Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Seilas

Autopilot til Vindö40

Rekommendera Poster

Jeg har en Vindö40 byggeår 1980.  Den har hatt en Autohelm 3000 rattpilot montert, men denne er dessverre blitt rimelig “tullete”- trolig kompassvikt. Vanskelig med reparasjon har jeg fått opplyst. Må prøve å installere en ny. Er her noen som har erfaring med  alternativ autopilot til Vindø40 eller tilsvarende båt. Eller, ev har noen en funksjonell Autohelm 3000 å selge? 

Er også takknemlig for tips til ev Vindö- forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en Vindö40 och har installerat en Raymarine Smartpilot X-5 vilken har fungerat tillfredställande. Klarar väl inte en häftig slör i hög sjö, men ser inte det som ett problem för oftast är det enormt kul och stå vid rodret på i dessa lägen.

Tips på hemsida rörande Vindö som också har ett hyfsat forum!

Vindö Yacht Club

Jag har startat en Facebook-grupp med namnet Vindö Yacht Owners som är helt i sin linda och ännu inte speciellt aktiv. 

Sedan har vi ju så klart vår (b)logg wink där det går att följa lite av det vi upplever med S/Y Satori. Finns lite inlägg med bilder på hur jag monterat autopiloten i denna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att det mesta fungerar, vem har sagt att reparation blir vansklig? Funkar mikroprocessor plus styrmotor i standbyläget och inget luktar bränt så är väl inte hoppet alldeles ute? Själva fluxgate-kompassen är en ganska robust spole, möjligen är dess rörliga anslutning via flexcard över kardanupphängningen en svag punkt. Hmm ... har du gjort en förnyad kalibrering/deviering enligt installationsanvisningens sid 32 (56), som kan laddas ner HÄR (2,12 MB)? (Har exempelvis nya högtalare eller liknande installerats sen sist så kan ju kompenseringen vara helt åt helsefyr som påpekas HÄR.)

Haha, googlade f.ö. tullete till inget mer specifikt beskrivande än dum !? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra båt satte jag min verktygslåda med mycket järnskrot (verktyg) i när jag skulle segla hem båten. Autopiloten styrde nästan hur som helst,men inte som den fått order om. Efter att jag kom på anlednigen och flyttade verktygslådan styder autopiloten perfekt igen.

På min första autopilot - en ST2000 med separat styrenhet, lossade balansvikten till kompassen. Då blev också autopiloten helt tokig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei. 

Takk til dere for kommentarer. 

Til Thomas-1. 

Min Autohelm er Autohelm 3000 Wheel. Alstå ikke ST3000, som du har linked til.

Jeg har ikke klart å finne ut hvordan jeg skal resette eller rekallibrere fluxgate compesset i manualen. (Finnes også under linken din). Har du råd også når det gjelder 3000 Wheel?

Til Satori

Jeg klarte ikke finne relevant info på Vindö Yacht club. Lite aktivitet i forumet? Fant ikke noe om mitt aktuelle tema.

Til Thomas-1 og Toaen

Jeg har sa vidt jeg veit ikke plassert metall el lignende i nærheten, men jeg skal for sikkerthets skyld se ekstra nøye etter. 

Ang ordet tullete så er dum ingen dårlig oversettelse men mulig at tokig er enda betre?

Jeg så først svarende deres i kveld. Håper jeg finner en knapp som kan aktivere epostvarsling av svar på mine innlegg/spørsmål. 

Bjarte fra Norge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takk for blogtipset ditt. En imponerende velholdt båt! Gratulerer. 

Men, jeg klarte ikke å finne bildet der din autopilot er installert. 

Ev sende til min epost: sbjart@mac.com

Hilsen Bjarte S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på autopilot med sökfunktionen som finns direkt under menyn eller så bläddra dig fram till juni-juli 2011 så hittar du ett antal inlägg med bilder som kan ge dig lite vägledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg har dessverre måtte kapitulere.   Ønsker kjøpe en brukt styringsenhet til min Autohelm3000, alternativt et Fluxgate compass som passer til den.

Men kommer til å bruke sommerseilasen til å leite etter passende Autopilot for Vindö40. Takknemlig for tips i så måte.

Takk for velmente innspill og forslag.

Bjarte S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...