Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Pauce

Problem fotogenkök

Rekommendera Poster

Hej,

Vill först tacka er på forumet som tar er tid och svara på frågor. Är nybliven segelbåtsägare och har aldrig tidigare seglat. Har löst många frågor via era trådar. Dock handlar detta inlägg om det gamla optimus 155/55 kök som satt i båten.

Skulle briljera och koka kaffe i lördags men gick sådär. Gummiringen i röret där man pumpar upp tryck lossnade i röret, fick ut ringen och gjorde om men problemet upprepades. Min bedömning är att ringen är i ok skick, inte torr osv. Lite skit i röret finns. Går det att bara rengöra och kanske fetta in det röret något invändigt? Eller är gummiringen trots min bedömning slut?

Min andra fråga, vid för dåligt tryck i de här köken, blir effekten då en brinnande låga och inte ”fräsande”. På ena brännaren fick jag igår endast brinnande effekt, tänkte dock senare att det kan berott på att trycket försämrats efter att jag eldat med den första.

Tack för synpunkter.

post-10024533-1394237533,8042_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Oj, jag är uppväxt med de där gamla fotogenköken.

Det finns en hel del att säga om dem. Det viktigaste att säga är att jag har misslyckats att köpa fotogen till dem. Så jag har slutat använda dem. Det enda som finns idag är lampolja eller tändvätska. inte så bra och DYRT!

Tll din fråga. Packningen i pumpen är som en cykelpumpspackning modell ä. Den är konisk så den hjälper till av trycket som uppstår att täta mot rörväggen. En gnutta vaselin hjälper till.

Munstyckena skall hållas rent. Viktigt! En del apparater har en inbyggd nål som rensar. Annars får man lossa och pillar rent med ex vis en tråd man tar från en stålborste.

Sedan är det tändningen. Du måste värma ordentligt med T-röd innan du ens börjar pumpa upp trycket. Om det inte är varmt nog så tar det inte eld utan brinner med stor gul flammig låga.

Har man misslyckats att tända så vad du än gör, inte dit med mera T-röd förrän det svalnat ordentligt. Det är då som det uppstår bränder. Spriten förångas blixtsnabbt och det slår upp en hiskilig låga som antänder allt i sin väg!

Alltså, använd den där speciella spritflaskan-påfyllaren. Fyll upp helt. Tänd spriten. När det är bara en liten skvätt kvar i botten så pumpar du  upp trycket lite och öppnar sedan kranen en aning. När det tänder pumpar du mera och öppnar kranen helt.

Det skall brinna med en väsande blå låga.

Har du en gul flammig sak så har inte fotogenen förgasats. Det är inte varmt nog i rören där fotogenet skall förgasas på sin väg ut genom nålventilen-munstycket. Släpp ut lufttrycket först och sedan stänger du kranen. Låt det svalna och gör om.

Inga gardiner och annat som kan antändas i närheten! Å inte dit igen med sprit förrän det svalnat ordentligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Modellen är en sådan med snabbvärmare, enligt instruktioner kör man den 1,5min och sedan öppna ventilen och då få bra effekt. Även variant med inbyggd nål för rensning.

Höll på och pillade lite igår och känns ändå som att den lilla o-ringen är slut, ska försöka hitta ny.

En till fråga, du skriver att du inte lyckats hitta fotogen. Jag tänkte i min enfald köra lysfotogen, finns ju i olika butiker tex Jula. Är det helt fel tänkt? 

Går ändå i tankarna att köpa nytt spritkök istället, men synd att ge upp fotogenköket utan att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har den ny-gamla modellen med inbyggda förvärmare som fungerar så är det väl värt att försöka hålla liv i det. Allaresevdelar utom just förvärmarmunstyckena finns att få tag.

Som Kalman sa så lite vaselin på oringen i pumpen gör susen.

 

Ordentligt tryck i tanken och rejält med förvärming så har du ett bra kök.

Den dagen då förvärmarna packar ihop så är mitt förslag att skrota det och ersätta det ett med ett bra installerat gasolkök. Spritköken är tyvärr inte mycket att ha. Sista stycket är såklart min högst persoliga åsikt.

 

/B



PS. var rädd om förvärmarmunstyckena, dom är ömtåliga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kanske värt att köpa sån servicesats då, trots att de tydligen numera är rätt dyra.

Vad är din åsikt om vanligt lysfotogen likt på Jula som bränsle till denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mailkontakt med dem i skrivande stund.

 

Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...