Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Fisherman92

12v hona bränner 12v-hane!?

Rekommendera Poster

Gäst Fisherman92

Hej,

 

Jag har installerat ett 12v-uttag i båten på följande vis;

 

Batteri -> ON/OFF-Brytare -> Hängsäkring -> 12v-uttag.

 

Om jag sätter in en vanlig strålkastare för exempelvis entrepenadmaskiner, så lyser det utan problem, även diodlampan som visar att uttaget står på ON lyser.

 

Sätter jag däremot in en kylbox så händer det inte ett smack med den, dock så lyser diodlampan fortfarande. Sätter jag in en mobilladdare så börjar det osa bränt och börjar ryka varpå jag rycker ut hanen illa kvickt.

 

Säkringen har jag bytt flertalet gånger, allt mellan 0-10 Ampere, men den går aldrig.

 

Jag misstänker att amperen spelar em viktig roll, men hur ska jag bära mig åt för att kunna sätta in vilket uttag som helst, utan att egentligen behöva bry mig?

 

Tacksam för svar,

 

Mvh Richard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att polariteten i uttaget är fel. En lampa är inte känslig för hur plus och minus är vända. Kylboxen och mobilladdaren fungerar däremot inte med fel polaritet. Plus skall vara i mitten av uttaget och minus ute i sidan.

Vill du riktigt finputsa så skall hängsäkringen sitta före allt annat i kretsen, så nära batteriet som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger samma sak, du har vänt plus och minus.  Plus ska vara på mittuttaget, minus på kragen runt om kontakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92

Tack så mycket för era svar, skall kika på detta snarast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...