Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
undine

revlinan drogs ur

Rekommendera Poster

Någon av oss drog ut den röda revlinan helt ur bommen.Hur kan jag fixa detta? Linan är inte styv nog för att föra den genom bommen.En lite starkare ståltråd som man fäster linan vid? Kom med något genidrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert nån metod som man ska använda. Det jag just kom på är samma sak som du tänkte dvs ståltråd. Men hur ska jag hitta hålet på andra sidan. Jo jag sätter en sån liten supermagnet i änden på en ståltråd och stoppar in från ena hållet och en ståltråd från det andra hållet. Vispar runt lite så de klibbar ihop och drar igenom revlinan.

Nu kanske det inte är så himla komplicerat. Den kan ha ett rör den ska stoppas i. Då krävs bara en ståltråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ingen revlina, så jag drog i en i våras. Jag hade bommen omonterad då. Först sträckte jag upp uthalet så linorna inte skulle korsas. Sedan knöt jag en mutter i en persiennlina, ställde bommen på högkant och släppte ner muttern. Efter lite fiskande fick jag ut muttern. Fäste revlinan med tejp på persiennlinan, och drog igenom den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack-det skall jag pröva. Verkar vara en bra ide'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gud-vad ni är uppe med tuppen. Fortsätt att tipsa, alla förslag tycks föra till resultat. Kaptänskan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dragfjäder som elektrikerna använder är ett bra hjälpmedel finns både i stål och nylon. Eventuellt behöver du lossa ändbeslaget i bommen men det är inget svårt, sitter med två popnit eller skruv oftast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Eller prova med en dammsugare, trä in en tunn tråd i toppen på bommen och sätt rörert längst ner och täta lite runt om och slå på dammsugaren så suger den åt sig tråden, funkar bra i el rör när det är långa när inte dragfjädern räcker till.

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart skall jag väl klara detta med alla fina förslag. Kaptänskan hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...