Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gäst Ulrika

Lagning av rufftak

Rekommendera Poster

Gäst Ulrika

Det har trängt in vatten under väv lack (alternativt plasten) på mitt rufftak och delar av plywooden har murknat. På vissa ställlen är det bara det sista lagret fanér som är ok. Hela det skadade området är på ca 60 x 40 cm å de djupaste skadorna är på ca 10 x 5 cm. Taket har stått å torkat nu över vintern, men hur ska jag nu göra? Måste jag byta ut mot nytt trä eller kan jag plasta upp? Det känns svårt att få det snyggt om jag byter ut hela skadan m ny plywood, men det kanske inte är SÅ svårt. Hur påverkas hållbarheten? Jag behöver stå där ibland för att sätta segel. Taket är lätt välvt och slutar mot massiv mahogny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara expert skulle jag rekommendera att laga skadan ordentligt genom att byta ut plywooden. Jag har också ett plywoodtak där jag lagt i nya bitar. detta täcker jag sedan med epoxy och väv som jag hoppas ska bli snyggt med hjälp av spackel. Jag tror att man lurar sig med en provisorisk lagning som dessutom kan förvärra skadan. Skulle också föreslå att du behandlar mahognyn med ättika för att stoppa eventuell röta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...