Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Sardaukar

Hur fort har ni kört med rorkult?

Rekommendera Poster

Ska köpa en större motor med rorkult till min Crescent 462, och funderar på en Tohatsu 50 TLDI med rorkult. Den kommer då gå i ca 30 knop. Någon som har erfarenhet av att köra så fort med rorkult? Jag vill helst inte ha styrpulpet pga utrymmesskäl i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört runt 30 med en jofa kuling och rorkult med 40Hk. Inga problem förutom att just kulingen inte är lämplig att köra med rorkult på grund av utformningen av motorbrunnen men annars inga konstigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma erfarenhet, inga problem att köra i 30 knop med rorkult sålänge det är rätt inställt så att den inte drar åt något håll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tippar på att den kommer göra 32-33 knop om man kör själv. Båten är 2 m bred och stabil, så jag antar att det inte kommer innebära några större problem. Då återstår det bara att hitta ett försäkringsbolag som tar emot ekipaget, då båten är godkänd för 30 hk.

Tohatsu 50 TLDI väger lika mycket som Yamahas 30 hk 4-takt, så båten i sig borde klara det utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 70 hästar för mycket på min båt jämfört vad den är godkänd för. If tog den utan problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att försäkra (= kulor in) men vad händer vid en olycka, gäller försäkringen då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ett försäkringsbolag accepterar ekipaget, och villkoren står på papper kan de ju inte komma undan tycker man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkommer till originalfrågan även om diskussionen gått vidare och den kanske inte är aktuell och jag därmed blir lite OT. Men jag tar chansen.

I lumpen körde jag en mindre gummibåt, avsedd för dykare, med en 50hk murkla med rorkult. Ensam i båten och fullt skaft så gick det som f_n. Men jag har ingen aning om HUR fort det gick. Någon som vet hur fort dessa små parvlar gick med dessa motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rorkult är mycket praktisk för man slipper krånglande wirar och får mycket bättre plats i båten för grejor. I USA är det många båtar med stora motorer och rorkult.

Just rorkult gör att hänger man bara på en motor med det är även styrningen enkelt och snabbt grejad.

Rattar är mer för bilister till sjöss samt gynnar marknaden för det blir dyrare båtar som krånglar mer.

Vikingarna hade väl rorkult?

Back to basic!  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pga. platsbrist installerat ratten långskepps. Pulpet är inte nödvändigt. Viktsmässigt kan det vara bra att sitta mitt i båten och styra. Bekvämare med ratt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag glädjepinne (joystick) och mycket pulver i spisarna. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolag gör utredningar i efterhand, efter att en skada har inträffat, huruvida det har förelegat oaktsamhet eller inte. Om den överdimensionerade motorn, helt eller delvis, har orsakat skadan kan ersättningen sättas ner med upp till 100%. Dock måste det föreligga det man, på försäkringsspråk, kallar adekvat kausualitet d v sett samband mellan skadan och den för stora motorn.

Om båtens elsystem exempelvis skulle brinna så hade det inte spelat någon roll om det suttit en 15-hästare eller 100 hästare på den.

Om akterspegel däremot havererar så skulle bolaget sannolikt ifrågasätta den överdimensionerade motorn.

Men den som tror att försäkringsbolagen, på förhand, har koll på alla båtar, bilar, hus, cyklar, kameror, segelflygplan, hästar, o s v på förhand, tror fel.

 

Ps

Bli inte arg på mig nu.

Jag förmedlar bara en erfarenhet jag byggt upp som skadereglerare inom yrkestrafik och hemförsäkring under sex år.

Visst kommer någon att kunna påvisa att något försäkringsbolag i något fall har haft järnkoll på detaljer och nekat en försäkring när risken har ansetts uppenbart för stor. T ex så avböjer bolagen, generellt, skador som uppstått vid tävling. dock inte kappsegling. Generellt så utreds alla skador i efterhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Tohatsu 50 2 takt är så gryyyymt bra snurr i!

Slår alla 4 taktare 50 hk med hästlängder. Lättare starkare snabbare :) Samt drar lite soppa. Fyrtaktare är slöa tunga trötta saker som passar söndagsåkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+1

 

För ett par dagar sen såg jag en plåtbalja på ca 4m med en 90hk med pinngas.(Grym)

Den hölll nästan på att sjunka när killen som körde den satt själv i.(innan han fick fart)

Det var i Amsterdam och han som körde såg ut som han strunta i försäkring(fast va vet ja),även fast motorn och båt var så gott som ny vad jag kunde se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6,2m med 200 Verado

eller varför inte en 250

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kört så fort med rorkult men jag hade en Crescent 465 med en Mercury 25 ML med rorkult. Problemet var att den vibrerade så att handen domnade efter en dags körning. Att linda in handtaget i skumgummi funkade inte eftersom växel och gas satt i handtaget. Det fanns en friktionsbroms man kunde dra till för att kunna släppa spaken emellanåt. En gång höll dett gå käpprätt åt H. körde ca 18 knop och bromsen släppte tvärt, motorn slog över, båten drog iväg åt sb och där fanns en gammal brygga. Det klarade sig men så nära har det aldrig varit. Året därpå monterade jag styrpulpet och en ny Yamaha F25 med trim o tilt. samt en bra styrväxel med ställbar friktion. En annan aspekt att tänka på när man väljer spakstyrning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för input.

Jag tror dock inte jag kommer få så stora problem med vibrationerna eftersom jag inte ofta kör så långa sträckor. Om jag trollingfiskar kommer jag köra med drevmonterad elmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...