Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
arriva2452

Fel tändning!

Rekommendera Poster

Hej! Kollade tändningen idag och såg att den stod på 12 gr förtändning på 700v den måste ha ställt om sig själv för jag har ställt den på 8 gr när jag ställde tändningen sist. Sen kollade jag när den varvade 3000v och då kom den bara upp till 18gr! Vad kan vara fel? Brytarspetsarna slitna??

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket uppgifter men ingen på vilken motor du har wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av avatarbilden att döma gissar jag på att det är en Mercruiser 7.4 V8.

Men som sagts, mycket lättare om man skriver vad det är för motor i inlägget ;0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har mekanisk tändförställning i fördelaren med centrifugalvikter och fjädrar kan det vara denna mekanism som kärvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja motorn är en Mercruiser 7.4 v8 med förgasare!

Vad är det man ska titta efter när man lyfter på fördelarlocket??

Jag vet inte mycket om fördelare men har för mig att det står Delco Remy på den. Måste man lossa på rotorn för att komma åt och se?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, förmodligen har du Thunderbolt IV (HEI) - brytarlöst system? Sådana har väl förställnings-ändringen efter varvtalet programmerad i elektroniken? I diagrammet verkar inte grundinställningen på 8 grader medtagen och då är som sagt 18 grader vid 3000 RPM för litet. Kanske finns nån inställning för olika motortyper i elektronikboxen som hamnat fel??

post-10006646-1394237546,4201_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är Delco EST tändning så måste tändförställningen ställas i Base Timing när man ställer tändningen. Man låser då modulen och ställer grundtändningen. Gör man inte det kommer modulen hela tiden att försöka kompensera förställningen vid det givna varvtalet. ex. om grundtändningen skall vara 8 grader så är det i Base Timing mode när modulen sedan aktiveras kommer tändningen ligga på det värdet som modulen är inställd för vid det varvtalet, det viktiga är att den bottnar ut runt 30-33 grader och det borde den göra över 3500varv om allt står rätt till. Förställningen är programmerad vid givna varvtal men har alltså Grundtändningen som utgångspunkt och den kan ju bli rätt tokig om man ställer tändningen med förställningen aktiverad.

Sätta fördelaren i base timing gör man genom att plugga in en kabel i tändmodulen där två stift är byglade och koppla +12v på den tredje kabeln efter man startat.

En bild eller modellbeteckning på fördelaren underlättar identifieringen.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en bilfördelare med vakumklocka! Tog bort locket och rotorn för att se hur det såg ut och centrifugalvikterna var jäkligt rostiga och satt glapp dom fjädrar inte riktigt tillbaka. Tänkte köpa en ny fördelare imorgon! Det är väl inte så bra i vilket fall som helst att åka med en bilfördelare på en båtmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör nog rätt i att byta till en riktig marin fördelare utan vacuumklocka.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt på fördelare till min motor på nätet men hittar inget! Är det någon som vet pris på elektronisk och även icke elektronisk fördelare till Mercruiser 454? Vet inte riktigt vilken man ska satsa på heller!

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Hansen Racing de har lite olika varianter beroende på vad du har för tänsdpole och om du vill ha med mekanisk eller elektronisk tändförställning. Går även att beställa från usa tex michiganmotorz som har delco EST kompletta kit med tändspole och alla kablar.

En elektronisk fördelare med mekanisk förställning ligger på runt 6000 och en helt elektronisk är något billigare men då behöver du förmodligen köpa till tändspole och lite kablar beroende på vad siom sitter på motorn idag. Priset hamnar nog ungefär på samma.

Ett Delco EST kit kostar ca 350 dollar, tillkommer  frakt och tull+moms

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...