Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jmwa

förbrukning Supercool?

Rekommendera Poster

Hej

Min båt har en kylbox med ett till synes fräscht Supercool ACD-aggregat. Jag har hittills inte vågat använda det kontinuerligt eftersom alla säger att det drar mycket ström. Men nu ser jag i manualen att den i E-läget drar max 1.3 A. Stämmer detta? Betyder det att att strömförbrukningen begränsas till detta av något relä? I så fall är det ju lätt att göra en förbrukningsbudget som håller.

OBS, kära forumvänner, jag VET att kompressor är bättre, men har inte råd denna sommar;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ACD står för Automatic Cool Down och är en funktion som känner av när spänningen är över ett visst värde 12,7 V har jag för mig, dvs när man går för motor eller har landström inkopplat. Då kör den konstant med max power och sänker tempen så mkt den kan, för att på så vis spara ström senare.

Att den skulle dra max 1,7 A är tyvärr ett drömscenario. Den drar snarare 5A i påläge. Varma sommardagar är den PÅ typ konstant.

Det ska också tilläggas att det fungerar att bo i en båt längre tid med Supercool. Men man bör då med jämna mellanrum få tillgång till landström, helst varje natt.

ACD måste aktiveras, dvs man väljer i uppstart om den ska vara ACD eller standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag kan ju vid stillaliggande välja att trycka på knappen E. Enligt bruksanvisningen begränsas då strömförbrukningen till max 1, 3 A (säkert påbekostnad av kyleffekten). Det måste ju vara en inbyggd spärr mot fri elkonsumtion inbyggd på något vis? Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll du ditt supercool aggregat och håll koll på dina batterier, om du inte har instalera ett bra relä, kanske BTs så att du är säker på att du har ström i startbatteriet när du vill starta maskinen.

Historiskt har det varit så att först var det kommpressor som gällde sedan var det supercool som var snålast med strömmen, nu är det kompressorn igen, beror kanske på duktiga marknadsförare snarare än den faktiska förbrukningen, pluss lite utveckling.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft båda och kan säga att inte en chans på den här jorden att man med ens de mest väloljade argument kan få supercool till snålare än en kompressor.

En kompressormatad kyl kan hålla +3 grader 1 dm från locket mitt i sommaren utan att strömmen skenar.

En supercool klarar nätt och jämt att hålla mjölken från att bli härsken.

Supercool fungerar i en välisolerad box, men bara knappt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt Supercool-skåp som jag köpte för 30 år sedan (på den tiden det var det strömsnålaste alternativet) saknar ACD, men det finns en manuell möjlighet till maximal nerkylning. Vid normal drift pendlar förbrukningen mellan två lägen beroende på kylbehov. Det ena läget drar 0,6 A och det andra drar 1,6 A. Jag klarar mig i 2-3 dygn med mina två 75 Ah förbrukningsbatterier inklusive lite övrig hushållsförbrukning vid skönt sommarväder. Detta är faktiska siffror mätta med amperemätare och inte hörsägen eller skrämselpropaganda som är så populärt när det gäller Supercool. Nackdelarna med Supercool tycker jag är att dom aldrig slår ifrån helt utan fortsätter att gå i lågfart även kalla vårnätter då smöret blir onödigt hårt till frukostlimpan, och att dom inte orkar kyla om det är väldigt hett på dagarna. Max nerkylning lär vara 18 grader under omgivningstemp. Men totalt sätt tycker jag att det funkar bra. Dom som inte tror på mina ampere siffror kan höra av sig för besök och demonstration i båten.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett supercoolaggregat jag med. Detta i en box som är innbyggd i inredningen. hade problem med nedkylningen, men det berodde på att kylflänsarna bakom boxen behöve göras rena, när det var gjort så funkar det helt ok, håller sig svalt och mjölken håller lika länge som hemma. Min supercool,drar absolut inga 5 amper som stod i något inlägg, har det så pass hög strömförbrukning måste något vara fel. jag ligger på max 1 amper i normalfallet. kan slå på en funktion som gör att det kylls maximalt hela tiden, vilket rekomenderas när man går för motor för att det inte skall behöva jobba lika ofta när man slått över strömbrytaren till normalläget. Mitt aggregat är ca 30 år gammalt och funktionen med nedkylningen har modernare anläggningar inbyggt med automatik, en riktigt bra funktion för att spara ström. Jag har inga planer på att byta då detta fungerar utmärkt för våra behov. Vi ligger oftast i naturhamnar och har med andra ord inte tillgång till landström på nätterna, klarar oss ett och ett halft till två dygn på ett 75Ah batteri och betydligt längre när vi tagit fram vår solpanel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg holder med Rascal og Minuten

 Husk:Peltier element, som i Supercool, samt alle andre kyl-manicker (inklusive komressorer) produser ikke kyla; de flytter värme ut fra et sted till et annet.

Derfor er det av største viktighet at all slik kjøleapperatur på beste måte kan kvitte seg med varmen den flytter FRA kjøleboksen.

