Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BlueCharm

Backen funkar ej, hur laga?

Rekommendera Poster

Hej, jag har problem med farbrors gamla Fjord (8 hk utombordare) och tänkte fråga er kunniga om tips för att laga detta. Problemet är att man inte kan backa och därmed inte ens få stopp på båten, någon som är ganska jobbigt...

När man verkligen drar gasreglaget i botten, bakåt, så får man en pytteliten kraft bakåt. Man skulle liksom vilja kunna trycka spaken en decimeter till bakåt men det går ju inte. Förstår ni? Det känns som att kablarna är för långa eller något sådant. Backen tar liksom inte.

Nu har ju jag tummen mitt i handen men vill ändå göra något slags försök att laga det här. Vad kan jag göra? Vi har skruvat lite på kabelfästena bak vid motorn utan något direkt resultat.

Lägger till två bilder så ni ser hur det ser ut. Megatack till er om ni hjälper mig lösa detta! Är så fiskesugen...

post-10015190-1394237533,6842_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en liten tanke om detta? Vill försöka skruva lite imorgon men vet inte ens om jag ska skruva framme vid gasreglaget eller bak vid motorn eller någonting. :(

 

Någon med en hjälpande tanke/tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, har glömt en viktig bit i pusslet. Om man kopplar bort de två kablarna fram och bak, och sätter sig bak vid motorn och kör/styr/backar så funkar allt som det ska. Det är alltså själva kablaget som inte är tillräckligt distinkt. Hur fixar jag detta?

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nej de sitter rätt och framåt kör man utan problem. Man kan även dra spaken till neutralt läge, men när backen läggs i så blir det ingen riktig fart i grejerna. Man trycker spaken maximalt bakåt och båten börjar då backa typ ett par meter i minuten (haha).

När man ska lägga till vid båtplatsen får man köra sakta och sedan stänga av motorn 30m innan man, utan styrfart typ, får försöka sikta in sig mellan stolparna. Inte speciellt kul...

Har googlat lite mer nu och det är förmodligen kablarna som är totalt utslitna på den gamla båten. Hur svårt är det att byta sådana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att det inte plaststoppen bak på vajrarna börjat röra på sig och lossnat i sin limning eller motsvarande - annars kan det ju vara en trött vajer. Är du osäker på hur du byter så ta mycket bilder under nedmonteringsprocessen. Ta med vajern till din handlare så att det blir rätt nipplar i ändarna. Om det råkar bli någon universalvajer som inte ser exakt lika dan ut som dina nuvarande så är det vettigt att ta lite bilder på hur hurt de är spända vid eventuella spännanordningar vid reglage och motor - för att slippa massa onödig justeringstid vid återmontering av de nya delarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bjaerven!

Ska kolla till plaststoppen nästa gång jag åker till båten. Igår skruvade jag både växel- och gaskabel till maximalt uttänjt läge. Det kändes bättre med vaxlingarna men gav också en mycket högre tomgång. Om själva backen blev effektivare? Tveksamt!

Kul att komma tillbaka till båtplatsen, slå av motorn långt innan för att inte braka in i bryggan, båten vrider då upp långsidan mot platsen och fastnar typ på två pålar och jag får grabba dessa med händerna och dra in mig, hahaha... Det är f-n inte lätt utan att kunna bromsa eller backa... Ser lagom proffsigt ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade en gammal båt för några år sedan med utombordare och fick samma fel, det visade sig att det var vajern som gått sönder. Bytte den och sen var det bara till att åka igen!

Misstänker att du har samma problem, dvs något med vajern från reglage till motor. Felsök i reglaget och anslutningen till motorn och se så allt ser rätt ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack dingajollen! Jag misstänker detsamma då motorn och dess backläge funkar toppen om man drar ur kablarna och styr/gasar bakifrån. Kanske köper nya kablar då. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...