Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mrglow83

mercury 500 -75 dålig accelration

Rekommendera Poster

hej. måste fråga om hjälp här.

 

har ett konstigt fel på min merc 500 nu.

den är seg som attan i accelrationen, tar jättelång tid innan den börjar varva ut. typ 2-3 min så börjar den öka lite mer och lite mer tills man är uppe i max rpm. och då går den som vanligt sedan, men om man släpper gasen igen så är den lika seg igen och man får börja om igen. måste även ha gasen i ca 80% för att den ska börja sakta men säkert. sedan kan man gasa 100% när den planat.

 

vad kan detta bero på tro? har fixat massvis med denna motor, börjar bli less nu :-)

 

tack på förhand. /Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den fungerat normalt tidigare? Låter som  att propellern har för stor stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

från och till har den fungerat. många fel lösta.

 

har kört samma propp ett tag. så borde inte vara den tycker ja.

nybytt bränslemembran, kan det bidra till stt den får för mycke bränsle tro och därmed går asdåligt? sjukt slö, planar bara med 1 pers i båten också.

 

knakar i skallen nu :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kom på en sak, jag tiltade ut motorn ett snäpp(pinnhålen) men borde väll inte göra sådan skillnad?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury är inte min starka sida, men om den får för mycket bränsle så syns det på tändstiften. Annars kan det ju vara fel flottörnivå, skitig förgasare, fel tändstift, fel tändinställning, fel ja guvetvad. Vi får hoppas någon Mercury-guru dyker upp och räddar dig :-)

De där motorerna brukar annars vara rappa och trevliga när de fungerar. Mina erfarenheter begränsar sig till kompisens motor som krävde sådär 200 ryck för att starta, sedan gick jättefint. Den stängde man inte av för vilken liten fikapaus som helst :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack förinfon iaf :-) kan inte nått om båtmotorer.

men har blåst rent förgasare, bytt membran, nya stift(perma gap)2 uppsättningar stift. ställt förgasarna, fixat kortis i reglaget, nytt relä, ny likriktare, har nog glömt massa:-)

 

den är rapp som attan när den väl har gått:-) startar just nu på 1a försöket med choke, när den stått 1 dygn :-)

 

bara den dåliga orken kvar o fixa nu.

haha svår startad, ingen fika där inte ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ett snäpp ut på riggvinkeln gör en hel del, den gräver mer innan planing om man ligger på gränsen med med svag motor för båttypen så kanske den inte ens orkar att kliva över tröskeln.

Kolla stiften så alla ser lika ut, vad händer om du trycker ner chokeknappen när den segar ökar den då eller segar mera?

Tycker det låter som den får för lite soppa på mellan registret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O ordentligt med komp har du..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en terhi 400bs så motorn är nog stor till båten:-)

så borde ej va problem på den båten. mrn får prova att ändra tillbaka.

 

kollade stiften nu, cylinder 3 hade nån vattenpärla på sig faan

3 dagar sedan så gick den som attan, vattnet kan väll inte bara komma så direkt?!?

 

gick sämre när jag bytte nytt bränslemembran, för mycke soppa vill jag få det till lite men. 4 taktar väldigt lätt när man justerar soppaskruven minsta lilla.

 

har inte kollat kompen faktiskt, kanske måste göra det ändå nu då.

 

konstigt att den gått bra från och till bara om de dkulle vara komp eller vatten.

 

tack för svaren :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den dör på choken så är det inte soppabrist.

Vatten på stiftet ja inte kul, var stiftet vitare och renare än dom andra i så fal har du vatten i förbränningen. Du har inte vatten i soppan?

I gamla murclor kan ju avgasplåten rosta sönder och då skvätter kylvattnet in via avgasportarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är ju sant då.

 

om de var vatten i bensinen borde väll alla stift ha lite vatten/pärlor på sig?

 

blir inte klok på detta.

avgasplåten har jag läst om, och ska väll vara ett lätt jobb ;-) fastrostade bult som går av.

 

Tur man har en reservdelsmotor åtminstonde. Ska ta o skruva isär under helgen så får vi se :)

 

tack så mycket för tipsen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvat 12 timmar idag.

stort hål i avgasplåten , sjöblött i cylinder 3 och även 4 idag.

