Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
KillerBoo

1 batteribank på 2 olika ställen

Rekommendera Poster

Hittar inget bra i nån annan tråd, kanske beroende på att frågan inte riktigt hör hemma på ett båtforum egentligen. Dock vet jag att kunskap o expertis finns på MG och teorin bör vara densamma.

Det gäller alltså sommarstugan, på en ö utan el:

 

I dag finns 2 stugor, den ena med ett 12V-system och den andra -sovstugan- utan el öht. 12V-systemet består av en stor bank bestående av 3x 220Ah-batterier som laddas via 2 paneler, mod större. Osäker på kapaciteten då de är sedan före min tid o uppgifter saknas. Panelerna är heller inte kopplade via regulator utan endast via backdiod. Huruvida detta är optimalt el ej kan vi lämna därhän, har iaf aldrig upplevt att laddningen inte skulle räcka till så det får vara som det är ett år till. Jag har införskaffat 2 växelriktare, en för var stuga, á 1000W nom. Inkopplat och provkört i storstugan. Har även dragit 10mm2 kabel till sovstugan från kopplingspunkten vid batt/solcell. Byggt en batterilåda flyttat ett av batterierna dit och även dragit in 12V i sovstugan. Så far, so good och det var alla förutsättningar: Nu till frågan efter herrejösses massa text: När jag sedan kopplat på växelriktaren på batteriet vid sovstugan bör jag då bryta strömmen till övriga batterierna när den används? Tänker på att 10mm2 mellan batteriplaceringarna kanske är i klenaste laget eg. Men avståndet mellan de 2 plac är ca 20m och det skulle blivit erbarmligt dyrt att köra grövre dim när det redan fanns 10mm2 i gömmorna. Växelriktaren är alltså på 1000/2000W men räknar med att aldrig ta ut över 250W i praktiken. Soloanelerna är gissningsvis runt 200W per st. Vad säger ni som orkat läsa igenom allt? Brytare mellan batterierna vid anv av vxlriktare? Räcker kabeldim för att få laddn av solcellerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 W genom tiokvadratare blir nog lite varmt om du kör lång tid...

 

Ett annat sätt hade varit att dra vanliga 230V skarvsladdar ( för utebruk, de heter H07 någonting ) mellan stugan med alla batterier och den andra?

 

Pga högre spänning får du mindre förluster i en 230-ledning.

Bra också att behålla alla batterier samlat, de håller bättre då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttryckte mig nog lite luddigt: mellan växelriktare och batt (1) är det grova kablar och inte mer än ca 30cm. Mellan batt 1 och 2+3 är det däremot ca 20m. Jag bör alltså bryta strömmen mellan dessa medan jag använder växelriktaren? Hmmmm, varför håller batt längre om de står samlat?

EDIT: Skarvkabel mellan stugorna utgår av mer praktiska skäl (läs lathet) eftersom riktaren tar ganska mkt ström även på tomgång. Att då vara tvungen att gå ut t nästa stuga för att stänga av den känns mindre lustigt en kall o lilen höstnatt när man legat nerbäddad o kollat nån bra film :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjärrkontroll till riktaren...

 

Annars brukar man säga att ett batteri lever ett visst antal cykler, uppladdningar alltså.

Och ju djupare du urladdar varje gång, desto färre cykler möjliga.

 

Så håll hop banken om det går.

 

Annars är lösningen att köpa fler batterier!

( ska snart själv sälja batterier som jag inte kunde använda i min båt )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...