Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
johanth

Ekolod: Saknar djupdata på display

Rekommendera Poster

Hej! Har ett ekolod Humminbird 190C. I början fungerade det bra (visade djup, botten och fiskar),  men efter någon månad så började den visa datat sämre (se bifogad bild). Vore gött attt få lite tips om detta. //Johan

post-10023171-1394237533,6429_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan vidare kunskap om denna plotter skulle jag börja med att kolla upp kablar och anslutningar. Ser ut som något som kan uppstå om signalen till ekolodet inte är så stark.

Kolla också kontaker och se till så de inte oxiderat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även spänningen fram till lodet, mitt H-Bird Matrix betedde sig likadant i trollingbåten vilket visade sig bero på dåligt laddat batteri. Även ekolodsdelen i mitt nuvarande kombilod visar liknande symptom när spänningen sjunkit en bit, plottrrfunktionem påverkas inte alls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat bort alla säkringar och sånt, men det glappar fortfarande. Har satt koppartråden direkt på batteriet:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/MOV_0921.mp4

Jag skall testa att koppla in ett nyladdat batteri. Eftersom det går bra att starta B20 med batteriet tänkte jag att det var okej att köra ekolodet på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick inte med ett annat batteri, men jag har satt det på laddning så att jag kan testa det helt nyladdat.

post-10023171-1394237535,5877_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyladdat batteri med samla usla resultat. Det är nog bara att förlika sig med tanken att man får det man betalar för :)

post-10023171-1394237554,7413_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja... den står hyfsat parallet med botten.  Det är ju inte så krångligt att ställa om den så jag gör gärna ett försök, men kan det verligen påverka att jag får ett djup, tappar djup, får ett djup o s v?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra info. Dock när jag testat så har motorn varit avstängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...