Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
joelfrodin

Diesel istället för Merc 5.7 EFI

Rekommendera Poster

Har en 23 fots DC som går mycket timmar, och jag gillar att hitta på krångliga saker. Så min fundering är att byta ut denna mot en diesel(Har idag Mercruiser 5.7 EFI), för de timmar som den går kommer jag troligtvis tjäna på det och för att det är kul att pröva. Så nog om det, vad är det för motorer som kan tänkas passa istället?(Beg såklart) Jag har inga amnbitioner att köra 40 knop som idag, utan bara plana + lite till. Vad finns det för lämpliga ersättare? Antar att det är lämpligast att försöka hitta ett paket med motor och drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många liter soppa kör du upp per år?

 

Finns i princip inget sätt att räkna hem ett sådant byte om man inte kör yrkestrafik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad man betalar för diesel. Nog om det! Någon som har förslag på motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorerna från Marinediesel ska passa bolt on med jänke motorer.

Tveksamt om du hitta beg. dessvärre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vp aq31. hade en 24dc som gjorde 29 knop med A7 duoproppar 130 hk.Hittar du en senare mod med 150hk så tror jag du skulle åka snålt.

Anders. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna vilja göra mer oxå! Är det en allmän skepsis mot motorer med mycket elektronik eller?

Med undantag för de första serierna av D3 så uppfattar jag det som att VP s nuvarande serier D3, D4, D6 osv har ganska bra rykte. Priserna kan ju alltid diskuteras men det är ju en annan fråga.

Min egen D4 har bara gått 75 timmar vilket är nästan = 0. Har däremot hört andra med D4 och D6 som gått flera 1000 timmar utan problem.

Ang. motorbyte i en äldre båt så går det aldrig att räkna hem rent ekonomiskt om du inte kör väldigt mycket eller i yrkestrafik. Dock finns det ju andra parametrar som kan vara intressanta och som kanske personlilgen för dig gör att det är värt bytet. Jag tycker att tillgången till lokal service är nog så viktigt som vilket märke det står på motorn. Iom att VP är såpass dyra så kanske de mest är aktuella vid nybest av båt+motor. Svårt att mtivera kring 400 kakor för en ny d4 i en gammal båt kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pga problem med elektronik och kvalité på utrustningen samt att Penta har usel service och är dåliga på att ta ansvar

För mig som har bekanta som jobbar på båtvarv så får man höra väldigt mycket om Pentas D4 D6. D3 bör man inte ens titta åt om man vill vara på den säkra sidan.

Visst finns det många som har problemfritt åkande med D4 och D6 men det är långt över det normala när det kommer till problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Tamd 31B är samma motor som AD31 B fast med backslag i stället för drev.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på en beg. 41:a om du får plats med den eller om den inte är för tung. En jättebra motor utan någon nämnvärd elektronik. Finns firmor som säljer helrenoverade sådana. Har Du tur kan du kanske hitta en beggad som inte har så många timmar för hyfsade pengar och har en trovärdig historia bakom sig. En av VP:s bästa dieselmotorer.

/Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte den väldigt tung? Iochförsig väger V8 närmare 500kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ad 31 med DP-drev väger 440 kg och Ad 41 med DP-drev väger 520kg-skilljer alltså bara 80 kg.

Som moltas skriver får du plats med en 41-a så är det ju inte fel med en sådan-har själv en 41 B i min båt.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt och vikt?

 

Själv så har jag en Regal 2250 med en KAD32. Torrvikt knappt 2000kg. Marschfart 27-28knop och toppar ca 37 knop tror ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemmabygge men konstruktören skall ha sneglat på sea ray 230 OV. Väger ungefär 1900kg.

 

Så KAD32 är ytterligare en motor? Vad är det för en då?

Så AD31 och AD 42 är inte samma familj som denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAd 32 är i princip en Ad31 med både kompressor och turbo, ger ca 170 hk. Inte fel till din båt om du har problem med att få plats med en 6 cyl. 41a.

Finns även en motor som heter kad 42/43 vilket i princip är en 41a med kompressor och turbo-ger 230 hk.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en test som vi båtägare gjorde för några år sedan  jämförde man en diesel och en bensinare i en 23-26 fts båt. Det var nya motorer och man räknade då ut att det skulle ta 17 år att köra in merkostnaden för dieselmotorns höga pris jmf med bensinmotorn. Man räknade på en normal säsongskörning.

Själv kör jag en Mercruiser 5,0 MPI i en 23 fotare som är en kanonmotor, den drar ca 1,5 l/dist i 25 knop,  hade jag valt dieseln som var 120.000 kr dyrare i inköp så kan det nog stämma med att det tar så lång tid att ta hem diesel investeringen  Bara ett inlägg i debatten !!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha? Om du läser vad jag skriver, så skriver jag att: 

1.Jag tycker det är kul att hålla på med olika lösningar och meka

2. Jag åker MÅNGA timmar

3.Jag betalar inte pumppris på diesel

Jag hade hoppats på att vi skulle kunna hålla oss till de tekniska lösningarna här istället för att hålla på och hävda massa siffror hit och dit, som har gjort så många gånger tidigare i trådar. För alla fina räkneexempel folk har stämmer ju inte här! Så NOG om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar själv projekt, inte bara sådana som är ekonomsiskt försvarbara. Håller helt med om att det ibland är roligt att göra något för att testa!

 

Om du nu gör detta för att ha som projekt att pilla med tycker jag dock du bör höja utmaningen lite! Att ta något färdigt paket som redan är gjort för att passa (någorlunda) innebär ju att motor/drev -bytet går på en helg!? Annars får du nog tyvärr stå ut med att folk ifrågasätter dina motiv.

 

Marinkonvertera en bil/lastbils -motor vettja! Då blir det lite utmaning också. En motor jag själv tycker (utan att ha skruvat med) är lite rolig är Detroits 2-takts diesel som finns i massa varianter.

 

Om du vill komma billigt undan utgår du från en Volvo D5 -motor eller någon av BMW:s 6-cylindriga dieslar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne på samma tankar med min damla DC23.

Dock föll det på vikten. En äldre diesel med effekt väger ganska mycket och det kan bli svårt att montera en sådan i aktern på en 23 fotare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...