Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SandraG

Tips på mat som inte kräver kylbox

Rekommendera Poster

Vi har precis hämtat hem vår lilla Yamarin 59:a och längtar så till semestern om några veckor. Men nu när vi planerar för fullt så inser vi att det där med maten måste vi tänka igenom lite extra.

I vår lilla pärla finns ingen kyl. Vi kommer självklart ha med oss en vanlig landbox med frysta kylklampar, men är det riktigt fint (vilket det självklart kommer vara på vår semester :)) så håller ju det typ bara en dag. Och för att slippa att åka o proviantera varje dag så vore vi väldigt tacksamma för alla tips vi kan få på maträtter som inte behöver kylas.

Frukost tex. vad har ni för tips där?

Och proteinkällor? Fiskespöt kommer vara med, men det ger ju inte några garantier. :)

Tar tacksamt emot alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips låter betydligt krångligare än vad det är, men jag brukar torka kött. Antingen köttfärs, lätt brynt, eller marinerade köttstrimlor. In i ugnen, 70 graders värmen och en centimetersglipa i ugnsluckan. Låt stå över natten. Håller sedan några veckor utan kyla. Det gäller att lägga dem i blöt en stund innan matlagning.

Konserver? Två favoriter: Köttsoppa från Bong, Gulaschsoppa från Felix. Riktigt goda!

Pålägg: rökt och torkad salami från Göl. kan förvaras i värme utan problem enligt etiketten. Gott dessutom!

För övrigt så är väl grundtipset att skaffa en BRA kylväska. Alla är inte likadana. Jag har en billig från Classe (Curver) och en lite dyrare från Igloo. Otrolig skillnad på dessa när det gäller att behålla kylan. SVT Plus testade kylväskor för ett tag sedan, och där fanns båda mina med: http://www.svt.se/plus/plus-testar-kylvaskor  På campingar kan man ofta byta kylklampar, kanske det går att göra på gästhamnarna?

Grattis till den nya båten!

//Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Anders!

Det torkade köttet i ugn lät ju kanon ju. Och det sköter sig ju själv under natten så så jobbigt kan det ju inte vara. Men du har det inne alltså i ugnen ca 8h timmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pasta med pesto och soltorkade tomater.

Brukar ha med mig fryst köttfärssås, eller en gryta - funkar som kylklamp och tinar långsamt (ett par-tre dagar).

Felix köttbullar i gräddsås är fullt ätbar om man har rårörda lingon och potatis till.

Frukost - mackor m smör och lämpligt pålägg (skinka eller ost i början av resan, sedan mjukost eller kaviar mot slutet), juice och kaffe.

Brukar ha med mig mineralvatten på småflaskor också - vattnet i båten brukar få en lätt plastsmak som gör att jag i alla fall undviker att dricka vattnet, med huvudvärk som resultat.

