Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
springer

Höja motorn

Rekommendera Poster

Om man höjer motorn 2 pinnhål lyfter den fören mer eller mindre då??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du flyttar ut motorn höjer den nosen, dock går de tyngre att plana ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt så ger högre motorhöjd mindre stävlyft men att ha motorn lågt brukar ge andra problem oxå, t ex galoppering, vobbel och sämre verkningsgrad. Så högt som greppet tillåter brukar bli bäst. Vad föranleder frågan..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad du menar med pinhål? Dra ut sprinten där bak o flytta upp den ett snäpp så lyfter fören.

Menar du att skruva loss hela motorn och höja den ett pinhål så märks ingen skillnad alls i det avseendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Som jag skrev minskar stävlyftet rent generellt med ökad motorhöjd och det beror på att hävstången och därmed momentet som vrider upp fören minskar.. Sen finns det som sagt mycket annat som spelar in oxå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är mkt ringa påverkan jämfört med 'sprinten' där bak, vilken gör mkt mer på stävlyftet.

Jag har labbat mkt med det där och jag tycker att hissad motor ger högre toppfart men sämre acceleration pga sämre grepp i vattnet närmast ytan.

Prestandan blir i stort till det sämre för mina behov men jag hissar gärna ändå för att öka avståndet till botten och få en torrare motoröverdel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar alltså att höja motorn ett eller 2 bulthål som motorn sitter monterad med på akterspegeln.

Varför jag undrar är för att båten börjar lätt att hoppa med fören

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt ovanstående svar ökar galoperingen, vilket du vill minska, du kallar det hoppande för.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar ni som skriver stäv är det är det för eller akter?

För det finnns ju både förstäv och akterstäv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stävlyft menas att du har lyft i fören. Galoppering kan ha flera orsaker varav för lågt monterad motor är en av dom. Speciellt om motorn är monterad så att AV-plattan hamnar under båtens botten leder det lätt till galoppering. Har du dessa problem ska du definitivt testa att höja motorn, det kan mycket väl lösa dina problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej på er.

 

Tänkte lite väcka denna tråd eftersom jag planerar höja motorn till nästa säsong. Tog lite bilder idag och bifogar den jag tycker bäst visar dagsläget.

 

Motorn är idag monterad längst ner. Kavitationsplattan är ganska exakt i linje med lägsta punkten på skrovet, ev. lite över.

 

Jag har testat motorn med Yamaha Black Max 19" och 21" samt med Ballistic 21". Med alla dessa drog motorn luft ganska lätt. Då stigningen var prövad fick jag den Yamaha Saltwater Seriesd II SDS propeller som hörde med motorn. Denna landade på 19" och idag varvar jag ganska exakt 6000 rpm och toppar ca 43 knop. Greppet är alldeles fenomenalt.

 

Planerna är alltså att höja motorn ett hål eller två och ev. knacka en tum stigning till i propellern. Eftersom jag dock har ganska svårt att få tillställt för motorlyft hoppas jag landa så rätt som möjligt med första försöket.

 

Är det alltså någon som har åsikter om jag borde höja ett eller två hål utgåender från bilden?

 

Mvh

Steff

 

 

post-64596-0-10101400-1405359667_thumb.jpg

Redigerad av Steff008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får helt enkelt testa, kavitationsplattan borde kunna ligga ett par cm ovanför botten utan några större problem, men ev problem beror mkt på proppen! När fören börjar tugga så beror det troligen på att motorn är lite för mkt uttrimmad, trimma in den och vobblet ska försvinna. Ofta går det dock som fortast när man ligger precis på eller ngt över gränsen för att vobblet skall börja.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, en åsikt kan jag väl dela med mej...o det är väl den isf att två pinhål högst troligt blir för mkt.

Jag hade dock hellre höjt ett än inget alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era åsikter.

 

För att få kavitationsplattan helt ur strömmen tror jag att jag borde höja minst två hål, men det kanske blir för mycket. När jag tittade i vattenströmmen låg den nog 4-5 cm ovanför plattan. Dock var det av någon orsak nästan som en tunnel vid kavitationsplattan, för den kunde med nöd och näppe ses genom stänket. Svårt att förklara.

 

Varför jag nämnde de olika propellrarna var bara för att konstatera att den propp jag nu har har grymt mycket bättre grepp än de andra jag testade. Innan då jag körde Optimax 175 (också monterad längst ner) körde jag med Mercurys Enertia 19", som jag f.ö. gillade mycket, men greppet i Saltwater Series II överglänser även Enertian stort. Därför tror jag den skulle tåla en hel del hissning och ev. skulle jag då kunna bibehålla motorvarvtalet i full fart emedan jag skulle få ner varvtalet lite i marsch om jag som sagt knackar en tum stigning till i proppen. M.a.o. lite lägre bränsleförbrukning i marsch

 

Nackdelen med SS II:an (sannolikt beroende på den stora diametern på 15" om jag inte minns fel) är att motorn vrider något fruktansvärt i ratten om jag inte har trimmat ut den i exakt rätt läge. Här kan det ju förstås vara skillnad mellan Mercury och Yamaha också eftersom jag inte tänkte på det i början då jag testade de andra propellrarna med Yamahan. Tror ni vridet i ratten blir bättre eller värre om jag hissar?

 

Vad gäller tuggande i fören så är det inget problem på min båt (Silver Eagle 650 WA) eftersom den är så pass tung i fören antar jag. Jag bör ha minst 3 pers sittandes i aktern för att över huvudtaget få till något tuggande.

 

Eftersom det ju sägs att kavitationsplattan bör vara ur vattenströmmen, vad anses om att man kollar vid vilken höjd kavitationsplattans ytterkanter skär skrovet och hissar enligt det. Jag menar om kavitationsplattans ytterkanter är under båtbottnen där dom skär varandra så borde den ju följaktligen vara i strömmen, eller? Förstår ni hur jag menar?

 

Mvh

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, hissa du enl. det.

 

Vad som gör mej tveksam till att hissa i större omfattning är att du skriver att två av tre propellrar har dåligt grepp som det är redan nu. Hissar man två pinhål riskerar man stort att tre av tre propellrar tappar greppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo de har du sannolikt rätt i. Testar troligen med ett hål och utvärderar efter det.

 

Mvh

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...