Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mainship

Köp av båt över 12x4 i utlandet

Rekommendera Poster

Planerar att köpa en segelkatamaran troligtvis i Västindien och större än 12x4 meter. Båten kommer att stanna i västindien och inte tas till Europa inom överskådlig framtid. Givet storleken ska en sådan båt registreras i fartygsregistret som fritidsskepp.i Sverige men som del av processen ska båten mätas på plats av en mätningsman, kostnader betalas av uppdragsgivaren dvs jag. Om nu båten ligger i västindien blir det betydligt dyrare och kommer att ta lång tid. Båten kan troligtvis ej användas eller försäkras innan registreringen är gjord

 

Någon med erfarenhet runt detta. Som jag nu ser det är det i praktiken nästan omöjligt att som Svensk köpa en båt större än 12x4 meter utanför Sverige. Andra EU länder har som jag förstår det betydligt smidigare regler och lägre kostnader.

 

Om båten är under 12x4 meter är det betydligt enklare då ingen registrering krävs och den kan framföras med Svenska Kryssarklubbens internationella cert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade ett tag också på att köpa en båt i skeppsstorlek...

 

Det besked jag fick då, av Sjöfartsverket, var att du får ( kan få ) en tillfällig registrering - med anropssignal - i avvaktan på skeppsmätning och att registreringen permanentas. Du kan alltså bruka båten ganska snart efter köpet om du förberett allt pappersarbete...

 

Två tips.

 

Jag har läst om, inte sett själv på något sätt alltså, att någon lyckats få loss tillräckligt ritningsunderlag från tillverkaren för att mätning kunde göras på ritning enbart. Dock, av vad jag läste, så var det en flera månaders skriftväxling med varvet. Vet inte hur de till slut lyckades?

 

Moms. Vad jag förstår så kommer en båt som redan är momsad inom EU att förlora sin momsstatus om affären görs upp utanför EU.

 

Just detta har jag själv pytteliten erfarenhet av då en kompis-kompis köpte en båt som befann sig utanför EU. Detta löstes genom att båten seglades upp till England och där gjordes affären upp på bank mha mäklarens jurist. Avtalet var alltså med anteckning att parterna befann sig i England. Däremot, såvitt jag förstod det, åkte varken bankens personal eller mäklarens representant eller juristen ner till båten. Som låg i en marina på sydkusten. Med kopior på marinaavgifter.

 

Sedan seglades båten omedelbart tillbaka...

Men din tänkta båt kanske inte är momsad? Eller inte ska återvända till EU?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man ett kommersiellt fartyg så överför man pappren från det land den säljs från. Förutsättningen är alltså att säljaren har haft båten registrerad i sitt hemland. Borde fungera på samma sätt för ett fritidsfartyg. Däremot kan CE-märkningen ställa till det, det är ju ett krav för fritidsbåtar inom EU.

Sen finns alltid möjligheten att registrera båten på Cayman island eller liknande. Inte helt ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Beträffande MOMS och CE märkning. Båten kommer att vara tillverkad av Lagoon, FP, eller liknande och är CE märkta. Båten kommer troligen inté att vara momsad och mej veterligen behövar man inte betala MOMS om den inte tas in i EU även om den registreras i Sverige.

Jag tittade lite på registrering i BVI, men då måste man registrera ett företag där först. Vet ej om det är samma med Cayman Island eller dyl.

Ett fritidsskepp måste mätas av en svensk mätman. Tidigare utlänsk dokumentation godtas inte. Jag har också läst om en eventuell temporär registrering i väntan på den permanenta. Vad som då sker (har jag läst) att man väntar och sammlar ett antal båtar i ett område så att en mätman kan mäta flera på en gång. Det kommer sannolikt att ta låmg tid för att sammla ihop tillräckligt många Svenska båtar i västindien för mätning.

Ett alternativ är kanske att strunta i att registrera båten. Flertalet Svenska båtar åker runt på kryssarklubbens gula internationella certifikat. Kryssarklubbens cert är helt legalt för båtar mindre än 12x4, men det kanske går bra ändå. Till viss del bättre ärn sjöfartsregistret då detta inte skriver vem som är ägaren vilket kryssarklubbens gör.

Vad jag finner ytterligt märkligt är hur svårt det ska vara för en Svensk att köpa en större fritidsbåt i utandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha så lite problem som möjligt och göra det på enklast möjliga vis:

Registrera båten i Belgien. Belgien har inget krav på kompetenscertifikat och man behöver ej heller har sin resident där. Kostnad ca 4000kr. Väldigt populärt bland fransmän att registrera där.

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det fungerar som beskrivits låter ju Belgien bra. Annars brukar principen i de flesta länder vara att båtens nationalitet = huvudägarens  nationalitet. Det vanligaste då brukar vara att låta ett bolag äga båten, bolaget kan utan problem ägas av en svensk men det tillkommer en del kostnader då. Något att tänka på är att det är flaggstatens lagar och regler som gäller ombord. Cayman Islands är ett vanligt ställe att registrera sin båt, via ett bolag. Fördelen är att man då även står under Royal Navy’s beskydd. Man slipper betala moms osv. För en lite större båt brukar det vara ganska lönsamt. Det som inte funkar är att ha båten i Sverige, det finns begränsningar i hur länge båten får vara här och även var man får vara. Däremot fungerar det bra för tex många länder runt Medelhavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äger ett bolag i Delaware som i sin tur äger min båt.. Mitt Delaware bolag kostar 125 USD per år att hålla i gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äger ett bolag i Delaware som i sin tur äger min båt.. Mitt Delaware bolag kostar 125 USD per år att hålla i gång.

 

Då seglar du under amerikansk flagga och med amerikansk lag ombord, eller hur? Jag hörde nyligen en kille som registrerade på Cayman Islands, det kostade några tusen och knappt 1000 per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...