Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
IW23

Ankring på svaj, tips till nybörjare?

Rekommendera Poster

Ni som brukar ankra på svaj, vad är era praktiska tips till mig som aldrig gjort det?

Vad ska man tänka på?



Har ni några bra lästips, tex bra texter på internet som beskriver svajankring? Jag har försökt googla men det är lite svårt att utan egen erfarenhet bedömma om texter om svajankring är bra/rimliga etc.



(Förtydligande: ska vara ute i sthlms skärgård och svajankra över natten när jag själv är ombord hela tiden, inte lämna båten på svaj vid boj tex).



Om ni har tips om trådar som tagit upp ämnet tidigare, specificera gärna vilka tips i tråden som är intressanta, inte bara att ämnet redan varit uppe.

Tacksam för lite nyttiga tips!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, ska jag skoja till det så är det lätt... Efter 15:e gången?

 

Ok, utrustning först.

Om din båt är 23 fot som din signatur så har du antagligen inget ankarspel? Då kan du inte ha något 25 kg ankare för det blir för tungt att dra upp... Men du ska inte ha ett litet 5 kg heller? Om det blåser upp är det bra med lite tyngd! Eller så har du två ankare ombord, svag bris och blåser upp till kuling ger helt olika påfrestning!

( vindtrycket på båten ökar med kvadraten på vindhastigheten )

 

Många har 1-2 m kätting närmast ankaret. Dels är det lättare att tvätta av ( mycket lera i Sthlm skärgård ) och dels ger det känsla av lite ökad tyngd även om det inte bidrar ett smack till fäste i sig, är ju inte nergrävt som ankarflyna? Dock skyddas linan lite med kätting om du hamnar bland sten?

 

Fäst linan vid ankaret / kättingen med rejäla schacklar.

Och eftersom du bör lägga ut 3-4 gånger djupet när du ankrar är det bra med lite reservlina...

 

Ankringsteknik.

Om det blir vindskifte under natten så ska du börja att positionera båten där du vill vakna, i vindögat efter vindskiftet. Se dig omkring, har du plats att svaja och om vindskiftet uteblir... Ligger du bra ändå?

 

Om vi antar att du ankrar på 5 m djup? ( ekolod är bra hjälpmedel )

Då behöver du gå framåt ca 4-5 båtlängder om du avser lägga ca 18-20 m lina. ( el grej är bra hjälpmedel, en sån där grej som binder hop kablar, med olika färger tex var 5:e meter gör att de vet hur mycket lina som släpps ut... Akta händerna bara när du hanterar linan! Eller använd märkpenna... Fast det uppmärkta försvinner sakta... )

 

Släpp ner ankaret kontrollerat, då känner du när det tar i botten.

Samtidigt får du koll på exakt hur djupt det är?

 

Nu kommer tricket:

Ankaret behöver dras fast på botten.

 

Båten glider ju bakåt medan du matar ut linan? Eftersom du har motorn igång så lägger du i bakåtväxel när hela linan är ute, ingen gas än.

 

Sedan lägger du rodret så att du sakta glider in i den riktning där du bedömt vinden kommer nästa morgon. Ta ögonmått åt sidorna, ligger du stilla?

 

Öka gasen lite och notera om du åker bakåt. Lite är ok men sedan bör ankare fästa. Ligger du still? Öka farten lite till. Sitter du fast nu är det nog OK med fästet.

 

När du nu stänger av motorn kommer du att dels åka framåt ( linan var Max utdragen och du fjädrar framåt ) och dels hamnar du i vindögat, som inte är där du drog fast ankaret. Notera märken i terrängen åt sidorna när du nu kopplar av på svaj!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller i stort med föregående. Om du inte riktigt har utrymme för 360 grader svaj vid ev vindskifte så kan du även ha ett mindre ankare på lina och lägga i från aktern för att begränsa svajjandet. Jag brukar även säga att om man kommer till platsen för nattankringen mitt på dagen och man legat ett antal timmar innan det är dags att sova och allt gått bra, så kan man sova lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tops så här långt! Ett tips tillbaka ang märka linor är en liten liten flagga som man klipper från ett gammalt lakan, gärna färgglatt /olika färger för att markera olika längder, och flätar in i tampen, då behöver man inte hantera tampen varsamt sedan.

