Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jiell

förbrukningsbatteri alltid på

Rekommendera Poster

Hej på er vetgiriga

Mitt förbrukningsbatteri går inte att stänga av med röda nyckeln på huvudströmbrytaren, startbatteriet går att stänga av men inte förbrukningen, att länspumpen kan gå på är väl bra men att allt annat också kan vara på blir jag nojjig över, fläkt, lanternor, pentrypump innebelysning osv så ska det väl inte vara?

Jag köpte båten ny så den är väl felkopplad eller vad säger ni??

enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt felkopplad, ja...

 

Om den är ny från marina eller återförsäljare: Gå tillbaka och be dem koppla rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med fel och rätt finns ju många vinklingar.

Jag har en liten elcentral som ligger direkt på batteriet, med ett antal säkringar för länspumpar (2), solcellspaneler (2), laddare, värmare. 

Centralen för övrig förbrukning går efter en säkring och en huvudbrytare.

Är båten ny skulle jag nog kröva att de monterade både sökring och huvudbrytare för förbrukningsdelen, men kopplade de jag noterde ovan via sökringar direkt på batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det filipper 705 HT det gäller?

 

Du har två nycklar, en för start och en för förbrukning och förbrukningsnyckeln ska ta allt utom länspump, värmare och spis om du har sådana dieseldrivna då dom måste efterkylas och inte mår bra av ett strömavbrott i drifttemp.

I elcentralen så har du även en vippbrytare som dödar dessa förbrukare (förutom länspump och radiominne) och jag har även kopplat kylen till den vippbrytaren så jag kan stänga av de stora brytarna när jag lämnar båten men maten håller sig kall.

Har du blaupunktstereon så går den att starta när den bara har stanbyspänning men den har jag inställd på att den stänger av sig efter en timma på timer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar varna för huvudströmbrytare med röd plastnyckel, just för att dom inte går att stänga av, säkert svetsad innuti med smält plast som låst ihop allt. Mycket låg kvalite på dom.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många olika kvalitèer på huvudbrytare och generalisera efter färgen på nyckeln, går det?

 

Jag kanske missuppfattade TS? jag trodde att den mekaniska funktionen på brytaren är intakt men att den eventuellt är felkopplad.

 

Vem uppfattade frågan rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gör det röd plastnyckel = låg kvalite

Alla huvudbrytare med lite säkrare funktion har nyckel av metall, och är betydligt dyrare, gastäta och med metall i kontaktytorna som inte påverkas av gnist bildning, kraftigare fjäder som bryter snabbare.

Jag är lite nyfiken, så jag öppnade en brytare av hög kvalite ca. 25 år gammal, såg helt ny ut innuti kontaktblecken såg ut som när dom lämnade fabriken.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hallååå, det blir ju en direkt lögn att säga att att kvalitetsbrytare endast finns med metallnyckel. Kvaliteten sitter naturligvis inte i färgen på nyckeln utan i brytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra, då är det bara för tillverkarna att byta till plåtnyckel så blir brytarna automatiskt jättebra. wink

 

Skämtåsido så fungerar brytarna i flippern utmärkt, dom sätter inte i dåliga grejer.

Dom sitter monterade i ett fack så dom blir aldrig utsatta för fukt under normala omständigheter.

Kontaktblecken borde inte bli slitna om man inte bryter någon last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-brytare i plast, ej smält 

-har åkt med detta i 3 år och trodde det var rätt, ingen garanti på det  blush

 

Ha en skön Midsommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... Grejen med plastnyckeln har inte så mycket med kvalitén på brytaren att göra i sig.

 

Utan tänket är, om jag läst bloggar rätt - de som råkar ut för saker i verkliga livet... att vid en kortslutning så kan det tydligen bli så varmt att nyckel (av plast ) smälter mot kontakten. Är det då riktigt illa så kan brytaren inte användas för att bryta för nyckeln har fastnat!

 

På så vis håller jag med om att kvalitetsbrytare har nyckel av metall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så är det så i allmänhet att de brytare som säljs med plastnyckel gör det för att nyckeln är en billig del, och inte har så lång hållbarhet, i produkten. Detta kan då säga en del om tillverkarens krav på övriga delar i produkten som kanske inte har bästa kvalitet.

Tillräcklig kvalitet eller inte är väl upp till var och en att avgöra.

Har haft många med plastnyckel som har fungerat oklanderligt en längre tid och en som har pajat efter 9 månader. Har också haft rejälare doningar som alla har fungerat trots +20 års ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra påläst !

Med plastnycklen följer lite sämre material invändigt som samverkar till att nyckeln börjar smälta.

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Fortfarande fel, det finns kvalitetsbrytare MED plastnyckel/vred.

Hur Du än resonerar så håller det inte att säga att är det plastnyckel så är det per automatik dålig kvalitet, idiotiskt resonemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytaren skall bryta allt, utom automatisk länspump och eventuella larm och liknande saker som måste gå när man lämnar båten.

Jag skulle sett till att den bryter allt ihop. det är ju en säkerhet för en själv att veta att all ström är avstängd när man lämmnar båten.

I Försäkringsbolagets Atlanticas säkerhetsguide står det:

Huvudströmbrytare som kopplar bort alla förbrukare, även startmotorn, skall monteras så nära som möjligt efter batteriet på pluskabeln. före strömbrytaren skall säkerhetssystem kopplas in, till exempel automatisk läns pump, tjuvlarm och gasvarnare. Dessa måste då förses med separata säkringar.

Så visst skall huvudbrytaren bryta alltförutom några säkerhetsanordningar. Fråga gärna ditt försäkringsbolad vad de säger om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...