Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zerwon

Evinrude E-tec 60HP Vad vet ni ?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått ta över en båt från min bortgångne far och på detta ekipage sitter det en Evinrude 60hp E-tec från 07. Jag sjösatte den idag och den gick finfint i vattnet.

Jag kan ingenting om båtmotorer. Jag vet att det är en 2-takts motor, så jag antar att soppan ska blandas med olja. Inte i bensindunken utan den tar det från en separat behållare. Vart sitter den ? Vilken olja ska jag ha ? Hur ofta brukar man få fylla på ?

Som sagt jag kan ingenting. Så se detta som ett tillfälle att lära en nybörjare! Uppskattar all hjälp jag kan få! Ingenting är dåligt, om någon tecx vet vart man får tag i en manual till den så är jag evigt tacksam!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude gör ju 2-takts motorer som du säger. Kan inget speciellt om evinrude men generellt sitter det en oljetank under motorkåpan. Oljan man fyller på med skall vara avsedd för 2-takts båtmotor. Din närmaste återförsäljare/verkstad av båtmotorer säljer garanterat. Det sitter troligen en flottör i oljetanken som känner av när nivån är låg och då piper det från gasreglaget. Ta dock för vana att titta i behållaren varje gång du tankar, flottören kan ju gå sönder/fastna och sluta varna och då är de inte kul med motorhaveri.

Till vintern när du tar upp båten ska motorn konserveras. Evinrude har ett automatisk konserveringssystem (dvs spruta en oljedimma i cylindrarna för att undvika korrusion när motorn står länge under vintern orörd). Din evinrude verkstad kan säkert ge dig information hur man triggar konservering av motorn.

Om du kör i saltvatten ska du även köra igenom motorn på land med en muff du kopplar på vattenslangen och sedan fäster på riggen och kör tex 10 min. OBS kör aldrig utan vatten påkopplat, impeller (den som suger in vatten till motorns kylkanaler tar snabbt skada om den körs utan vatten).

Spraya sedan med 5-56 eller liknande äver motorblocket för att skydda kablar o block mot korrusion. Smörj rörliga delar och pressa in fett i smörjnipplar.

Var tredje år byter du impeller.

Hej hopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst, tack för svaret!

Jag såg en oljetank under motorkåpan idag innan jag la i den. Det jag funderade på var ifall det var motorolja eller om det var olja till bensinen. Eller ligger det i samm tank ? Sen vet jag att det finns växelhusolja men det är en helt annan femma. Har motorn två tankar för olja isf ? en för det som ska in i bensinen och en för det som ska in i motorn ?

 

Som sagt kan INGENTING!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du går in på   http://www.evinrude.com/en-us/   och tittar under Support sen vidare via Operators Guides så kan du leta dig fram till din motor och den vägen tanka hem en bruksanvisning till den.

Annars har jag bruksanvisningen som en PDF som jag kan skicka till dig om du sänder mig en mailadress.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken under kåpan är till bensinen och du behöver bara fylla på den så sköter motorn resten.

Men Köp ingen mack eller biltema smörja för motorn skär för den duger inte tro mig. BRP har tre sorters olja och du måste ta reda på vilken olja som motorn är programerad för för den pumpar in olika mängd beroende på kvaliten. Ska du köra på skit smörja så ska motorn vara programerad för att pumpa in max mängd. Men inget jag rekomenderar.

Är motorn programerad för XD100 och du häller i mack olja så blir det snart tack och gonatt för motorn. Leta efter en BRP flaska på ca en gallon på samma ställe så hittar du det mororn är programerad för. Annars så är det bara att åka in till återförsäljaren som måste plugga in datorn för stt se det.

/ FD E-tec ägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är inne på min andra e-tec. 40hp (samma block som din 60hp) och nu en 115 hp. Kanonfina motorer.

Oljan till motorn får den via oljetanken innanför motorkåpan. Det är den enda olja motorn behöver.

Oljeförbrukningen är mycket låg på lågfart och lite mer på fullfart. 1-2% ca. Tror jag körde upp 6-8 liter på 3 säsonger.

