Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Danne_S

Problem med ekolodgivare på Bella 512 Excel

Rekommendera Poster

Har monterat ett Humminbird 550 ekolod på min Bella men har problem med givarplaceringen. Har placerat den allt enl. instruktion förutom att jag satt den närmare kölen pga för att slippa störningar ifrån steget som man ser på höger sida om givaren på bilden samt att man skulle göra det på snabba båtar enl. info. Skrovet på babord sida om ekolodet monterades i linje med delningslinjen på ekolodet som man skulle göra.

Problemet är att jag får ett kraftigt uppåtriktat vattensprut när jag kör och jag har provat med olika vinklar på givaren och nu har jag lyft upp givaren ca 5-10mm ovanför ursprunglig installation och nu tappar jag djupsignalen vid ca 20 knop, tidigare hade jag signal upp till ca 35 knop.

Skall jag lyfta upp de ytterligare eller skall givaren flyttas i sidled till steget? Är det nån som har en Bella 512 som har ekolod monterat som kan guida mig till en bra installation?

 

 

post-10025371-1394237567,9727_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ta o sätt fast givaren inombords med sika så slipper du problem mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att Bella 512 Excel har dubbelt skrov utan möjlighet att komma åt bottenskrovet och då spricker det att sätta givaren inombords , rätta mig om jag har fel ;-)

/Kenbja

P.S Har samma problem med H-bird på vår snabbgående båt med dubbelskrov (Installerat av tidigare ägaren) tappar signalen vi 15-20 Kn men tempen funkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur gick det med din placering av givaren?

Jag har själv en Bella 512 och funderar på att montera ekolod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur gick det med din placering av givaren?

Jag har själv en Bella 512 och funderar på att montera ekolod.

Tråden är ursprungligen tre år gammal, kanske har trådskaparen tröttnat eller glömt läsa och kommentera vidare här...

Jag har grejat ganska mycket med ekolodsgivare de senaste åren, i helt andra båtar.

I en gammal Nimbus med enkellaminat kladdas en akterspegelsgivare fast inne i skrovet. Det funkade rätt bra, men då det blev djupare än 20 meter visade det ofta osäkra värden, och om det var djupare än 50 meter, blev det ingen visning alls.

Nu sitter samma givare där sen skall sitta, på utsidan av båten på akterspegeln. Djupet är inga problem, men då farten är runt 15-20 knop blir det osäkra värden. Traditionell ekolodsvisning funkar bättre än "Down vû" (Garmin).

 

Att det blir ett vattensprut bakom givaren beror på att den sitter för ytligt, då den skär precis i vattenytan. Och att den tappar djupsignalen senare vid höga farter beror på att den kaviterar, alltså får luft mellan sig och vattet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem ; i dag; behöver en ekolodgivare i 15-20 knop ? :o

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem ; i dag; behöver en ekolodgivare i 15-20 knop ? :o

Om man bara har en givare är den rätt så värdelös, man måste ju ha ett ekolodsinstrument också.

Med alla tappade containers, fientliga u-båtar, massiva sillstim, och horder med havslevande däggdjur som dyker upp på icke valfria plaser längs kusten, så måste man högfartsnavigera efter ekolod, det är en nördvändighet. Med den bottenytan av ungefär 10 kvadratmeter vid 10 meters djup så hinner man ju iallafall att skrika på besättningen, "håll i er för nu smäller det" om man upptäcker något hinder i vattnet under båten.

 

Jag har alltid minst ett ekolod i gång, även i farter strax under 20 knop, väl medveten om att jag inte hinner väja för containers, u-båtar, sillvalar och späckhuggare, men jag ser ju på bottenkurvan hur tendensen är, om det grundar upp eller blir djupare. Sedan går väl alla med något sunt för nuft i dessa farter bara i kända farleder eller andra säkra farvatten.

Med så kallad "undervattensnavigering" kan man ju med hjälp av papperskort och plottrar läsa av även botten och på korten och på bildskärmen och får då en god bild av var man är, om man nu är tränad på det, och träning får man ju genom att använda sina elektroniska hjälpemedel.

