Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
utsegla

Drullar i båtar för flera miljoner.

Rekommendera Poster

Det visdomsrådet var ju ett invertering av det råd som Jesus gav sina lärjungar i den sk bergspredikan (Matteus 7;12). Sånt trams är ju inget för den sekulariserade människan idag, när det gäller att enbart hävda sig själv. wink

I dag gäller ju ofta; Behandla dina medmänniskor på ett sånt sätt som du absolut inte accepterar att bli behandlad på själv.

Sen finns det ju väldigt många stofiler som följer din pappas råd. smiley

Bilden på din lilla båt är väl inte tagen i Vänern. De ser mer ut som Bohuslän och varför inte nånstans här längst ut i väster.

Har du otur träffar du på mig och min båt i Vänern nån gång under Juli. Lägger in en bild av eländet så du vet vad du skall hålla dig undan för. blush

post-945-1394237535,717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt lotsutkiken Marstrand i bakgrunden. Jag skall hålla utkik i Sunnanå om du råkar vara där när jag är dit. Skulle vara skoj

Hälsningar Uno på Hönö

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade ju varit skoj att höra vad ni motorbåtsägare irriterar er på hos oss seglare, vi är förmodligen inte guds bästa barn heller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att jag både seglat och åkt motorbåt kan jag bara säga att det är två helt olika världar.

I segelbåten går allting långsamt, långsamt. Att transportera sig 20 distans upplevs som en längre dagsetapp på semestern. Personligen har jag aldrig någonsin störts av svall, då OM MAN SEGLAR bra, dvs med bra boat speed, inte berörs det minsta av ens grova svall. En segelbåt med tryck i seglen mörsar ju fram med en ruggig stabilitet, till skillnad från de lättare motorbåtarna utan köl.

I motorbåten är livet enklare. Man svischar förbi allt och alla och man känner sig litet som en jaspilot runt tröga fraktflygplan där man kryssar fram förbi drivveden. Stora svall är väl kanske ett problem, men egentligen inte. Varför störa sig på såna saker när solen skiner, familjen är happy och man får åka båt. Kan livet bli bättre egentligen?

Nej att sitta och gnälla på svallvågor är nog mer en indikation på att man har andra problem som ligger och gnager.

Ni som hatar storbåtarna som plöjer upp jättesvall: -Välj att vara happy! Och vips är det inget problem längre. Såh!

Bara mina 2 cent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad bra med ett register. Hade fört lista på de båtar som inte beaktar sjövett, eller för den delen sjöetikett (skall faktiskt börja föra upp namn och ev. AIS-ID i brist på reg.nummer). Listan skulle jag nyttja i händelse av nödanrop och finns ropande station med i listan så skulle jag helt sonika stänga av VHFn. Precis lika felaktigt som deras beteende - allt vad i viljen.... Min åskådning är den att alla har lika värde och ansvar, fallerar man på ansvar så förlorar man värdet. Enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det har ju varit uppe sååå många gånger förr.crying

Kryssar ivägen för all övrig trafik i smala sund.

Håller inte till höger i farled.

Tror att de går för segel när de går för motorn och hävdar förkörsrätt.

Har i allmänhet ganska dålig uppsikt, tex för att hålla undan för stora fartyg som begränsas av sitt djupgående.

Det var väl ett urval. (och återigen ställer jag mig på bägge sidor, både som seglare och motorbåtare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis.

Finns massor av fel som vi segelbåtsägare gör.

Så ska vi inte ta och försöka tänka som Soumi Batti och vara happy på sjön istället.

Vi är ju tots allt i det element vi gillar bäst - vattnet. Så var glada för att ni har det privilegiet att befinna er där och inte behöva häcka hemma i tv-soffan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar allting med ett leende när jag är ute på havet, man är ju ändå där man helst vill vara, livet är för kort för att gå omkring och sura, finns gott om surkart och rätthaverister både på forumet och ute i samhället, sluta va bitter och lev livetyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med!

Men det var väl du som frågadeangel

Låt oss alla vara sjöna typer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej crabfish jag kanske har misstolkat din attityd!

Men du ha emellanåt använt ganska hård ton!



Jag citerar dig efter att ha skummat några av dina inlägg!



Glömmer aldrig de jävlarna som höll på att förstöra min båt då de innomskärs kom i full fart utan anledning med en relativt stor KBV båt. Fy faen.

Glömmer aldrig de maktgalna jävlarna som i TV serien höll på med tramset Mission Accomplished när de hade gjort ett litet uppdrag. Va larvigt.

