Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
prichardsson

Vilka idioter det finns.

Rekommendera Poster

Är bara tvungen att skriva av mig efter lördagens händelse.

Vi har haft en fantastisk dag på sjön och på väg hem så åker vi via Djurgårdskanalen hem mot Brunnsviken igen. Mitt i kanalen strax innan Djurgårdsbrunns Wärdshus så får jag en båt i röven som ligger väldigt nära. Jag ligger och cruisar i 5 knop som är  hastighetsbegränsningen i kanalen och gör det tills vi passerat bron och kanalen blir lite bredare igen. Då får han för sig att han ska köra om mig och jag uppskattar hans hastighet till ca 8 knop vilket gör att hans båt (ca 26 fot DC) plogar ner sig och skapar ganska mycket svallvågor. Min båt följer med i svallvågorna och gör att min propeller slår i i stenarna på ena sidan. Det var en ganska kraftig smäll när propellern slog i och motorn stängde av sig i samband med det.  Jag känner direkt att det inte gick bra när jag startat motorn igen och känner hur det vibrerar i hela båten när jag köra vidare.

Han fortsätter i klart för hög hastighet genom kanalen men jag lyckas köra ifatt honom efter kanalen slutar och stoppa honom, det visar sig att det är en riktig skitstövel. Han kastar ur sig saker om jag får ansvara för min egen båt och att jag låg för långt åt sidan osv. Jag är ganska förbannad men känner efter en stunds argumenterande att jag inte kommer någonstans med den här pajasen.  Nästa steg hade väl varit att hoppa över och nitat idioten men känner att det knappast hade gett någonting heller och jag låter honom köra iväg.  



Det känns lagom kul att behöva bekosta en ny propeller för något som någon annan har orsakat.

Ibland saknar man att båtar inte har en registreringsskylt som bilar, det hade isåfall blivit en polisanmälan från min sida.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt tråkigt att höra. Men inte speciellt ovanligt tyvärr skulle jag gissa om man tänker på hur vissa bilförare uppför sig i trafiken.

Trots allt tycker jag du ska polisanmäla händelsen och bifoga anmälan till ditt försäkringsbolag. Jag har visserligen ingen förhoppning om att det blir någon polisutredning runt det men det ger din anmälan en lite större tyngd.

I framtiden skulle jag se till att få fram mobilen och ta en bild på den felande båten och bifoga anmälan (jag vet att det i stundens hetta är svårt att komma ihåg mobilen, speciellt när man måste koncentrera sig på att inte köra proppen i sten).

Lider med dig!

PS

Jag skulle också kolla propeller-axeln om båten vibrerar efter en sån grundstötning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fa-an, som om det inte är ångest nog att ha sightseeingbåtarna i 7 knop i röven.. Jag tycker absolut att du ska lämna in en polisanmälan. Man vet aldrig, med detta beteende är det inte omöjligt att han får fler på sig och till slut kanske det räcker till en bot. Du fick ändå tag på kontaktuppgifter? Ring/skicka ett brev till personen i fråga där du förklarar  hur du tänker fortskrida med anmälan och eventuell rättsprocess (som troligen inte kommer bli av) men är han inte juriskt kanske han blir lite obekväm ändå - skulle få mig att somna bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan. Jag hade också varit förbannad. Bra att skriva av sig!!

Det händer att jag INTE håller åt sidan i trånga passager utan väntar tills det är gott om plats. Vilket ökar stressen på båten bakom, men minskar risken för incidenter som den här. Verkar som jag tänker fortsätta med det.

Och kolla att det bara är propellern så inte axeln fått sig en kyss också. Vad har du för drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt tråkig händelse. Men om det är så trångt och som det låter, en relativt smal ränna med djup, så skulle jag inte ha lämnat plats, utan tagit stressmomentet med den andra båten i häcken tills det blev bredare.

Men om du känner att det var vårdslöshet så ska du såklart göra en anmälan iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullständigt omdömeslöst uppträdande. Klart du ska polisanmäla även om det inte blir första prio hos polisen! Är ju bra om ni var flera i båten och dom kan styrka händelseförloppet.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är därför man skall ha nödblossen nära till hands. Lägg dig jämsides, slå honom på käften och kasta ner ett brinnande bloss i hans båt. Går det inte att lära dem vett så får man helt enklet ta bort dom.

Detta fungerar även med nödraket och nödskott med lämplig elevation vid avfyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för stödet.

Hissade upp drevet och tittade på propellern, två av bladen var skadade varav ena bladet var rejält skadat och det saknades en bit av bladet. Jag hoppas verkligen att det är pga den stora skadan på propellern som orsakade vibrationerna, ska beställa en ny propeller här så får vi se om det räcker.



jag har tyvärr inget som identifierar honom, så det är väl svårt med en polisanmälan. Såhär i efterhand så känner jag att jag borde ha tagit upp mobilen och fotat honom och båten så man hade nånting men tänkte inte på det just då :(



Anders_St: Drevet är ett Alpha One.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det väsrsta är att hade TS gjort på det sättet, hade marodören polisanmält honom.

Det gick en historia om en gravt alkoholiserad tidigare anställd på det företaget jag jobbade på. Han bodde alldeles intill en liten hamn. Till hamnen kom några osnutna ungdomar och la till. De hade en stor bergsprängare och spelade sin musik på hög volym. Detta irriterade gubben som gick bort till ungdomarna och bad den stänga av musiken. 

