Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
IW23

Ankring på svaj, tips till nybörjare?

Rekommendera Poster

Alla, mer och mindra goda idèer om ankring; komm i håg:

En båt til ankers är INTE i hamn, den är under väg!

Den svenska ankardrammen är olaglig.

Stora problemet i sommarens ankringsområden är alla som INTE fattar att ALLA måsste lägga ut samma ankarlina (3-4 gr. djupet) Inte mer och inte mindre!

Sov lätt och nykter!

I vårt sommarväder kommer det ofta en morgonbris upp til 10 m/sek från 180 grader av vad man ankrade för......... den välter  Bruce, CQR och Danfoth....................När ni tar den upp är den antagligen full av sjögräs........surprise?

Lita inte på SMHI ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med att ett CQR bryts loss av 180 graders vind eller tidvattens förändring,

är något som marknadsförs hårt på senare tid(av företag som säljer andra ankare).

CQR är från -30 talet och finns på väldigt många båtar(det är långt ifån bäst men jag sover gott)

Om detta var ett problem hade vi upptäckt det.

Men vi har legat upp till en vecka i tidvatten med upptilll 3knops ström utan att  vi draggar dvs flera ggr/dygn har vi blivit utsatta för 180gradiga föränringar i dragriktning.

 

Fast jag nekar inte till att det kan hända,bara det att det ej hänt oss än(jag har sett de varnande videos på youtube,haha) :-D

Men vet ni vad jag har sett nya dyra ankare som trippar när vi ligger brevid med CQRet utan att dragga.

 

 

Inget ankare går att lita på till 100%.

Man ska alltid tänka.what if

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nån skiss om att koppla ankarlanternan på samma ledning som ev masttoppslanterna, med hjälp av en omkopplare och dioder.

 

Jag ankrade i en vik på en ö i norr Vänern några dygn i sommras. Viken var ganska djup och grund så jag låg ungefär halvvägs in. Mitt för min ankarplats låg det en pontonbrygga med ett stort antal minde båtar. Lite längre in i viken fanns det ytterligare en liknande pontonbrygga pluss mnga enskilda bryggor rutomkring viken.

Jag har en ankarlantena i masttoppen, styvt 10 meter över vattenytan.

Kommer man med hög fart i en liten båt ser man nog inte en sån lanterna. Hade tre stycken lysdiodslampor ombord. Typ http://www.clasohlson.com/se/LED-belysning-Dot-It/Pr362234000.

Tejpade fast dem runt masten en styv meter över däck, så att de kunde ses runt om.

Har povat ut ett beslagsband med kardborre, som jag skall montera tre såna lampor på. Bara att svepa runt masten och tycka på centrum så har jag ankarlanterna i lagom höjd för mindre båtar.

post-945-1394237743,8032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att avgöra om man ska ha / vad man ska ha för ankarlampa är att komma in i en ankarvik på natten. Viken skall ha andra båtar ankrade, och Testa gärna lite olika, med bakgrundsbelysning och utan.

Jag lovar, efter det så ser man till att man syns på natten. Kanske inte bara med den runtom lysande topplanternan utan även med någon annan belysning vid skrovet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 35 watts halogen som däcksbelysning. Men den suger nog för mycket ur batteribanken.  Ett diodband runt masten låter bra.. 

post-15276-1394237744,1482_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg, men lite dyr va? Vad gäller när man har den tänd i masttoppen. Måste man släcka de nedre gångljusen då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis

tri-colour har man när man seglar.

Och de andra släckta.

Missar man detta och för alla ljus samtidigt så ser man på håll ut som antingen en fiskebåt som trålar och åt andra ett fartyg som muddrar

Akter ut ser man ut som ett fartyg längre än 50m som ligger för ankar

 

För ifrån ser man ut som en landkrabba som för fel lantärnor.:-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en lite billigare ankarlanterna (än Hellas) som kan hängas i akterstaget/fall eller skruvas fast i lämpligt fäste. 40 mA så man behöver inte tveka om att använda den på grund av strömförbrukningen.

Den lyser även upp däcket lite lätt så att ankarliggaren syns bättre.

Håller med om att lågt placerad ankarlanterna är att föredra i skärgården.

http://www.mitron.se/SURE-E/a-lite.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oldtimer skriver: “En båt til ankers är INTE i hamn, den är under väg! Den svenska ankardrammen är olaglig.”



FEL



Internationella Sjövägsreglerna Regel 2 i: “Fartyg anses vara ”på väg”, när det ej ligger till ankars, är förtöjt vid land eller står på grund.”. I kommentarerna står det så här: “Vid avgörande av om ett fartyg är på väg har det ingen betydelse om fartyget ligger stilla eller gör fart genom vattnet. Ett fartyg är till ankars så snart ankaret har tagit botten och är på väg då ankaret har släppt botten. Ett fartyg som, för att underlätta sin manöver t.ex. vid tilläggning eller rundsvängning, har ett ankare i botten eller släpar ett ankare är att anse som på väg”

Fartyg till ankars är inte på väg.



Alla ankare bryter upp om dragriktiningen ändras, det är naturligt. Frågan är bara hur snabbt det hittar ett nytt grepp. De som idag är bäst på detta är bla Rocna, Bügel och Delta. C.Q.R är lite sämre men fortfarande ett bra ankare.

LadyAnnilla har en synnerligen vettig synpunkt, kolla hur ni ser andra så vet ni vad ni ska ha. Jag har en 1,5W LED-spot som lyser upp fördäck, det syns bra. Typ den HÄR är annars vettig som ankarlanterna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ den HÄR är annars vettig som ankarlanterna.

 

Fast sen finns det ju ett antal fommar - såna som jag - som envisat med att ha en påle - nu för tiden av aluminium - mitt i båten. Då skymmer pålen en dylik ankarlanterna inom en viss sektor. Annars är den inte så dum. yes

Vissa önskar att de hade två pålar. wink

post-945-1394237744,3594_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge mig en bild så ska du också få två master ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...