Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
xcedro

Olja i sötvattensystemet

Rekommendera Poster

Har en 8 år gammal D2-55 i min segelbåt. Har plötsligt fått lite olja i kylsystemet. Finns inga tecken på vatten i motoroljan. Är på segelsemester måste det åtgärdas?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bästa fall är det en läcka i oljekylaren. Olja i kylvattnet försämrar kylningen och kan ge lokala överhettningsskador och risken för att du så småningom får vatten i motorn är ju stor. Jag skulle definitivt ta reda på orsaken med en så pass ny motor istället för att riskera ett riktigt dyrt haveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar oljekylare så det borde vara topplockspackningen. Kylvatten har kommit hela tiden under motorgång, varför det är märkligt att packningen gått. Inget lar heller inte hörts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen kunskap om just din motor men topplockspackning tycker jag låter mindre troligt. Normalt så är de jut kompressionen som trycker sönder packningen och då borde du ha bubbel i expansionskärlet under gång.

Problemet med olja i kylsystemet är att den kan lägga sig som en film på en del ställen i motorn och gör att dessa inte kyls som de skall, själva kylvattnet behöver inte bli för varmt och därav inga larm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,Vad skulle det annars kunna vara? Oljekylare har jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas jag löst problemet. Hade inte bytt glykolblandning sedan motorn var ny.

Ska spola rent och fylla på ny färdigblandad glykol.

Visste inte att Japanerna levererade sådan kavlité att motorn rostar innifrån!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en D2 så är det knappast japanarna som hällt i glykolblandningen. Jag visste inte heller att ett rosthål lagar sig bara fö att man byter glykolblandning. Var kommer oljan ifrån??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du alltså osäker på att det var olja? Det finns ju en anledning till att man skall byta kylvatten vartannat år. Dess rostskyddande egenskaper försvinner och den gröna vätskan blir gråbrun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft båtar i mer än 40 år men aldrig bytt färskvattnet, bara kontrollerat glykolhalten och ev fyllt på. Helt klart är dock att dagens motorer inte är av samma gjutjärnskvalité som förr.

Jag är dock övertygad att dagens motorer rostar snabbare innifrån, glykolens hållbarhet är kanske också sämre? Det ska finnas en gkykol som inte behöver bytas ut som jag ska kolla upp. Efter kylvattenbytet har motorn gått ytterligare 10 tim utan någon störning eller vattenspår i drevhuset, varför jag känner mig trygg och glad att inte lyft toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolens frostskydd varar för evigt, men dess rostskyddande egenskaper avtar över tiden. Så har det alltid varit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt gammal glykol kan bli väldigt svart och se ut som olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...