Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
henkeson

Batteri för elmotor, Jula 95 Ah för 995:- eller Biltema 100 Ah för 999:- eller något annat?

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter ett 12V-batteri till en liten Minn Kota elmotor som jag ska ha på en mindre båt. Har ni tips på lämpligt batteri, vad tror ni om Jula 95 Ah för 995:- http://www.jula.se/marin-fritidsbatteri-95ah-608080 eller Biltema 100 Ah för 999:- http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/SMF-batteri-802201/ eller har ni andra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har AGM batteri i tre storlekar som har justa bärhandtag. Och med fyra års garanti är det ingen tvekan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda är säkert bra men Biltemas batteri har funnits ett tag, många använder dem och är mycket nöjda.  Slutet, 3-års garanti, bra bärhandtag och laddningsindikator. Själv tror jag att jag har ett 73Ah till min Minn Kota men den blev knappt använd förra året. Eftersom jag vill lägga jollen på fördäck vill jag inte ha för tunga batterier att lyfta i och ur. Två mindre batterier är dyrare men lättare att hantera. På sikt kommer jag att köpa ett LiFePO4 batteri på 40Ah istället, samma användbara energi innehåll men betydligt lättare, 6,5 kg, 2000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket Minn-Kota är det, och hur länge är du ute varje gång ?

Jag har en 30:a och ett 18Ah helslutet Biltemabatteri (typ snöskoter) till gummibåten. Fördelen är att det bara väger drygt 6kg monterat i en liten trälåda med handtag, ingen som kan rinna ut, är litet och ändå kan man köra 1-2h med näst högsta farten som snitt. Kör man i lägre fart (t ex har drag efter gummibåten) räcker även det lilla batteriet halva dagen.

Men har du en större båt och tänkt köra många timmar och på full fart så behövs ju lite större batteri. Vilket du väljer spelar kanske mindre roll, men Biltemabatterierna brukar inte vara dåliga (har själv flera 100Ah som förbr. sedan fyra år) och de har dessutom väldigt friskostiga reklamationsregler och garantier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...