Nä sådan skit borde inte få förekomma och inte betalad med våra skattemedel samtidigt som vi drar in mer på sjukvård



Det är dina ord! Men jag kanske har misstolkat dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var alltså inte mig du menade fast det verkade så av ditt inlägg - eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl synliga rundningsmärken?  Nääh, inga problem.  :-) :-) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu får du väl börja tilltala dem du citerar, du gör ju hela tråden till en parodi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä Toaen! Du verkar ha fattat att ''citeringen'' var fel i min förra' gliring''

De flesta, inklusive den egentliga mottagaren, verkar ha förstått det eftersom jag hade skrivit det i klartext i själva inlägget.

Alla verkar inte ha förstått det i och för sig.

Sorry Toaen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora båtar drar upp stort svall och i tränga passager är det rent ut sagt oansvarigt att bete sig på det sättet men på öppna fjärdar med breda farleder är det väl okej om dessa kolosser drar på MEN gör det på ett avstånd så jag som åkr snipa i 7 knop har en chans att bemöta detta svall! Oftast ska det slickas och åkas så nära så man har inte en sportslig chans att bemöta svallet och att det passerande båten ens vänder huvudet bakåt har nog aldrig hänt...

Som nån skrev tidigare så har de mer pengar än vett!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där kändes inget vidare.



Som frivilligt jourskeppare inom sällskapet är jag inte bekväm med att uppfattas som marodör på sjön. Jag försöker så långt det är möjligt att visa hänsyn till båtarna runt omkring och drar alltid ner på farten, givetvis beroende på om det är skarpt läge eller övning. Jag tar hellre den extra tiden det tar att passera någon mer långsamtgående i låg fart än riskerar att utsätta dessa för obehagliga svall. Rätt vad det är skulle man oavsiktligt kunna orsakat en sjöräddning.

Nu har vi bara en 12:a men den kan dra rätt schyssta svall den med, för att inte tala om häckvågen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I jobbet kör jag tidvis en motorbåt för flera miljoner som drar ena fruktansvärda svall. (sorry crabfish, inte KBV) ;-)

Det man märker är att motparten, alltså den man vill hålla avstånd till, ofta redan på långt håll börjar sikta på mig? Antagligen blir det så omedvetet att man med avslappnad navigation gärna använder något långt bort i leden som styrmärke. Tillslut kan jag ju inte hålla längre ifrån utan att lämna farleden, vilket inte är ett alternativ på grund av djupgående och säkerhet. Det blir då ofta så att mötet sker närmare än vad som är nödvändigt.

Kanske är det också därför alla långsamma farkoster verkar hamna på fel sida i leden?

Dessutom är det extremt sällan någon fattar att man dragit ner av artighet och vinkar till tack...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på fenomenet varför vissa styr mitt i ledsen eller till och med på fel sida. Tror förklaringen är:

 

Är man högerhänt sitter man gärna på bb sida med rorkulten i höger hand. Förstaget används som sikte och hålls riktad framåt i leden. Då hamnar man i ledens bb-sida. Detta ser man dagligen i leder och den som styr kan inte förstå varför den man möter måste hålla så tätt inpå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant känner jag oftast att det är upphinnande båtar som är problemet för när man möter en båt har man mycket bättre förutsättingar eftersom man möter svallet! Sen kan jag räkna åtskilldiga gånger där plats i farleden inte har varit bekymmer på mils avstånd och upphinnande vattenplogare passerar med 10-15m avstånd och efter som svallet kommer bakifrån hinner jag knappt gira mot svallet innan den tar mig från sidan  eller snett bakifrån. Besättningen på båten som passerar stirrar rakt fram under hela förbikörningen och visar deras ståndpunkt och attityd!

Tillägg: Har hänt en gång då en stor 40-50fotare drog av och körde sakta förbi och det skrev jag om i ett inlägg för länge sedan och det roliga var att det inte bara var jag som mött den under samma sommar! Bevis på bra sjömanskap är det så visst ska man inte dra alla över en kam men det finns ett visst folk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har slutat åka Lindalssundet norr om Vaxholm av den här anledningen. För många plogande 40-50 fotare. Går på norrsidan av öarna istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en av de som inte har båt för miljoner men likaväl kan den dra rejält med sjö vid fel farter.

Jag försöker tänka på min omgivning och framföra den så hänsynsfullt som möjligt. Men i bland så brister omdömet och det blev fel. 

Brukar tänka aj då men det är för alla ggr som jag nästa fått köra upp land för en del ofog som seglarna gör ex. kryssa i sund, tycka att de alltid har företräde, segla som muppar och tycka att dom äger för att går för segel utan någon som helst tanke på vad de är tex flera i bredd i en smal farled.

