Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
666D3

Nämdö Nationalpark?

Rekommendera Poster

Jag läste i Stockholmadventures att Nämdö skärgård är föreslagen som blivande nationalpark och att komma med på UNESCO;s världsarv. Inte så konstigt om man besökt området. Åkte själv genom den trånga Immarskärsströmmen igår och följde utsidan av Skoboraden uppåt. Makalöst vackert. Hittade detta remissvar.

 

http://www.skargardarnasriksforbund.se/document/2012-02-03_132828116913.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du liksom jag håller till kring Tyresö.

Om du har ett kulturhistoriskt intresse av Nämndö och öarna kring Nämndö, så har Maj-Britt Eriksson skrivit en hel del dokumentärt om livet under svunnen tid, när personer som Bruno Liljefors, Torsten Krüger och Gustav Pott hade inflytande i trakten.

Jag kan rekommendera Frans på Långvikskär och om du hittar historien kring Knut Sandström på Rågskär, senare ägare till Östanviks gård Nämndö.

Om du har tur så finns det litteratur på bokbordet i Bulleröns Jaktstuga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är ofta i Tyresö med båten på våren och när vi åka vattenskidor pga den högre temperaturen. Hade en gång i tiden båtplats i Krokens båtklubb men det var strax efter dansbanan revs i Trinntorp. Tack för boktipsen som ska kollas upp. Gissar att Pott var den som älskade att jaga men hatade vatten så han lät bygga broarna i Skoboraden så han kunde gå mellan öarna.

 

Strindberg får man inte heller glömma i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Pott var direktören vid Stockholms skofabrik som ville kunna gå torrskodd mellan öarna. Maj-Britt har skrivit bl.a. om detta.

Dansbanan vid Trinntorp revs i slutet på 60-talet tror jag, så det var ett tag sedan.

Om du minns dansbanan, så minns du nog också Calle Norlings kiosk.

Kiosken återfinns idag invid Hagbyvägen till höger några hundra meter efter Väsjöbacken om man kommer från Sollentunahållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farbror Calle lät en gå in själv i kiosken och sedan gick man till syrenbersån där han ofta satt och visade upp vad man tagit. Kul att kiosken finns kvar. Ska kolla efter den i Sollentuna.

 

Kan det vara så att dina föräldrar hade en Fjordling i Tegelbruket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns bersån, men inte att Calle satt där. Misstänker att du liksom jag gick i simskolan.

Åh nej, någon Fjordling kunde jag bara drömma om. Vi har haft båt i Ällmorafjärden sedan sena 50-talet. Bryggklubb blev det först 1962.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag gick i simskolan fram till -64. Vi hade små vimplar fastsydda på badbyxorna. Olika färger beroende på simkunskap gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...