000 http://shop.skeppamarin.se/lewmar-ankarspel-profish1000/403-0

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig lite på vägen i denna djungel :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Lewmar Profish som jag nu är inne på 5.e säsongen med, jag har aldrig haft en tanke på att detta är en dålig grej att lägga pengarna på, (investering vågar man väl inte kalla detwink), jag är ju ute själv en del och tycker då att spelet är otroligt bra att ha, släpper ankaret och puttrar sakta in till klippan med fjärkontrollen i hand, kliver iland, vilket jag gör numera då jag slipper hoppa efter montering av peke med tillhörande stege, kör ankarspelet från land och lägger till och spänner upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en båt där en arkitekt har ritat inredningen. Om han har seglat vet jag inte, men det verkar inte så. Det finns hur mycke boytrymme i båten som helst, men inget utvändigt stuv. 

Har mitt huvudankare i en hållare på däcket i aktern och ankarlinan i en säck. 

Låg svajankrad i en liten naturhamn i natt. När jag skulle gå i morse hade vinden vänt och det blåste en del. När jag skulle ta upp ankaret - från aktern - släppte det i botten ganska snart och jag kunde inte stuva linan som jag brukar efterhand. Fick ta upp hela linan i sittbrunnen och låta det leriga ankaret hänga kvar i vattnet. Ute på öppet vatten i krabb sjö och 12 m/sek fick jag hala över linan och stuva den i säcken, samt ta upp ankaret och stuva det i sin hållare.

Har fundert på ett bandankarspel. då det skulle va möjligt att placera i ett nästan oåtkommligt utrymme. 

Under halande och stuvande av lina kom tanken på att jag nog i alla fall skulle skaffa mig ett bandankarspel

Ditt alternativ 1. Quick PT700 http://www.watski.se/Ankarspel-Pt700-12V-11UYw är ju ett alternativ. Kanske i minsta laget. Min båt är 8,6 m och väger 4,5 ton men det finns tydligen ett PT 1000 också smiley - fast de var för 24 Volt sad

 

post-945-1394237569,8604_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det lutar mest åt det spelet :) jag menade inte som en dålig investering utan mer om att summan kanske var för låg. På båtfirman jag frågade tyckte han att man skulle lägga 35 000 och det var jag inte intresserad av. Därav min fråga ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med PT spelet är ju enkelheten. Man behöver inte tänka på något utrymme under etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, 35 000 verkar överdrivet...jag har mitt monterat på det lilla akterdäcket och tampen/kättingen går ner genom däcket och samlas upp i en säck som är sydd för ändamålet, denna säck har även en dränering med slang ner i kölsvinet där länspumpen tar hand om ev vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte South Pacific800pro för ett år sedan och det har fungerat perfeckt.Kolla på Loggin.se

mvh Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av vilket material är den säcken tillverkad av?

Av vem?

Har du nån bild?

Har som sagt nästan ingenstans att placera ett ankarspel i aktern.

På fördäck satt det ett gammalt handmanövrerat spel som var tänkt att släppa kättingen i ankarboxen. Det fanns varken ankare eller kätting med när jag köpte båten. Dessutom satt spelet så att det nästan var besvärligt att komma förbi spelet och rullrevet och allt annat som sitter i vägen. Dessutom är man inte sjutton år längre - fast man ser ut som sjutton. wink

Det finns två kubikmeterstora utrymmen, rödmarkerade på bifogad bild, som är mycket besvärligt att komma åt. Har funderat på att ta upp nån form av lucka på varje sida, men har inte kommit på den optimala lösningen än. 

I utrymmet på SB sida sitter växeln till motorreglagen. Jag kan köra både innifrån och utifrån och reglagvajrarna går via en ganska stor växel i utrymmets akterkant. I framkant på det utrymmet hade det gått att sätta ett ankarspel (grönmarkerat) och gå med ankarlinan (gul) från ankaret (blått) längs skarndäck och in genom sargen.

Nu har jag inte funderat så mycket på ankarspel för min del, men tänkt mest på ett bandankarspel just pga problemet med uppsamlandet av ankarlinan. En säck hade ju varit en smart lösning och öppnar ju flera möjligheter.

Förlåt trådkapningen - men det var ju i alla fall inom ämnet. blush

post-945-1394237570,3489_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr ingen bild på detta, men tänk dig en segelsäck med ca 10 öljetter, öljetterna sitter fast i krokar på undersidan akterdäcket, botten är dubbelsydd med en ca 1-2mm tjock plastskiva i botten, i mitten av denna sitter en slang på en genomföring. Materialet.....typ nylon eller liknande. Syddes av sätestillverkare som var underleverantör till Saab, men det kan vilken segelmakare som helst fixa till. Hoppas svaret gav dig lite, jag tycker att detta är en bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har ett Lewmar ProFish 1000 sedan snart 3år. Är jättenöjd det har vekligen underlättat för oss vid tilläggning. Bra kvalitet i förhållande till pris, bra service/support hos generalagenten.

Påtalande på mässan iår att jag ibland har problem med att linan hoppar av hjulet och fastnar när jag lägger ut ankaret med frifall specielt när linan är torr.

Lewmar reresentanten kände till detta fenomen och erbjöd mig kostandsfritt ett konverteringskit (vipparm med starkare fjäder mm) som de skickade till mig. Efter det nga problem än så länge.