Det finns inställningar i motorn för olika typer av olja. Grundinställning (som är vanligast) är för XD50 (Evinrudeolja). Med denna inställning kan du använda vilken marin tvåtaktsolja du vill. (OBS tvåtaktsolja för utombordare).

Sedan finns en inställning för Evinrudes högprestandaolja XD100 som kräver att du kör på just denna olja. Motorn drar då lite mindre olja. Om installatören har gjort sitt jobb riktigt skall det sitta någon lapp/etikett vid oljetanken som visar vilken inställning motorn är programmerad för.

Det kan vara klokt att lämna in motorn för översyn/service om du inte vet motorns servicehistoria av flera anledningar:

1. Kolla vilken oljeinställning den har.

2. Är 3-årsservicen gjord? Dags för 6:årsservice?

3. Programuppdatering av styrenheten. Vet att det kom uppdateringar runt -97 som bland annat minskade vibrationer på tomgång mm. Har kanske kommit nyare uppdateringar efter detta.

4. I vissa fall har det gått ut servicemeddelande om att vissa komponenter skall bytas av kvalitetsskäl. Dessa utbyten är normalt kostnadsfria och görs i samband med service.

5. Impellern (kylvattenpumpen) bör bytas ca vart 5:e år, så det kan vara dags.

Motorn bör servas vart 3:e år.

Om du signar upp på http://www.etecownersgroup.com/ så kan du få hjälp att kolla upp historik via ditt motornummer. All service loggas i evinrudes databas. På etecownersgroup finns också en hel del annat nyttigt. Videos hur du vinterkonserverar mm. Plus en himla massa samlad kunskap.

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för mycket bra information! Är det någon som vet på rak arm hur mycket olja det går in i motorn på en gång ? är det 1 liter eller närmare 5-6 ? så jag vet hur länge jag kan köra på den fulla tanken jag har nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6-7 liter går nog inte i, kanske närmare 3 liter men vet inte exakt. Skillnaden på din motor, jämfört med vad många andra motortillverkare idag tillverkar så är just din en 2-takts motor. De flesta andra har satsat på att tillverka 4-takts motorer. En 4-takts motor är som en bilmotor fyllda med olja som ska smörja vevaxeln, cylindrar osv och oljan byts en gång per år. Din motor smörjer istället cylindrarna med olja som blandas in i bränslet automatiskt. När du var yngre o hade moppe blandade du själv i olja i bränslet som du minns. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta stycket i Rolles text är inte riktigt relevant för en E-TEC eller för den delen nån direktinsprutad tvåtaktare:

Din motor smörjer istället cylindrarna med olja som blandas in i bränslet automatiskt. När du var yngre o hade moppe blandade du själv i olja i bränslet som du minns.

Oljan portioneras in direkt i vevhuset av separatsmörjningen på dessa motorer. På en direktinsprutad tvåtaktare passerar soppan aldrig vevhuset varför det är helt verkningslöst att blanda olja i bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jäklar, nu tänkte jag på min äldre 2-taktare med förgasare, dessa är ju modernare med direktinsprutning, point taken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetanken rymmer ca 1 gallon = ca 3,5 liter. Det innebär att du kan köra igenom 150-200 liter bensin innan oljan är slut.

Öppna motorkåpan ett par gånger under säsongen, så ser du hur mycket som förbrukas.

Sedan antar jag att du har ett instrument med varvräknare och ett antal lampor i. Vid uppstart blinkar lite lampor när motorn gör sin självtest. Motorn övervakar oljemängden och larmar om den blir låg. Tar oljan helt slut går motorn in i ett failsafe-läge som innebär att du kan köra på lågt varvtal under ca 5h så du tar dig iland. Vevhuset innehåller alltså såpass olja att det räcker för begränsat effektuttag ett tag. Detta står om i bruksanvisningen som du väl redan har laddat hem enl tidigare post.

/lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastisk information! Tack så mycket. Inte kommit till att läsa manualen än så länge. 

Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog ta dig den tiden det tar att läsa manualen.

Det som lods skriver stämmer inte med vad manualen säger....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry... Interna oljetanken rymmer bara 1,9 liter, så du får kolla oljan oftare. Den räcker till ca 100 liter bensin.

Vad gäller oljelarm så larmar det när det är ca 1/4 tank kvar. Då kan du köra ca 5 timmar (10 tim med XD100 olja) tills tanken är tom och larmet NO Oil aktiveras. Då går motorn in i Failsafe mode som begränsar till 1200 rpm. I failsafe-läge kan du köra ytterligare 5h. Om Failsafe står det så här i manualen: Your outboard is designed to run in “get home” mode for up to five hours in the event you run out of oil. Refill the onboard oil tank. Refer to Priming the Oiling System on page 17.

Undvik att köra slut på oljan eftersom man då måste lufta systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen får man väl gratulera i största allmänhet till en väldigt bra motor, som dessutom är märkbart vassare än en fyrtaktare på 60 hk :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilka grunder skulle en E-tec vara märkbart vassare?

Har ägt en E-tec och jag har nog aldrig mått så dåligt som när den varbölden hängde längst bak på min båt. Ändå så fick jag den utbytt en gång.

Numer glad och lycklig Suzuki ägare utan problem.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag skojade bara. Din Suzuki är naturligtvis den bästa motorn som finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra motorer! Jag har en föregångare, 2 cyl evinrude 60 från 1981 som hängt på min båt sedan 1984.

Jag har bytt impeller ett par ggr. Thats it.

Startar varje vår på första försöket.

Hänger på båten under vintern. Sprutar olja i cylindrarna och tömmer växelhuset på vatten.

 

Skall köpa ny etec nu vilket blir den sista motorn man köper?! Är ju 49 i år...

 

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömmer växelhuset på vatten? Det låter ju sunt ;0)

Dags att byta lite packningar oxå kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nämna ett par saker gällande E-tec!! De ger inte tillräckligt med späning under 1000rpm trotts byte av motor och hela elsystemet i motorn. Ska du köra trolling så är det en nödvändighet. Sätter du igång radion så sjunker späningen med 0,2V trotts att du bara har ett ekolod till som belastar systemet.

6 - 7 knop lägre toppfart trotts att båten är strippad med endast en person och en kvarts tank. Sukan har motsvarande två personer i båten och över halv tank. Kan nämna att båda motorerna är 90hp

Rätt som det är så tappar den ca 600rpm på max bara att byta stift för 250kr stycket den gillar dyra tändstift.

När den sedan tappade 600rpm på max utan att det hjälpte att byta stift då tröttnade jag och bytte motor. Den vill knappt varva över 4800rpm trotts mindre propp än sukan.

Har nästan blivit stående ute på vänern två gånger trotts byte av olja. Motorn dör efter ca 5 timmar trolling.

Kan nämna fler saker men tycker inte att det behövs...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en tvåtaktsmotor kanske inte är det lämpligaste valet för trolling, är inte riktigt konstruerad för 5 timmar på tomgång, blir nog väldigt sotigt..

Och den ska ju ha mindre propeller än Suzukin, den har ju högre utväxling, låter som den inte fick varva ut riktigt, wot är 5500 på etec 90 hk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade Wot på 5400 när vi testade ut proppen toppade då 31knop möjligen 32 i medvind. minst 6 knop under sukan. Problemet är att den tappar mycket efekt efter 4800rpm och det gör att den  tappar lätt 600rpm på wot. För de siffrorna ska båten vara strippad med! Sukan tappar knappt något  varv med mer packning du får bara mer slipp på proppen. 

Samt att E-tec den ger fortfarande ger mycket dåligt med ström på låga varv. Testa att ändra tilten i mörker och lantärnorna slocknar nästan.  Hur bra är det!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med lanternorna låter ju konstigt, har du inget batteri i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ifall något är oklart om din evinrude e-tec hjälper jag dig gärna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...