Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jingo

Midsommar, snapsöverraskning

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är det midsommar på gång och det ska bli lite tjo och tjim är det tänkt. Vill då berätta historian om förra årets midsommarlunch.

Midsommarlunchen på ön brukar innebära långa diskussioner om vilken nubbe som är godast. Klassiker som Skåne och absolut blå i förhållande till lokala recept från okända byar i småland eller någon nysläppt som Plura eller Morberg har rekommenderat .

Jag hade dock en plan på att iår ska jag bjuda på något nytt.

Några dagar tidigare på jobbet såg jag att handspritsflaskan på toan var slut och fick en idé. Jag kollade med städaren om jag kunde ta den vilket var ok och kom stolt hem och visade hustrun mitt nyförvärv. Hustrun tittade på mig med en min som sa att min sparsamhet hade gått över styr när jag tar hem tomma halvlitersflaskor avsedda för handsprit.

Nåväl, flaskan diskades noggrant och fylldes med koskenkorva, varpå den omsorgsfullt ställdes i kylväskan.

Midsommarlunchen dukades upp och brorsan, hans svåger och svärfar började visa upp Sundbyholms vinbärssnaps m.fl. Jag avvaktade lite och när första varvet skulle serveras tog jag fram handspriten.

Brorsan tittade förvånat och sa att han tvättade händerna innan vi satte oss.

Jag svarade då att första varvet bjuder jag på och visade att 6 tryck på handspriten motsvarar 3 cl. Alla runt bordet frågade vad det är i och jag förklarade då vad det verkliga innehållet var. Trots detta ville ingen runt bordet ha mer än en halv snaps och tyckte att det var konstig bismak. När Sundbyholm kom fram var inte suget så stort för det heller, flera tyckte att det smakade konstigt i munnen efter handspriten. Stämning blev under lunchen mindre uppsluppen än vanligt.

Senare på eftermiddagen frågade hustrun om jag var nöjd med mitt skämt. Jag kunde väl då bara konstatera att större succer har man väl varit med om. Trots detta kunde man väl iallafall glädjas åt att ingen som satte sig i båten under eftermiddagen behövde oroa sig för ev besök från sjöpolisen.

Jingo (Man kanske ska ta med flaskan i år med för att se om det är roligare nu. Inte en chans ropar hustrun över axeln)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år kan du testa att hälla handsprit i koskenkorvaflaskan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...