 

Hur gör ni med lanterna eller liknande för att synas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj ett ankare som fungerar för svajankring, Tex Delta funkar men inte Danforth. Kätting hela vägen är bäst men inte alltid praktiskt i en liten båt. Lägg ut så mycket tamp det går. Backa fast ankaret. Till iPhone mfl finns ett bra GPS-baserat ankarlarm, varnar om båten skulle dragga. Ha någon form av ankarljus, det enklaste är en solcellslampa. Det minskar risken för oväntat besök. Det kan hända att båten ligger och åker framåt/bakåt. Ett enkelt ankarsegel löser det problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar på flera väderprognoser för att känna mig lite säker på hur vinden kommer att bete sig. Tyvärr stämmer det inte alltid. Jag brukar ligga nära land och använder två ankare för att slippa snurra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att det finns ett gäng ankaralarm appar. Någon kan rekommendera ngn speciell, eller kan man ta vilke som ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig har Danforth + 5 meter kätting innan linan fungerat. Här på ostkusten brukar man ganska lätt hitta skyddade ankringsplatser. 

Jag ser nästan alltid till att ha plats för 360 graders svajning, någon gång har jag lagt ut ett extra ankare från aktern för att vara säker på att inte driva upp på land, men tycker det känns osäkert. Kollar alltid djupkurvorna i kortet för att inte riskera att ankaret ramlar över nån kant på botten till ett betydligt större djup.

Som ankarlanterna hänger jag en fotogenlykta i akterstaget, inte så högt, för att den lätt ska upptäckas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Funkis i det han skriver - utom i en detalj - Jag anser att man skall ha 4 - 5 mer kätting närmast ankaret.

Köpte en båt i Stockholmsområdet och hade den där i ett antal år. Det fanns ett sort antal ankrutrustningar ombord - inte något hade kätting. Första gången vi var ute kunde vi inte få det ankaret att fästa. Till slut fick vi ta till det stora stockankaret. Köpte och monterde kätting på samtliga. Sen hade vi aldrig det problemet.

Lägger in länken som Funkis hänvisade till http://www.maringuiden.se/forum/;thread=363099

I sådana här sammanhang tänker jag alltid på Eilean - Gunnar S, som var mycket kunnig i det mesta och speciellt när det gällde ankring och ankringsteknik. Tyvärr fick han sluta sina dar alldeles för tidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Gunnar S var inte bara kunnig... han kunde förmedla sina erfarenheter också.

I övrigt håller jag med dig om det där med kätting, även om jag själv bara kört med två meter ungefär - så brukar jag också ha kätting på mina ankare. Fram tills nu...

För nu har jag ankarspel och har bytt upp mig i storlek på ankare. REJÄLT större.

Misstänker faktiskt att vi i Svedala har lite små ankare jämfört med kontinenten? För kätting i sig ger inte bättre grepp, den greppar inte i dyn så att säga. Däremot så kan kätting säkert hjälpa till med att hålla ner ankaret i bättre vinkel och låta det greppa fortare / bättre? 

Många har för korta linor in mot land också och där kan kätting definitivt vara till hjälp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danforth:

Det är ett utmärkt ankare, vi har ofta sandbotten och där är det inte många som slår det. Jag använder det som akterankare när jag ligger mot land. Men det har en nackdel, det behöver några meter när det byter grepp vilket ofta inträffar när man svajankrar och vinden ändrar sig. Då är Delta det bästa eller gamla C.Q.R. 

Ankarlanterna:

Jag satte en 1,5W MR16 LED spot på min trämast. Den lyste upp fördäck lite lagom med en nästan försumbar strömförbrukning. Låg man vid en brygga blev det tillräckligt med ljus för att man skulle hitta ombord. Numera har jag en solcellslampa i aktern, den lyser alltid, året runt. Kostar några tior.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste nånstans även att lite kätting på ankaret hjälpte till att hålla vinkeln på ankaret bättre mot botten, låter logiskt men ingen jag själv vet något om.



Fråga/tanke ang. ankarsegel, vi som har en rullgenua, bord eman inte kunna rulla ut den nån meter och spänna fast den för att få liknande effekt eller ökar det trycket på ankaret istället eftersom vinden fångas i fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om ovanstående har nämnt det, men fäst ankartampen i fören på båten så att fören alltiid pekar mot vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kätting  mellan ankare och lina är måste på iaf. alla ankare jag känner till. Inte bara hjälper den till att få en bra vinkel på linan utan också fungera som en ryckdämpare, mindre påfrestning på ankaret och behagligare liv ombord.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snibb på rullgenuan - Då får du ankra med aktern mot vinden.

Ankrar med aktern mot vinden ibland med min båt, som har kosterskrov.