Vad jag kunde förstå är de ankarspel som levereras idag redan utrustade med detta.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Verkar vara ganska så lätt att montera själv också :) Vet inte om det alltid har varit så men det följer med en fjärr nu när man köper det. Räcker det eller ska man som en ren säkerhet även införskaffa sig en fastmonterad styrning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska ha en fast installerad manöverknapp kostar inte många kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fallhöjden för kätting/lina är viktig för att allt ska fungera så bra som möjligt. Enligt anvisningen jag gick efter var minsta måttet 30cm helst mer. 

post-10006269-1394237570,6124_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Micke, en fast knapp skall du ha förutom fjärrkontrollen, jag har min placerad i aktern så jag ser spelet när jag kör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Micke_K och Westfjord26 då är vi överens om fast installation som en säkerhet :) Då är det bara att hoppas att jag har minst 30 cm. Ska bli ett roligt vinterprojekt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett elektriskt ankarspel är bland det bästa tillbehören till en båt. Jag svajankrar oftast och har därför ankarspelet i fören med 40m kätting och 40m tamp. Skulle jag börja ligga med akterankare så skulle jag absolut ha ett spel i häcken. Efter att ha diskuterat och pratat med folk så är jag övertygad att man ska ha kätting även där. Den fastnar aldrig i propellern och den ger en elasticitet pga sin tyngd. Enkel att göra ren från gyttja också. Ankarspel i aktern ska ha fritt fall enl vad som sägs. Intressant med dyneema, smidigt format. Men man tappar elasticiteten. Många vill ju ha kätting närmast ankaret och då behövs ett vanligt ankarspel där man splitsar en 3-slagen tamp i kättingen. Sen kan man  ha 4 eller 40m kätting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De blir alldeles för små för ändamålet. Har en liknande eller kanske tom en sån till ankarlinan idag. Måste stuva med omsorg för att få plats, ändå är det med råge. Efter fyra sommrar så har den sett sina bästa dagar. Hopps den håller ihop över sommaren - Jula i Karlstad kanske skulle få sig ett premiärbesök. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har nu bestämt mig och beställt ett Lewmar ProFish 1000 för blyad lina :)

Jag kommer att montera detta i en av ankarboxarna och toaen var på besök och gav mig lite tips om förstärkning under, men en fråga har jag:

Behöver jag även en sådan här eller räcker det att fästa ankarspelet direkt i ankarboxen?

 

post-10020277-1394237643,73_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett Lewmar ProFish 1000 orkar dra ca 450kg, hållfasthetsmässigt bör du lägga en faktor 3 på detta. Håller din ankarbox för det ?

Ett ankarspel skall sitta fast ordentligt så du slipper att det flexar och böjer i det du bultat fast spelet i.

Braketen på bilden tror jag är för att fästa spelet i tex akterspegel och då håller det. men det borde även gå att fästa i däcket om du har en stor platta under som fördelar och sprider ut lasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen jag bytte från 2,7 till 7 ton (seglebåt) insåg jag nödvändigheten att skaffa ankarspel.

Inte bara för att ankarvikten ökar från 10 till 15 kg utan även därför att jag måste vara mer på allerten och hantera motor och styrning för att slippa problem. Den större båten tar mer vind och är rätt tung att hålla för hand eller bära av från. (kravet på skepparn har ökat).

Bifogar en länk på hur jag monterade akterligt ankarspel i ett trångt utrymme

http://imagine.123minsida.se/187791364

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Vilket jobb du har gjort! Jag kommer att lägga en 4mm aluplatta på undersidan av boxen. Det borde väl räcka? Vad menar du med faktor 3?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om liften i verkstaden är godkänd för att lyfta 1000 kg, så bör liften klara att lyfta 3000 kg om man vill ha 3 falldig säkerhet. 

Din infästnig av ankarspelet bör hålla 3 gånger så mycket som den högsta tänkbara lasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller rent praktiskt så bör det hålla för maxlasten utan att det böjer sig och det bör hålla för 3 ggr maxlasten utan att konstruktionen går sönder eller blir permanent deformerad.

Om du bultar igenom däcket så bör du även tänka på att du med bultarna kan klämma ihop däcket så att du deformerar kärnan (vanligen balsa) om det är dubbelskal där. I så fall kan man borra något större hål och sedan fräsa ur en del av kärnan med ett vinklat skärverktyg (kan tillverkas av en böjd insexnyckel som slipas till en egg.). Därefter fylla hålet med epoxi så att det blir en homogen puck som du sedan borrar hål igenom och då kan du dra skruvarna så hårt du vill utan att du riskerar att klämma ihop däcket. En bred plåt på undersidan bör du ha också.

Då får du även fördelen att kärnan är tätad och du slipper riskera att den suger vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl enkelaminat där du tänkte monter spelet.

Fast du skulle nog ha kraftigare plåt än 4 mm. Du får höra med grannen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde man inte kunna sätta en bit plåt även på ovansidan så att jag har en uppe och en under? Då borde det väl vara samma sak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt samma sak och inte lika snyggt heller. Förutsätter dessutom en rätt tjock plåt och att däcket är helt plant, OCH risken för vatteninträngning i kärnan har du kvar så fort du borrar i däcket, om det är dubbelskal där.

Dubbelskal med balsa är starkt och lätt och håller hur länge som helst bara det inte kommer in fukt i kärnan, för då ruttnar balsan efter några år och däcket blir kasst. Undvik därför att skapa detta problem, (vanligt bekymmer på båtar med skruvade teakdäck).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...