 

Nä, Oldtimer, du har rätt, i princip, i farter över 5 knop hinner man inte väja för det man ser på lodet, och då pratar jag om ekolod som visar en bottenstruktur på en bildskärm med nån form av grafik, det som när du och jag var unga kallades för "skrivande ekolod" då det var ett blyertstift som ritade en kurva på en pappersrulle (sic!) och kostade en årslön för en lägre tjänsteman.

 

Ekolod som bara visar siffror på en liten display, med en eller två decimaler, har jag aldrig förstått vitsen med, möjligen till viss hjälp att beräkna hur mycket ankarlina/kätting man skall lägga ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vem ; i dag; behöver en ekolodgivare i 15-20 knop ? :o

Nä, Oldtimer, du har rätt, i princip, i farter över 5 knop hinner man inte väja för det man ser på lodet, och då pratar jag om ekolod som visar en bottenstruktur på en bildskärm med nån form av grafik, det som när du och jag var unga kallades för "skrivande ekolod" då det var ett blyertstift som ritade en kurva på en pappersrulle (sic!) och kostade en årslön för en lägre tjänsteman.

 

Ekolod som bara visar siffror på en liten display, med en eller två decimaler, har jag aldrig förstått vitsen med, möjligen till viss hjälp att beräkna hur mycket ankarlina/kätting man skall lägga ut...

 

När du o jag var unga är ju inte i dag. Men jag kan inte se att ett "vanlig" ekolod har något annat  "seende" en 50 år gamla skrivande lod.........om det då inte är typ sonar. Vanliga ekolod ser knappast något för om stäven grundare en båtens djupgående.

Displayet kan alldrig ser mera en givaren ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man ser ändå förvånansvärt mycket förut, då givarnas lobvinkel är rätt så generös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man monterar inombords (har en Bella 530 Excel med ett stort stuvfack i mitten där jag kommer ner), måste givaren då monteras helt horisontellt? Det är ju oftast en vinkel på skrovet där, så fyller man upp med sika så givaren sitter plant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur gick det med din placering av givaren?

Jag har själv en Bella 512 och funderar på att montera ekolod.

 

Hejsan, hade helt glömt bort denna tråd. Jag satte givaren som på bilden men har fortfarande problem med att den tappar vid 15-20 knop och för att sedan få tillbaka signalen så måste jag nästan stanna. Har försökt montera i olika höjder men blir inte av med vattensprutet. 

post-102997-0-44635800-1467293413_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt problem med sprut från denna typ av givare Montera givaren där det funkar bäst och bocka till en rostfri plåt som du monterar ovanför givaren som riktar sprutet bakåt. Sök på google och skall finna bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Kul att tråden vaknat till liv, har bytt motor på vår 530 DC och den nya motorn är lite

tyngre så aktern ligger lite lägre MEN den stora skillnaden mot den tidigare är att nu

kan jag trimma  upp motorn för att få bra köregenskaper , med den tidigar motorn tappade jag djup vid ca 15-20 men sprutet var betydligt mindre/annan form  än nu och jag har läst

H-birds installations manual och de föreslår all de åtgärder Danne_S har vidtagit och detta utan positivt resultat om jag förstår Danne rätt ,dessutom nämner de att om man får ett sprut i form av en ”TUPPKAM” så är givaren monterad för långt ned på skrovet så den går för djupt.

 

Danne blev det någon skillnad om du ändrade vinkel på givaren mot skrovet ?? eller är det bara att ge upp och gilla läget dessutom har Georg_Ohm och Oldtimer en stor poäng i att vad hjälper ekolodet i 25-30 knop ;-) man hinner knappt blinka men ekolodet finns ju där så det vore trevligt om det fungerar i alla fartregister.

 

/Kenbja

 

Redigerad av Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om nästan hela givaren är under bottennivån. Bästa är om givarens botten är i linje med båtens botten. Dessutom tror jag det funkar bättre att ha givaren vid steget där vattnet är horisontellt. Givaren skall i princip "surfa" på vattnet när båten planar.

Har monterat så på min båt och det fungerar 100% i alla farter (0-35knop)

/Lod

post-56179-0-46837000-1468397762_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...