Sedan finns ju möjligheten att byta kylklampar i en affär till frysta - brukar kosta några kronor styck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ett ämne man skulle kunna skriva en hel uppsats om. För det finns egentligen hur mycket mat som helst som klarar sig utan kyl. Trots allt, kyl är en ganska ny uppfinning och används väl ofta som matmuseum. Innan kylen handlade om rökt, saltat och torkat. Sen kom konservering som lösningen. Ett ganska brutalt sätt att förstöra mat. Torkat kött är ju ett bra exempel på fungerande mat, man kan blötlägga och tillaga eller äta som det är. Perfekt att tugga på när man är lite sugen. Ägg är en fantastisk uppfinning, innehåller nästan allt vi behöver i form av näring. Ägg håller sig i rumstemperatur en månad, helst ska de aldrig varit kylda och absolut inte tvättade. Vi köper riktiga, ej statskontrollerade ägg, de förvaras i källaren, just nu lite drygt 20 grader. Grönsaker och framförallt rotfrukter håller länge utan kyl. Vitkål, lök, morötter är några exempel. Torkat tex  bönor, linser håller i evighet. Torkad skinka, typ serrano klarar sig också länge. Bacon var förr alltid rökt och saltad och behövde ingen kyl. Nu är bacon ofta inte rökt och håller sämre. Rökt och gravad fisk var inte till för att höja smaken utan för att kunna förvara. Jag har varit mycket i sydeuropa där kyl inte alltid är en självklarhet. Hos slaktaren hänger, korv, skinka mm i taket. Utan kyl. Hemma hos oss förvarar vi nästan inga grönsaker i kylen. Förr hade man skafferi, där hade man den mesta maten, i kylen hade man bara det nödvändigaste. Idag förvaras allt i kylen. Livsmedelsverket hittar på regler som ibland är idiotiska, naturligtvis för att skydda oss stackars lata och okunniga konsumenter. Tänk att folk överlevde förr! Men det är ju enklare att ställa allt i kylen, dessutom har vi en viktig industri som tillverkar kylskåp. Utan kyl krävs mer planering och man måste ha bättre koll på sina livsmedel, rensa bort skadat osv. Vi har också fått ny teknik som också underlättar, UHT-mjölk, vakuumförpackat osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är en välisolerad och välfylld kylväska med frysta varor. Det brukar hålla sig under nollan flera dygn. Frys några petflaskor med vatten/läsk/tonic och blanda i kött, fisk, kyckling (fryst såklart). Toppa med någon liter mjölk, ett smörpaket och en ost. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang att torka mat. jag är ingen expert, men som tur finns det andra som är: http://www.utemagasinet.se/artiklar/artiklar/20080714/matsmart-torka-sjalv

Det finns en hel del andra sidor också, samt en bok. Detta är ganska vanligt bland fjällvandrare och andra friluftsmänniskor.

Vi seglade en tvåmånaderstur i vår 31-fotare som ej har kyl, och hade väl, om jag minns rätt, med oss den torkade maten under hela resan.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del vackade grönsaker so inte behöver kyl - gärna sval. Ta ex förkokta majskolvar - underbart att grilla som tilbehör eller mellanmål.

Titta i butiken efter rökta torkade korvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett het tips är makrill i tomatsås och sen så kokar du bara pasta till. Det smakar riktigt bra, alla i vår familj tycker om det, barnen brukar vilja ha lite extra ketchup och jag och frugan brukar ta lite svartpeppar till oxå. Du har både protein och kolhydrater i den rätten och burkarna håller sig utan kyla. Är gott på mackan oxå;-)

 

//Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makrill i tomatssås är oslagbart. Men inte som middag. Snarare som lunchmacka med kavring, några små snittar gul lök och svartpeppar. Och en pilsner. Pilsner, inte ale.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Väcker lite liv i denna tråden :)

Tonfisk på burk är en väldigt bra proteinkälla! ca 25 gram per burk, vilket är mycket!

T ex att blanda ned i en sallad, eller lägga på mackan :)

 

Sen finns det ju ett annat alternativ till vanlig kylväska, det finns ju kylväskor som går på 12volt, vilket gör att man förlänger kylväskans funktion:

http://www.clasohlson.com/se/Kylbox-Igloo-12-V/31-5297?gclid=CK3ax_fcoL0CFWHncgodqroAkw

Det hänger ju dock lite på vilket batterikapacitet man har ombord.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En kylväska med kompressor funkar, men inte de billigare med peltierelement. De drar ur batterierna ganska snabbt. Typisk strömförbrukning är 4 A, dvs. 10 timmars drift med ett 80 Ah batteri (man ska normalt inte ladda ur mer än till hälften)

 

Ett par trådar med mattips

http://www.maringuiden.se/forum/topic/54394-mat-i-en-liten-segelbåt-utan-kylskåp-med-en-mans-besättning/

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/59814-inget-kylskåp-tips-på-mat-som-håller/

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fazer har råghalvor av surdegsbröd som är förpackade i skyddande atmosfär, dessa har riktigt lång hållbarhet och är riktigt goda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...