Dessa saker är nog sånt som vi ska jobba på tillsammans då jag känner att jag blir bättre och bättre på att visa hänsyn, Har seglande vänner som också har blivit mycket bättre på att visa hänsyn och tänka ett steg till. 

at the end of the day är det ju sjön som vi alla älskar och gör att vi lever upp.

Min tes är att hänsyn överlag är medicinen i många situationer. Att förutse är också mycket viktigt.

Min största förvåning är ju dock hur man kan sätta barn på rufftaket i ett sånt läge du beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående varför folk ligger mitt i farleden så tror jag det beror på att man inte vill avvika från gps:ens utritade linje för mycket. Håller så nära den som möljigt.

Använd vett och se i kortet hur du kan gå i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, osämjan mellan seglare och motorbåtsåkare är nog som sagt lite som palestinakonflikten. Kommer aldrig att lösas till 100%

Tillsvidare så verkar de flesta iaf vara överens om någon sorts hänsynstagande från båda sidor, samt att ge fan i att slaviskt följa mittlinjen i plottersjökortet när man går i farled.. ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att besättningen tänkte att jag skulle dra på lite så att båten lyfte lite i sjön. Vi hade puttrat rätt länge och fått svall från många båtar. Jag förslog vid två tillfällen att vi skulle gå upp i plan men både mig fru och dotter tyckte vädret var så fint. När jag såg båten komma bakifrån knackade en lite gubbe med gaffel på min axel så jag vände bara upp mot vågorna. Nu var de värre än jag hade trott så lite chockad blev jag men av någon anledning fick jag bara lite stänk på mig medans de andra var genomblöta. Jag hade väldigt svårt för att hålla mig för skratt och de andra var inte förbannade på SSRS. Efter denna händelse fick jag gasa på lite.

 

Att vara besättning på den båten vid utryckning och passera små öppna båtar kan inte vara kul. Nu gick de inte för fullt men 30 ton i 30 knop ger nog också vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Om livet vore lite längre så kanske segelbåt vore något... eller om man visste att man hade några fler liv på sig!

Segelbåt är ett dyrt sätt att förflytta sig långsaaaaaaaaaaaaaaaaamt. Jag lärde mig segla i flottan och visst var det saltstänkt, visst var det blå himmel och vackra måsar och visst var det solbrända, vackra boys och härlig stämning i blå uniform och på kvällen en iskall öl... ett långsamt farväl till livet!

Var och en till sitt ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du.?  läs vad han skriver så förstår nog även du..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som du har så brottom till?

Jag är ganska övertygad om att de som kommer ganska långt bort från hemmahamnen under sina semesterfärder är till övervägande delen seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tjenix Toaen!

Det ligger säkert mycket i det du skriver men jag har inte bråttom någonstans i livet. Efter 20 års resande kors och tvärs på 10.000 meter behöver jag inte längre komma långt hemifrån men jag uppskattar fart, vindsus och att kunna bestämma mitt öde utan vindens medverkan. Men det är ju jag!

Vi, precis som du, har den båt vi gillar och vi trivs med den. Vi har våra utgifter och uppoffringar och det som kostar, ja det kostar. Ett liv är kort, mycket kort. Uppevelserna som båtägare förgyller vår tillvaro också under en kall och trist höst och en lång dödligt trist vinter.

Segel eller motor, vem orkar bry sig!

Jag har mött seglare utan vare sig kunskaper om segling eller ens en gnutta sunt förnuft. Jag har mött erfarna seglare med en mycket nochalant uppsyn och ett fatalt ointresse för andras rättigheter som båtägare. Svinen finns bakom både motor och segel.

Diesel kostar, gnäller segelbåtsvännerna. Jag säger: Vem bryr sig? Efter ett långt härligt båtliv ska vi alla dö och ligga nere i den kalla mörka jorden. Däruppe kommer folk att födas, köpa motorbåt och leva livet och så blir det deras tid i graven.

Döden kommer som en vän, brukar man säga; också min Visaräkning med 9.000 kr i dieselbunkring kommer som en vän... jag har ju valt det själv! Alla val som är mina egna gillar jag.

Ridå!

 

post-10024382-1394237544,4294_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog inte att det är seglare i första hand som gnäller över dieselpriserna. Har talat med motorbåstsägre som bara har råd att köra sina motorbåtar ytterst begränsat.

Fast segel är heller inte gratis - även om vinden är fri. wink

 

Nar jag köpte nya segel till en båt jag hade på 1990-talet konsterade att det hade varit billigare att strunta i att köpa nya seglen och gått för motor i stället. Men då hade det ju varit meningslöst med båt över huvud taget. Det är ju för seglingen man ger sig ut på sjön. Skulle man bara transportera sig kunde man ju lika gärna kört bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...