Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
raoul

albib o21 som inte kyls!?

Rekommendera Poster

Hej!

Nybliven albin O21 ägare och motorn kyler inte!

Vi har en blandare/flens och det är inget fel på sjövatten flödet!  Har en remdriven pump till sötvattnet den har vi testat o verkar funka. Motorn värkar sakna termostat. Kan vara kylkanalerna i motorn kanske, hur bör de rengöras isf? Eller finns det annat som kan strula? Vore väldigt tacksam för tips! 

 

Mvh: raoul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som svarat dig , kanske flera som liksom jag inte förstår. Vad menar du med blandare/flens?

Är maskinen sötvattenkyld?

Bilder!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan vara kylkalerna, ta bort avgaslimpan försiktigt, bultarna sitter som berget, skrapa alt borra försiktigt sedan, sedan ny packning

 

/Sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är sötvattenkyld.

Kylare säger man kanske. Grön på motorer.

Där havsvattnet kyler det slutna sötvattnet.

Har fått höra att det kan finnas en kran som reglerar vattenflödet i motorn. Ska prova den först! Om det vore så enkelt!?

Tack för svar!

 

Mvh Raoul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raoul skrev: Ska prova den först! Om det vore så enkelt!?

Tror att det faktiskt kan vara så enkelt, givet att trevägs-kranen sitter i positionen enligt punkt 2 i min skiss. Albinmotorer har ju lång härstamning från tider då saker som termostater eller användarvänlighet knappast uppfunnits, misstänker att ifall du har en sådan uråldrig kran så bör du prova att vrida den något moturs sett från svänghjulssidan. (Finns i så fall knappast några ändlägen eller markeringar, forntidens fiskare etc antogs nog infoga detta med lagom kranvinkel beroende på årstidens sjötemp i sitt medvetande ändå?)

Knepig kombination detta med modern glykolkylning plus termostatlöst kan jag tycka? (Skulle nog själv fixat ett nytt topplock plus termostat inför nästa säsong, har f.ö. gjort så på min Albin O11:a och det har funkat bra i tjugotalet år.) Nå, hoppas du blir nåt klokare av detta? ;-)

post-10006646-1394237537,1324_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...