Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Skogskatt

Problem med Garmin 526

Rekommendera Poster

Är nybörjare på gps,har en Garmin 526 med bluechart vision kort. När jag vill använda navigerings-hjälpen så visar den närmsta vägen över sten o grund,den använder ej farleder!!

Har läst i bruksanvisningen och ställt in längd på båt o djup m.m. Har även testat att ändra hur nära man vill gå land o grund men den visar iallafall över grund!!

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den prioriterar inte att du ska gå i farleder utan visar närmaste vägen som ditt inställda djup/höjd ger möjlighet till. Vad har du angivit för minsta djup?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa Instruktioner till eller Rutt till.

Tycker själv det var lite lurigt innan jag kom på det.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft den inställd på 1 meter men även provat 2 meter djupt men visar ändå vägen över stenar!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 720S men det borde ju vara samma funktion i och med att 526.an också har autoguidance.

Så här gör i alla fall jag när jag använder auto guidance:

Markera först på sjökortet dit du vill åka, sedan så väljer du navigera till och sista steget är instruktioner till.

Hoppas att jag kom ihåg rätt nu;))

Om du väljer rutt till så är det möjligt att den tar närmaste vägen, alltså en rak kurs från din båt till din destination och isåfall också över ev grund och stenar...

Autoguidance är nog det bästa med min plotter, använder den väldigt ofta... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att den inte visar vägen över grund o stenar om du väljer navigera till?

Vad har du angivit för djup o höjd på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå!

DU SKA INTE VÄLJA NAVIGERA TILL UTAN INSTRUKTIONER TILL eller ev Rutt till.

Hur svårt kan det vara att läsa innantill i mitt svar?angry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber så mycket om ursäkt om jag gjorde dig upprörd.... I texten som jag läste skrev du att du först valde navigera till och avslutade med instruktioner till men tyvärr har jag inte funktionen instruktioner till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en Garmin 526 men inte använt den på ett bra tag. Får se om jag minns rätt (du kan ju prova iaf).  Väljer vart jag ska t ex Dragör (du skriver vart du vill köra), sen navigera till sen GUIDE TILL. Väljer du Rutt till så visar GPSèn en rak lijen över grund, land, stenar mm. Lite osäker är jag men tror jag minns rätt. Är ju lättare när man har den framför sig.

 

Lyckas du inte så hör av dig igen så får jag koppla in min och återkomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej har testat nu och då står det att autofunktionen inte kan beräkna rutten??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har hänt mig också när jag bett min 4010:a beräkna en lång eller komplicerad rutt. Pröva att dela upp sträckan i flera mindre.

Du kan också se om det finns uppdaterad programvara (inte kartorna alltså) på Garmins hemsida som kan innehålla buggfixar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan det vara att den inte guida med dom inställningar , djup och höjd , ? Jag har själv råkat ut för att den inte vill guida , då flyttade jag ut mitt mål på djupare vatten .

Kan även vara att inte gillar djupkurvorna , Mao ..för grunt , och då vill den inte heller ..... Tror jag :-)

Hakar på som fler skriver ...de va ett tag sedan jag gjorde detta :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att du har senaste version av programvara för just din plotter på garmins hemsida. Hade själv problem med autoguidance, vilka försvann helt efter uppdatering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem som dig sommaren 2011, samma år som jag köpte min 720s.

Jag hade båten liggandes i Sigtuna och när jag försökte lägga ut en kurs med autoguidance funktionen så funkade det bara till alldeles före Stäket,där tog det stopp.

Om jag däremot körde båten till samma punkt där det tog stopp så funkade det vidare ut mot salthavet.

Det innebar att jag inte kunde sitta i båten i min hemmahamn och planera längre rutt än till Stäket.Jag kontaktade Garmin samma höst, 2011 och pratade med Tommy Lagerberg, han trodde att det var en bugg i själva sjökortet och skickade infon vidare till Garmin i Usa.

Efter förnyad kontakt med Tommy våren 2012 så skickade jag dit mitt minneskort och fick det uppdaterat, efter det så funkar det som det ska, inga problem alls.

Mitt tips är alltså att pröva lägga ut en kurs och kolla vart det tar stopp, kolla därefter med Garmin om sjökortet går att få uppdaterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händer för mig också ibland men kör jag ut ur hamnen och försöker igen då funkar det. Har ingen bra förklaring till detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har haft samma problem samt att den slutade helt. Detta slutade att jag köpte en Simrad NSS 7. Nöjd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...