Ungdomarna bad gubben dra åt helvete. Det låg ett antal betongrör i hamnen. Han gick bort och hämtade ett och bar det till båten över axeln. Än en gång bad han ungdommarna att de skulle stänga av musiken och fick samma svar tillbaka som tidigare. Då råkade gubben tappa betonröret som han höll över axeln och det råkade falla så illa att det hamnade i båten tre meder ner och dessutom med den smalaste änden.

Betongröret gick rakt igenom botten, båten sjönk och bergsprängaren tystnade. Vilken otur för ungdomarna att gubben råkade tappa betongröret just där. Gamla gubbar skall man akta sig för. Deras krafter och förmåga att snabbt reagera om nåt oväntat inträffar kan va starkt nedsatt. wink

Tycker att du skall polisanmäla, även om ärendet läggs ner för att det inte är utredningsbart.

Om det är ide att ta reparationen på försäkringen kan ju va ett frågetecken, men man kan ju alltid anmäla.

Jag skadade en kamera en gång. Reparationen gick på 49 kr mer än självrisken. Jag fick 50 kr från försäkringsbolaget. Att man kan bli så glad för en krona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga i den här historien är att det kommer upplevas av andra. Synd att vissa personer inte kan ta hänsyn på sjön, utan måste bara tänka på sig själv/a. Å rent sagt förbannat tråkigt att det finns motorbåtsägare som jag ALDRIG kommer att heja på

Råkade själv ut för några st på min seglats nu i helgen från Gbg till Lysekil. Värst var gubben i 50 års åldern i sin 34 fots Nimbus som trots att det var fritt vatten 200 m omkring, var tvungen att köra 15 meter i ca  från oss i ca 12-15 knop där han gräver ner hela aktern i sjön. När han har passerat så tittar han hela tiden och flinar då vi guppade som en kork efter honom.

Men det fanns fler som visade hänsyn, vilket är tur!

 

(Tänk om det fanns reg.skylt på båtar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från att ha varit en tråd om en trist händelse orsakad av vårdslöshet så är vi nu direkt inne på den klassiska fajten motorbåtsägare VS segelbåtsägare....

Det verkar vara svårt att någonsin lösa denna fajt.. Nästan som Israel-Palestina dvs evighetskrig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väll hoppa in som både motorbåt och segelbåtsåkare för att få neutralitet i det hela ;)



Ofantligt tråkig händelse. Varför ska man stressa igenom Djurgårdskanalen som han skulle? Det tråkiga är ju dels kostnaden som man åker på för att reparera detta. Precis som i biltrafiken finns det riktiga rötägg som man undrar vad de har där att göra. Har också varit med om folk som betett sig riktigt vorslöst på sjön. Har jobbat som seglarinstruktör i flera år, varpå vi hade en tävling på skoj för barn runt 13 år. Kom en båt som kom med en bra fart, jag vinkade snällt och frågade om han kunde sänka farten lite och kanske tänka sig att bara åka runt vår minimalistiska bana. Som svar fick jag en fnysning och ett Du jag kunde sjövettsreglerna innan du var född (vad det nu har med saken att göra?). Sakt och gjort gasa han på siksackade mellan tre av de båtar jag hade ansvar för svallade upp fint med vågor höll inte avstånd för 5 öre.

Kanske inte vore helt dumt att ha nått typ av bra system för att registrera båtar liknande regskyllt?  Så det blir lättare att polisanmäla sådanna vad jag vill kalla för idioter...

Hoppas de löser sig med bästa sett med båten! Tycker förövrigt också att det kan vara bra att polisanmäla, dels på grund av principen att han betett sig vårslöst, men kan väll också vara bra att ha registrerat antar jag utifall det skulle bli problem i framtiden (här är däremot vilda chansningar på vad som är bra eller dåligt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders

Lätt att vara efterklok

Men aldrig fel att ha mobilen till hands och ta ett foto på båt och förare. Dom flesta båtar har ju ett namn i aktern . Sen är det bara att polisanmäla .

// Torgny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte helt fel att återuppliva båtregistret som fanns förut?

 

Hade man varit rik skulle man ha en LRAD och / eller högtrycks vattenkanon, ingen som hånler tillbaka efter den kombinationen cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner om ungefär varje morgon i Stockholmstrafiken. Trist!

Ett enkelt sätt att kolla rakheten är att försöka fixera en skruvmejsel mot något och lägga mot propellertrumman. Rotera sen propellern så ser du om axeln tagit skada. Har du alupropeller borde axeln ha klarat sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser





Ja, ibland blir man förvånad!

Idag skulle jag flytta båten från matvik till Sternö Vindhamn (karlshamn båda två) då jag fått en ordinarie plats på Sternö.



 

Går utan segel då jag inte hunnit resa masten ännu (nyligen renoverad), när vi kommer ut på mer eller mindre öppet hav så dröjer det inte många minuter innan det kommer en motorbåtsmarodör, stor jävel! och drar förbi i nästan fullt pådrag max en 3-4 båtlängder ifrån mig vilket ger sådana helvetes svallvågor att min utombordare dränks, och efter flera försök att få igång, köra liten bit och samma visa igen utan ordentlig kraft i motorn får jag mer eller mindre söka nödhamn i svanevik.







Och det var på det berömda håret att jag lyckades ta mig in!

angry

 

 



Edit: Jag tillägger att det var gott om plats och närmsta ö som på något vis kunde hindrat motorbåten från att hålla avstånd var Bornholm, och dit är det väl en 50nm?





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt en ny propeller och som tur var så räckte det, inga andra skador. Så jag kom hyffsat billigt undan ändå :)

 

Tack igen alla för erat stöd.

 

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...