Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zerwon

Nybliven båtägare, kan ingenting!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Totalt ny för detta forum. Jag har ärligt talat aldrig ägt en egen båt. Jag har åkt mycket men aldrig ägt en, förns NU! 

Min pappa lämnade sin båt till mig när han gick bort. Det är en Örnvik 550 ht -77. Den är i helt ok skick då min far var en båtälskare ut i fingerspetsarna.

Men den har stått i nästan två år utan att ha varit i vattnet. Idag startade jag den för första gången, och den spann igång på första vredet på nyckeln, efter att den fått ett fräsch batteri. 

Nu till frågan! Som sagt så har den stått ett tag. Den har stått utomhus under en egen konstruerad pressenning ställning. Den har varit väl inkapslad  men fortfarande stått utomhus under vinterhalvåret. Motorn är en nyare Evinrude 60HP motor (tror inte den är äldre än år ) Vad behöver jag göra ? Behöver den in på en service eller räcker det med att jag byter olja och oljefilter i den innan jag lägger i den ? 

Jag har lätt knowhow runt motorer men just båtmotorer kan jag NOLL om. Upskattar all hjälp och alla svar jag kan få!

MVH Patrik S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med måste den stå i vattentunna alt. såndär vattenslang kopplad till riggen för kylningens skull. Det visste du nog.. - Om inte, lär vattenpumpen/impellern bränna sönder på några sekunder.

En del byter impellern varje år, andra, liksom jag själv som kör i insjö byter först efter kanske 5-10 år.

 

Växelhuset, den del av riggen under vattenlinjen längst ner där.. det utsätts för stora påfrestningar iochmed att man ju råväxlar fram/neutral/back. Dessutom kan det tänkas att det läcker in lite vatten i packboxar/oljepluggar så den oljan byter nog alla årligen. Det rör sej om ngn halvliter och själva bytet är enkelt, så det är bara till att byta.

Gör man bytet på hösten, så slipper man risken att ev. vatten kan frysa sönder växelhuset.

 

Själva motorn i sej är inget mer konstigt än andra motorer.

 

Tänk på att all smörjmedel skall vara till marint bruk. Att ta 'vad man har' i garaget, smörja som smörja, är inte särskilt lyckat.

Fettet i sprutan man har till traktorn t.ex, kan omvandlas till rena tuggummit om man ger sej på motorns smörjnipplar med den.

 

I mitt tycke ett mkt vettigt ekipage du har där :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes jag körde med en såkallad Muff (?) för att hålla den nerkyld under starten. 

Denna Impellern har jag hört talas om men aldrig fattat vad det är ? Är det någonting som är svårt att byta själv eller kan vem som helst göra det ?

Ok, då blir första jobbet att byta oljan i den. Sen kan jag lika gärna ta upp båten och byta olja i den igen när det ändå är höst. 

Haha, jag har hört lite skräckcenarion runt om när folk har, som du säger, tagit vad man har i garaget. Skall jag verkligen tänka på!

Kul att höra, som sagt så är jag en total nybörjare på detta. Men som med mycket annat jag inte kan någonting om så kommer jag läsa allt jag ser ang båtar. Tack för bra svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kört med...hmm....muff...har du säkert koll på skvallerstrålen med.

 

Impellern, googla så ser du hur en sån ser ut...en rund gummigrej som av storleken ser ut att rymmas i en snusdosa.

Sitter trädd på vertikala axeln uppe från själva motorn o ner i riggen.

Man byter genom att helt sonika plocka väck växelhuset.

Det sitter en slags platta ovanför propellern. Strax ovanför den brukar det var 6-8 skruv man lossar för att kunna dra ur hela växelhuspaketet.

Så snart man frigjort växelföraren, även den en vertikal mojäng innuti riggen. Vanligen sitter det en delning dold bakom en liten lucka på riggen man får ge sej på först.

Växelstaget....kan det också heta...får man pilla isär först, sen de 6-8 skruvarna för att kunna dra ur hela speleverket.

Axeln glider lätt ur sina splines i motorn o följer alltså med växelhuset ut.

 

Med växelhuset 'mellan knäna' o drivaxeln rakt upp, sitter det en slags kåpa trädd över axeln på V-huset. Under denna sitter impellern. Ofta sitter den med en kil likt den på svänghjul....så slarva inte bort den.

Dra ur gamla impellern, smörja in den nya med diskmedel för att lättare kunna knö i den.

Notera var röret till kylningen skall passas in före återmontering. Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det var mer jobb än jag trodde. Tack för en bra förklaring, så ska vi se om inte tom jag kan ordna detta! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...