Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
fjlj

Ryds 695 +Evinrude 150 ram ficht -99

Rekommendera Poster

Hej.

Har tittat på och provkört en Ryds 695 med Evinrude 150 ram ficht 99 års modell. Är detta en bra kombination och vad bör jag tänka på? Båten kändes något baktung och obalanserad trimplan krävdes för att båten inte skulle guppa upp och ner när motorns trimläge var på neutral. Motorn varvade ca 4800 varv på topp med 5 pers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på om dessa motorer tidigare då en potentiell fiskebåt hade en sådan snurra på sig, men för min del går den bort ungefär med avseende på vad som sägs i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=26238 . Jag skulle ju bland annat trolla med motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har ägt ett sådant ekipage tidigare (det är dock inte den båten som är till salu nu). Tycker det är ett ganska bra alternativ för den båten. Att båten galopperar beror väl på att motorn var för mycket uttrimmad? Vad som är neutral trimning är ju högst individuellt, att trimindikatorn säger neutral betyder väl inte så mycket i sig?

Jag föredrar en 150 hk framför alla varianter av 115 hk på den båten. Det behövs lite hästkrafter för att få upp den båten i planing om man är 4-5 personer ombord, eller om man har full semsterpackning med sig.

Visst, 1999 års modell börjar bli gammalt. Allra helst skulle man ju vilja ha den båten med en ny motor. Min favorit är Suzuki DF 140 till just den båten. Oftast är moderna 150 hk 4-takt ännu tyngre än den motorn du provkörde, men DF 140 väger ungefär lika mycket som den du provkörde. Men tyvärr finns det inte så många ekipage med nyare motorer ute på marknaden. De brukar också vara väsentligt dyrare om motorn är bytt.

För övrigt tror jag att den båt du tittat på har en för stor stigning på propellern. Om jag minns rätt är det idealiska toppvarvtalet runt 5500 rpm (kan ha fel) på den motorn. Sannolikt hade båten en propeller med 17 stigning och jag gissar att 15 skulle passa bättre, med bättre acceleration och högre toppfart som följd.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...