Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
prichardsson

Propellerhjälp?

Rekommendera Poster

Hej allihopa, jag fick min propeller skadad i helgen som jag berättade om i denna tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=500733

 

Jag har insett att det verkar vara en riktig propellerdjungel där ute :). Kan någon hjälpa mig vad jag ska köpa för propeller till min båt? Tänkte på vilken storlek/stigning jag ska ha ?

 

Båten jag har är en Askeladden 645 Beetle (2007) med Mercruiser 4.3 MPI och Alpha One.

 

Jag ställde samma fråga till Marindepån som säljer Askeladden men har inte fått något svar ännu, tror ni kan hjälpa mig fortare här :)

 

Med vänlig hälsning,

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk och tala med Propellertrim, de kan även kanske laga din gamla. MEN det är inte slut där, du kan mycket väl ha krökt axeln på drevet och det måste också kollas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag hade tänkt att byta propellern först och se hur den går efter det. Men du menar att axeln kan vara skadad även om det inte skulle märkas på gången efter propellerbyte?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara så att bara proppen gått åt fanders men, som jag skrev i den andra tråden, kolla även axeln och ev splines/bussningar som sitter i drevet. Jag vet inte hur det ser ut på just ditt drev men såna skador kan orsaka andra problem som vatteninträngning i drevet med, i värsta fall, som följd att drevet skär.

För att kolla proppen kan jag också rekommendera Propellertrim. Säger de att den inte går att laga så är det så. Ingen risk att du blir lurad där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det lät som em ganska ordentlig träff iom motorn också stannade. Det krävs ganska mycket...och ganska stor vikt som är i rotation. Axeln kan bli både orak och tvista sig.

 

Ett Alpha drev är billigt...

 

Glöm inte kolla om din försäkring kan täcka en del av kostnaderna.

 

Jag fixade en RF propeller hos propellertrim som blivit lite naggad efter närkntakt med bojkätting, ca 2500kr tog de då. För din del kan det ju vara mer förstås, om det ens går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

antagligen går det ju bra med samma propp som du hade? Se beteckning, sen köp.... (eller se om det går att repa)

Om det är vanliga alu-propp std, så är det säkert med stigningen 19 tum.

Fast var det en RF, så gör som dem andra säger, lyssna med propeller trim, och hitta kanske ny och bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är en standard Alu-propp, anledningen till att jag ställde frågan här först var att jag tänkte att jag skulle göra allt på en gång, dvs ha en ny propeller med mig samtidigt som jag skruvade av den gamla. Men har insett att jag får nog dela upp jobbet ändå :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...