Bifogad bild Ankarsegel - som minskar båtens svängande fram och tillbaka.

post-945-1394237566,3112_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kätting mellan ankare och lina är egentligen bara befogat i områden med korall mm som nötskydd. Vi har få vassa stenar om man inte ankrar bland sprängsten. Elasticiteten ska linan stå för och behöver man förstärka ankarets effekt är en ankarvikt mycket effektivare. Vill man ha bättre nötskydd kan man ha en grövre tamp några meter närmast ankaret. Det är betydligt trevligare att handskas med än några meter kätting. Vill man ha en säker och smidig svajankring så är det bara kätting hela vägen som gäller. Men det kräver ett ankarspel som på en mindre båt kan vara manuellt. En stor fördel är att man har en komplett, fungerade ankarlösning, redo att tas i bruk omgående.

Ankarsegel sätts i aktern, sätter man i fören får man motsatt effekt. Någon kvadratmeter trekantigt tyg fäst på akterstaget och spänt föröver brukar göra underverk. Vill man ha det enkelt kan man rulla upp ankarseglet på akterstaget som en rullfock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid dålig ankarbotten kan man piggybacka ( reserv. stavning) d.v.s. ankra med 2 stycken ankare. se bifogade skiss. Visst sover man lugnare med bra grepp i bottnen. Prova att akarna sitter som anbefallts tidigare i tråden.

Man gjorde så när man ankrade platformar i dålig ankarbotten. 

post-10024031-1394237566,8353_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där kom det bästa motivet för att använda kätting närmast ankaret.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mmm, visst, men på plattformarna hade vi supplyfartyg som kom och hjälpte oss att ta upp grejorna när vi skulle flytta.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänger på denna tråd och frågar om ankar belysning. Jag har ingen ankarlanterna på min båt. Har ni tips på någon enkel variant som man kan använda? Ska man installera en helt ny ankarlanetran i toppen nu när masten  är mastskjulet? Finns det någon trådlös variant så man slipper dra kablar i masten och börja borra nya genomföringar i däcket? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en led ankar ljus i mast toppen.

Men ändå använder vi ibland en ankarlykta hängande i bommen över sittbrunnen, där det är trångt mellan båtarna och mycket trafik med jollar när det är mörkt.

Ligger vi själva eller långt från andra anväder vi mast-ankarljuset.

Varför?

För om andra båtar har sina ljus längre ner än oss kan båten se ut som den ligger bakom eller längre bort än vad den i själva verket gör.

 

 

Vilket ankare är det som gäller?

(själva har vi CQR20kg+ca 60m kätting)

och senaste åren har det visa sig kass i test

Fast det fungerar för det vi ber det göra.

http://www.newmorning.info/page65/files/Yachting%20anchor%20test.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns - som jag nu minns det - särskilda ankarlanternor att köpa med snåla LED-lampor.

En billig variant är att använda sin fotogenlampa i akterstaget eller på bommen.

Om man inte gillar brandrisken så funkar en trädgårdslampa med solcell bra. (30:- kr)

I någon tråd har jag sett något om att bygga om en trädgårdslampa till fast monterad ankarlanterna i masttoppen.

Själv förespråkar jag låg placering av ankarlanternan, men jag vet att det finns olika uppfattningar.

Mackey

PS

En solcellsladdad trädgårdsspott funkar utmärkt som däcksbelysning. (99:- kr)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har samma ankare.. CQR 20kg.. Vad har ni för ankarlykta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En old school som denna.

Jag tror att det finns något liknande på seasea.

Vi har även en lös 12v med lång kabel men den används ej.(för att det krävs sladd genom luckan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kväll för några år sedan svajankrade jag i en skyddad vik med ganska branta stränder. Det var ganska grunt, bara en knapp meter under kölen.

När jag vaknade på morgonen och tittade ut såg jag att stranden bara var någon meter från båten. Snabbt upp på däck där jag kunde konstatera att ankarlinan gick rakt ned!

Som tur var det ingen vind så jag kunde stöta ifrån med båtshaken, starta motorn och dra upp ankaret.

Det visade sig att botten mitt i viken hade en bergstopp med branta sidor. Djupet var 2m där jag ankrat, men 20m vid stranden!

Mitt råd: Ta en runda och kolla djupet runt den tänkta ankarplatsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att alltid ha kätting närmast ankaret dels som ryckdämpare dels för att tyngden gör att kättingen följer botten och därmed håller ankaret längs med botten även om båten vill dra i ankaret. utan kätting vill ankarets del närmast tampen lyftas och då lättare tappa greppet.

Använder den runtomlysande topplanternan som ankarlanterna. Förvisso på mindre motorbåt så den är väl bara tre meter över vattnet. Funkar toppen. Fick dock koppla om då sidolanternorna tändes samtidigt från början. Löstes med en strömställare med av och två on-lägen där första läget är ankarläget och läge två även tänder sidoljusen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...