Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zippit

Propellern går åt fel håll

Rekommendera Poster

För att enklare kunna ta mig ut till min båt som ligger på svaj köpte jag mig en lite 4 hk evinrude av äldre modell typ -80. Förra ägaren hade slagit sönder original propellern och ersatt denna med en 2 bladig med tveksam passform. Denna motor har ingen växelförare utan man vrider hela motorn om man vill backa. Mitt problem är att det snurrar åt fel håll, jag får vända på motorn för att komma framåt. Axeln snurrar motsols är detta ovanligt? Dessutom är det knappt någon stegring på propellern så man kommer knappt framåt. Med andra ord, Jag behöver en ny propeller! Men när jag surfar runt på detta så verkar nästan alla proppar vara vända på detta håll. Någon som har ett hett tips på hur jag skall bete mig nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ju en jättevanlig motor. Absolut att du skall snoka upp en riktig sån propeller det skall vara. En reservdelsmaskin kanske?

Som du kanske vet är det ju samma motor som Johnson Seahorse, absolut att du hittar en häck att norpa propellern ifrån.

Ja, propelleraxel går motsols men drivaxel medsols som ''vanligt''

Det GÅR att ställa om tändningen så att vevaxel/drivaxel går baklänges..men det blir inte aktuellt främst pga vattenpump/impeller som isåfall också går baklänges.

Jag har ett vrak jag skall ta itu med på semestern. Kan hända jag går bet och isf. kan du ju rycka min propp...fast det är såklart nu du vill ha den.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...