Ventilasjon på utsiden er derfor viktig. Og som Minuten sier; renhold av kjøleribber er viktig. En ca 25 liter kjøleboks, med normal isolasjon og ikke alt for mange nye varme ølbokser inn, bør kunne greie seg med et forbruk på 25-30 Ah/døgn (+8 i boksen) når omgivelsestemperaturen er 20 grader.

Derfor. Tenk ventilasjon på utsiden !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, särskilt till er som givit lite mer konkreta fakta baserat på erfarenheter! Det låter som om jag törs använda kylen, men med försiktighet och under viss övervakning. Jag har i dagsläget ett förbukningsbatteri på 75 ah och räknar med att köra en bit varje dag (motorbåt med vp 170 hk). Borde jag skaffa ett till batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som jag har det i min båt, så har jag ett batteri till förbrukningen och ett för motorstart. Vissa har detta med hjälp av ett skiljerelä, men jag har i stället dubbla huvudbrytare.

Om strömmen skulle bli för dålig för att få igång motorn så slår jag på startbatteriet. Om du behöver ett förbrukningsbatteri till eller inte bror på hur mycket ström du använder samt husr länge du vill hålla sakerna igång när du inte har tillgång till laddström. vill du ligga i en naturhamn 3 dygn utan laddning så behöver du fler batterier, men nöjer du dig med 2 dygn så räcker det med ett batteri till motorn och ett till förbrukningen, om du inte har för mycket elförbrukare utöver kylen igång.

Det går att räkna på hur länge strömmen räcker för dig, då räknar du ut hur många amper sakerna drar och hur länge du använder dem. Ett batteri på 75 Ah lämnar 1 amper i 75 timmar, 2 amper i 37,5 timmar, 10 amper i 7,5 timmar innan det anses som urladdat.

Jag skulle se till att ha ett batteri för att starta motorn och i övrigt prova mig fram till vad som behövs, det skall vara lagom för hur just du och din familj använder båten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnestykket ditt er ALT for teoretisk dessverre.

Et blybatteri skal ansses som urladdat når det er forbrukt 60-70% av påstemplet kapasitet.

Uttak av >50Ah/t fra et 75 Ah/t batteri er en dyputladning som bør unngås, og reduserer dramatisk batteriets levetid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som referens. Vi har också ett supercool och 2 st 75 amp. Förbrukningsbatterier. Vi har legat utan laddning i iar 3 dagar utan problem. Sen blir vi ändå rastlösa och flyttar på oss. Tänkte tidigare byta ut kylen men efter att ha använt det i några år insett att vi inte har behov av ett annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både Supercool och kompressor i samma box. Supercool var noga installerad med en lång kanal längs skrovet under vattenytan. Jag upplevde skillnaden som att Supercool förbrukade ca 50% mer energi. Alltså inte så där jättemycket. Men den stor skillnaden var att jag kunde hålla ett par grader lägre temp i kylen. Med kompressorn kan man också ackumulera kyla när man gick för motor. Men visst funkar Supercoolen, i synnerhet om man mutar den med lite frysta varor eller is hemifrån. Det är nog tveksamt om det lönar sig att byta en fungerande Supercool mot kompressor om man oftast är ute bara ett par dagar. Att maxa antalet solpaneler är nästan alltid det mest ekonomiska alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ovan finns bra erfarenhet när bhemac har kört bägge systemen i samma box...

 

Till larbol vill jag säga att jag håller med Oldtimer, dvs ligger du så länge så kommer du att dra ur batterierna så kraftigt att de inte laddas upp med motorn när du flyttar på dig... Batterierna blir gamla i förtid!

 

Slutsatser

Supercool är ett driftsäkert system som nästan kräver att du har en fungerande ventilation på varma sidan plus ganska isolerad box. Och ÄNDÅ kommer det att dra kanske 50% mer än en kompressorkyl. Kräver alltså fler batterier för att inte ladda ur för mycket i varje cykel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt har ett startbatteri och ett skiljerälä samt ett förbrukningsbatteri på 75 ah i mycket gott skick. Solceller och andra investeringar lär få vänta till nästa år, men ett till 75 ah-batteri kanske inte vore fel? Kan man koppla ihop ett fräscht 2 år gammalt batterimed ett likadant nytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som säljer batterier säger att detta inte är bra, men det är inget större problem. Koppla du ihop dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som TILLVERKAR batterier säger att det går bra att blanda olika ålder och kapacitet. Antar att de som säljer batterier vill sälja så mycket som möjligt men tillverkarna vill att du ska hålla dig till deras märke i framtiden ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att ett blybatteri inte tål för djupa urladdningar, supercoolen har ett skydd mot detta som gör att det slås ifrån när spänningen blir för låg. de uppgifter som jag lämnar här är hur det funkar för mig och inte bara en uträkning på pappret. Vid senaste batteribytet så var det dåliga batteriet 7 år gammalt. jag tror nog inte det skulle hållit så mycket längre om jag gjort på något annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...