Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Shas

Gånglägesautomatik

Rekommendera Poster

Hej på Er  !

Blev väldigt sugen på att köpa gånglägesautomatik ACS från Mente marine. Kontaktade dessa per mail och efterfrågande en demobåt. Fick svaret att han tyckte att jag skulle testa den på min egen båt. Blev jag inte nöjd får jag lämna tillbaks grejorna och får pengarna tillbaks, Låter kanon, skulle dessutom inte ta mer än tre timmar att installera dessa nåja tar det det dubbla är det ingen katastrof heller



Lite konfunderad blir jag dock...  skulle dessa prylarna vara så bra som de säger borde de vara omskrivna på detta forum Visst det finns de som efterfrågat samma information som jag för ett antal år sedan men det finns inte direkt några svar.



Därför ställer jag frågan igen Är det någon som testat dessa prylar ?

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte många som återkopplat på denna tråd, Har i varjefall beställt en sådan här grunka får de vad det leder till ...

 

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har gått några år nu sedan detta postades. Blev lite sugen på detta då det verkar bra. 

Kan du eller någon annan återkoppla om hur bra dessa fungerar? Tänker mest på Mente Marines trimplansautomatik. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän har mente marin på sin båt och är mycket nöjd med detta. Jag var själv lite sugen på Zipwake, tyckte det verkade vettigt, men fick propå från kamraten som påtalade att mentemarin är betydligt billigare och mer rätt som funktion. 

Jag skall montera mentemarin på min kärra i vinter, enkel installation sägs det. :) 

Kan återkoppla i vår. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också sugen på att installera gånglägesautomatik från Mente marine men liksom andra lite osäker på hur pass bra lösningen är.

Lösningen verkar vara smidig och installera i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade Zipwake på båtmässan, är ju lätt imponerad.

Nu har jag vanliga traditionella hydrauliska trimplan, som jag upplever som väldigt långsamma.

I den gamla båten bytte jag då hydraulpumpen hade gått sönder till elektriska, Bennets tror jag det var, dom är snabbare, behöll själva trimplanen, och bytte då ut hydraulcilindrarna mot motsvarande fast el-mekaniska. Var väldigt nöjd med dessa, ävensom de är totalt manuella.

Men i nån framtid kanske priserna på gånglägesautomatik sjunker eller iallafall håller sig på samma nivå, då kanske jag slår till...

Det jag gillade med Zipwake var att symbolen, eller ikonen som föreställer en båt på manöverpanelen är väldigt lik min båt.... Smily!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Men jag skrev fel, de gamla med pumpen var Bennet, de nya el-mekaniska är från Lemco!

Jag får väl kolla om den firman har gånglägesautomatik då.... Ledsen att jag tänkte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu i vinter kastade jag ut mina hydrauliska Benett trimplanskolvar till förmån för elektriska från Lenco. Till det så har jag även monterat gånglägesautomatik "Mente Marine ACP RP". Båten... En TG 7000! Den som vill veta hur det funkar få gärna fortsätta tråden när jag lagt i båten för årets första fisketur i april. Förhoppningsvis kommer jag att gapa mindre på familjen att sätta sig rätt för ett bra och bekvämt gångläge.

 

ACP RP har inbyggt gyro samt GPS och ska vara rätt smart. De jag pratat med verkar klart nöjda. Jag har även före köpet dubbelkollat lite med "Peter" på Mente Marine. Han pratar svenska och svarar rätt snabbt.

 

 

Om jag gjort rätt research som valt Mente Marine och inget annat konkurrerande system och själv blir lika nöjd som de jag kollat före köpet med får vi däremot se i april vid sjösättningen.

 

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vimsade till det innan.

 

Gamla båten som är till salu, fick Lenco för några år sedan, alltså bara cylindrarna, kallas väl på "elektriska" för ställdon, kan tänkas.

Dessa är snabba och funkar ypperligt, jag har ingen automatik.

 

Nya båten har däremot traditionella hydrauliska, Bennet tror jag. Ingen automatik. Dessa känns väldigt långsamma.

Det är till denna båten jag funderar på att skaffa gånglägesautomatk till. Antingen Zipwake, Mente, eller Bennets, jag har dock inte listat ut vad Bennets automatik kostar. Och är då oskäker på om jag verkligen vill ha dessa sega hydrauliska trimplan, som förr eller senare börjar att läcka eller så pajar magnetventilerna i pumpen, som den gjort i andra båtar...

 

Så jag följer också denna tråd med spänning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade Mente ACS RP förra sommare. Installationen tog 1 timme och jag är mycket nöjd med funktionaliteten. Inget mer fipplande med inställning av trimplan utan allt sköts automatiskt. Kan rekommendera lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är intressant. Är också sugen på att montera gyrostyrd automatik till trimplanen på min båt. 

 

Zipwake var det som väckte intresset för detta. Är ju en spännande produkt, men priset är klart avskräckande.

 

Mente Marins ACS har visst redan funnits ett tag på marknaden, men själv fick jag upp ögonen för det systemet alldeles nyligen. Har ju ett prisläge som gör det mycket intressant och jag tror faktiskt att jag kommer att "slå till" på ett sånt.

 

 

Det andra, förutom automatiken, som är intressant med Zipwake är ju konstruktionen med lodräta trimblad. Instinktivt tänkte man att "så kan man väl inte ha det", då man får känslan av att det skulle liksom bromsa för mycket. Men kanhända är det ganska smart. Kanske är det så att man ett snabbare gensvar från vertikala trimblad än horisontella.

 

Det är här jag får en idé...  :rolleyes:

 

I skrivande stund har jag ärligt talat inte full koll på om jag har hydrauliska eller elektrisk kolvar till mina trimplan men om jag har förstått rätt så är konventionella trimplan med kolvar generellt sett lite för långsamma för att den gyrostyrda gånglägesautomatiken ska fungera optimalt.

 

Men vad skulle hända om man gör en nedåtgående vinkel i bakkanten på bladet? Jag inbillar mig att man på det sättet skulle få ett snabbare gensvar av konventionella trimplan även om kolvrörelsen inte är fullt så snabb.

 

Vad tror ni? Kan det funka? Finns det nån här med ingenjörskunskaper på detta område? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...