Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hansbanans

Byta bränslefilter MD21

Rekommendera Poster

Jag har en ny båt och för första gången blivit med dieselmotor - en MD21B

Vill byta bränslefiltret före en långtur, men jag blir inte klok av de beskrivningar jag hittar. Förstår inte hur jag ska ta loss filtret. Fattar inte hur jag ska tömma uppsamlingsburken under filtret. Är vätskan som befinner sig där vatten - eller kan det lika gärna vara diesel?

Jag hittar inte inte de luftningsskruvar som handboken beskriver. Hittar överhuvudtaget ingen bränslepump - där det ska finnas flera skruvar att lufta och något slags pump att pumpa med.

Dessutom finns ett bränslefilter tidigare i systemet under en durk. Vad kan det vara? Ska detta bytas också?

Är det någon fara att ge sig iväg på långfärden utan att byta? Jag har ingen aning om när filtret byttes ut tidigare.

Hjälp mig, någon!

post-10025146-1394237536,75_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden visar ett vanligt cav-filter, du har en skruv under som du öppnar lite grann och ser om det är vatten eller diesel, oftast ser man det genom glaset, släpp ut lite och känn på det. Det vita mittenpartiet är det utbytbara filtret och du tar isär enheten genom att lossa skruv på ovansidan av enheten, du märker vilken, sen tar du isär och byter filter och medföljande packningar(o-ringar). Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde det...det andra filtret du pratar om vore bra om du satte ut en bild på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör väl finnas ett till filter finfilter mellan CAV filtret och insprutningspumpen.

Mitt råd med tanke på dina frågor, be någon bekant som är van vid dieslar visa dig första gången, annars är jag rädd att du inte får igång maskinen efter filterbytet.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget finfilter förutom det bilden visar. Däremot finns det ofta ett likandant CAV-filter monterat i serie innan motorn, det verkar som TS har ett sådant.

I filtret på bilden skall du helst inte hitta något vatten alls i vattenavskiljaren, då har du sannolikt redan problem med skit/vatten i tanken. Det tar snabbt kål på motorns insprutningspump. Kolla det första filtret hur det ser ut där först, där kan finnas lite vatten vilket inte heller är så bra men ingen katastrof.

Bränslepumpen (matarpumpen) med dess handtag finner du på motorns vänstra sida  under avgaslimpan sett framifrån, följ röret från bränslefiltret så ser du den. Insprutningspumpen sitter på motorns högra sida (rakt bakom din läckande vattenpump) , de drivs av samma axel. På sidan av den finns luftskruvarna. Det finns även en ventil precis till höger om bränslefiltret som måste stängas för att man skall kunna lufta. 

Se till att du har en bra instruktion att följa. Och Ja , jag skulle definitivt byta byta båda filtren, kolla hur det ser ut i bränsletanken och fixa vattenpumpen innan någon långresa. Och så skulle jag byta olja+oljefilter i motor och olja i backslag om status på den är okänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Är det alltså vid insprutningspumpen man luftar systemet efter filterbyte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...