Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nordmaling

Byte av matta i ruff

Rekommendera Poster

Hej!

Har slitet ut den gula mattan i ruffen som började se och lukta lite konstigt. Var dock inga problem att slita ut mattorna så de kommer att fungera som en mall. Men nu till 10.000:- frågan. Vad & vart kan man köpa? Skulle vilja ha en matta som går att torka av lätt, alltså ingen golvmatta! Kan någon länka mig vidare? Har en Flipper 700!

Har kollat runt lite men blir bara yr av allt snurrande  laugh

 

 

post-10009206-1394237547,2742_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på en matta i icke organiskt material.

Edit: såg att det va en skrovmatta du skulle ha så glöm mitt inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar...ska kika...

Höll på att säga att den känns lite tunn men det är klart om man limmar dit liggunderlag så bygger man upp lite ....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en ganska vanlig tjocklek nu för tiden, sen de gick ifrån sån skit som heltäckningsmatta. Normalt skall det inte behövas nåtunder om ytan är slät och bra. Det är bara jag som har en sån ide att jag isolerar ordentligt. Det är gott när det är kallt ute, på höst och vinter. Jag brukar lägga 2 st 10 mm liggunderlag med förskjutna skarvar. Dvs totalt 23 mm.

Det finns säkert andra alternativ, men det är den mattan jag fastnat för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heltäckningsmatta går fet bort..men det kanske blir bra...med lite isolering. Du har säkert skrivit men använde du Casco Flex både mot skrovet (liggunderlaget) och mot mattan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Casco funkar för båda om det är mot skrovet och inte några skarpa böjar. I taket och på ställen där isoleringen behöver böjas så rekommenderas kontaktlim. Mattan utanpå isoleringen är så tunn så där funkar casco eller vilket mattlim som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tompelompe skriver så fungerar vilket mattlim som helst på de allra flersta ytor. Där det däremot behövs bättre hållfsthet som i skarpa böjar och vid kanter körde jag med rikrigt kontktlim.  

Fördelen med kontktlim, förutom bättre hållfasthet, är att det luktar så stark och gott.sad Ja ja - fördel och fördel. Det är nog en fördel att inte visstas i ångorna allt för länge utan andningsmask. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Östersjökonpaniet har ett stort sortiment av skrovbeklädnad (mattan) samt isolering. Finns på nätet och Kungsholmen i Stockholm. De har bra koll så en tips är att gå dit och titta och prata med dom.

När jag klädde om ruffen i en Flipper 700 isolerade jag först med liggunderlag och på det en ullig beklädnad i syntetmaterial. Det blir inte lika kladdigt som pvc när man lutar sig mot det och dessutom är det förlåtande mot ojämnheter vi montering. Eftersom det är syntetmaterial går det  ändå att hålla rent. I värsta fall får man tvätta med vatten och tvättmedel och sen suga torrt med våtdammsugare.

Jag monterade med kontaktlim, utan mask. Man sticker upp huvudet i ruffluckan, tar ett djupt andetag och håller sen andan en stund... I sammanhanget måste jag avråda från att använda Biltemas kontaktlim, det kladdar bara, är värdelöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller precis på och byter skrovbeklädnad i vår Nimbus och valde att använda en variant med självhäftande baksida från Ronneby Marine Design. Jag valde den just med tanke på att den skall vara lätt att torka av samt att den har ca 5mm skum på baksidan så inte alla ojämnheter syns.

Nu har jag inte klätt om någon hel båt med vanligt kontaktlim så jag har inget att jämföra med men jag inbillar mig att det är lättare när den är självhäftande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Great. Var lite mer att välja på där. Har inte kontaktat dem än men hur ligger priserna? 300 kr/m? Funderar på att beställa en provbit av Vinyl 9057.

Lite svårt att veta hur det blir när allt är på plats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade själv på 9057 och 9963 men valde 9963, priset jag fick på båda var 349kr/m.

Det jag märke var att även små ojämnheter syns när man har en så pass slät yta som 9963 så skulle jag göra om det skulle jag troligen välja 9057 som har lite mera struktur.

När jag limmade beklädnaden klippte jag först ut en bit med den jag tagit bort som mall, jag gjorde den ganska mycket större. Sedan skar jag försiktigt genom pappret på baksidan så jag kunde ta bort en remsa ungefär på mitten. Då gick det enkelt att fästa beklädnaden utan att den kladdade fast överallt. När jag hade fäst den provisoriskt skar jag till kanterna för bättre passform och tog bort skyddspappret bå baksidan litet åt gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten minnesfråga....minns du hur många meter du beställde til 700:an?

 

Priserna ligger lite över de andra men känns lite mer kvalite..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, men för att bestämma mängden radade jag ut alla bitar jag plockat bort på altanen och pusslade ihop dom på samma bredd som skrovmaterialet var. Sedan mätte jag helt enkelt hur långt det blev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite snål så jag letade lite extra och hittade en matta hos http://www.marinaman.se/

210 kr/m. Dock lite tunnare och ej självhäftande men jag tänkte limma själv med Casco Flex och isolera  med liggunderlag som jag har liggandes hemma.

Tror att det kommer att fungera bara fint. Om inte, jaaa...då blir det att hosta upp lite extra men

hälften vågat, hälften vunnet...cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte precis för några veckor sedan mattan i ruffen på min 700.

Hade spraylim från DLS (högtalartillverkare, kan rekomenderas varmt)



Används till att klä baslådor mm. Himla Smidigt!

Har Vit från seasea för 249kr/m2

Tips om du inte redan har börjat.

Var extra noga med underarbetet om materialet är 3mm och tunnare.



Var beredd på att det blir lite knöl om du ej gör en skarv vid ryggstöden och fram till hyllorna/garderoben ( akterut ). men det går att tvinga ner.

Isolera med liggunderlag eller måla eller nåt, då skrover lyser igenom på vissa ställen, inget jätteproblem men det finns där och är ovant om man gemför med det gula snusket som satt innan ;)

Det blir hur fint som helst! Du kommer bli så Nööjd!  =)

 

(det är ej färdiglimmat på min bild)

post-10023647-1394237554,242_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat isoleringen...använder Cascos kontaktlim. Gick fasiken en tub (model större) på en gång. Tror jag ska börja använda Casco Flex istället..

Längtar tills det är klart! Blir nog fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...