 

någon som vet vart jag kan köpa ny plåt och packningar?:-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack! :-)

mitt serienr fanns ej med där, men såg ut att vara rätt grejjer iaf:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ej att beställa därifrån, någon som har nått tips vart jag kan köpa avgasplåt?

skickar ej utanför usa på boats.net

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte närmsta mercuryhandlare duger så skulle jag prova Marinhallen 016 602 36. Han brukar få fram det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plåt beställd förra helgen. hoppas delen kommer på måndag, isåfall blir det 12tim pass med båten :-)

 

ska bli kul o se hur det går.

uppdaterar om problemet är löst till veckan

 

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick plåt och packningar idag.

totalt 5ggr skruvade jag av och på plåten, hade flytande packning också.

tyvärr så gick det inte att få tätt alls, vatten tog sig in överallt och sprutade även ur bulthålen.

gav upp efter 12timmar.

 

testade olika moment men inget funkade, sicksackskruvade bulten..

 

nu är jag helt uppgiven då jag trodde det skulle gå att fixa.

 

men men säljer nog motorn och båten som objekt..

 

mvh/anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha gängtätning på skruvarna till  exthoust deflector plate and exthoustcover Du plockade inte bort waterjacket cover också?

Åtdragnings ordning enl bild, moment 200 in lbs (ca 2,2 kg)

 

post-4082-1394237580,8894_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. supertack för bilden :-)

 

använde ej gängtätning, kanske ska prova det då.

 

waterjacket covern på bilden finns ej på min motor!? finns inget att lossa där. vad gör man då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att det ser annurlunda ut på -75 och uppåt, min bok sträcker sig till -74.

Har du monterat plåten och packningar rätt? Kan inte tänka mig att det kan spruta vatten överallt om delarna sitter rätt.

En dum fråga, det är rätt modell på plåten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är rätt plåt, marinshopen fixade den. även packningarna.

 

allt satt rätt,men gängtätning och rätt moment hade jag ej, och skruvade inte riktigt enligt bilden du skickade.

 

:-) tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Bilden är lite dålig men jag har tolkat åtdragningsordningen så här:

 

image.png.3dcb8c7447aab40091031fa7bb1001d9.png

 

Är det korrekt Gelis?

 

/T

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis.

 

Nå återstår bara det spännande att kunna dra de två högra (6) med moment då själva "nedre  karet" är där. Kanske skulle borra 2 hål  för en hylsa och sedan fixera dit dem igen eller skall man köra på fingerspitsgehful (gillar inte alls det med lättmetall och Karl-Alfred underarmar vilket jag har bitter fått erfara med mina bilar - plus att just där nere vill man ha det rätt.

 

Fråga! Skall man ta ett par droppar loctite ytterst på bultarna och sedan gängtätning på resterande yta eller låser gängtätning också bra dvs förhindrar att det lossnar pga av vibrationer?

Verkar iofs som om att orsaken till att det har blivit "öppet" där nere verkar bero på att de bultarna har saknat tätning och då har det blivit korrosion över tid.

Packningen borde ju sätta ett (newton) mottryck så....?

 

Jag har gjort rent alla hål idag med avfettning och avsaltning plus tryckluft och jag har provskruvat för hand i alla hål och det verkar snurra lätt och bra så man inte får fel moment pga av att skruven kärvar.

 

/T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-07-17 vid 16:13 skrev Gelis:

Du måste ha gängtätning på skruvarna till  exthoust deflector plate and exthoustcover Du plockade inte bort waterjacket cover också?

Åtdragnings ordning enl bild, moment 200 in lbs (ca 2,2 kg)

 

post-4082-1394237580,8894_thumb.jpg

Gelis. Får jag be om en tjänst?

Kan du ta en till bild fast bilden ovan den som visar åtdragningsordning och torque för cylinder block water jacket. den finns inte i min "manual" :)

 

Atck på förhand.

 

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varsågod, du får omvandla  in lbs till metersystemet om du behöver det.

 

IMG_20200921_201324.jpg

IMG_20200921_202241.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Gelis:

Varsågod, du får omvandla  in lbs till metersystemet om du behöver det.

 

IMG_20200921_201324.jpg

IMG_20200921_202241.jpg

Supertack Gelis - du är en klippa :)

 

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...