Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Palmqvist

Ladda start- och förbrukningsbatterier med samma solpanel

Rekommendera Poster

Hej,

jag har fått en ny båtplats där det inte finns möjlighet att ladda batterierna med landström. Förbrukarna (4*75Ah) laddas med en solpanel på ca 100W, men jag skulle även vilja få lite underhållsladdning på startbatterierna (2*75Ah). Jag fick tipset att ansluta startbatterierna till det som kallas lasten på solscellsregulatorn. Lasten är det som är markerat med en lampa på den bifogade bilden.

Enligt uppgift laddar regulatorn först förbrukningsbatterierna, men när dessa är fyllda kan man tända en lampa via lasten. Om jag då ansluter mina startbatterier där så kommer de att få laddning när förbrukarna är fyllda.

Finns det någon nackdel med detta? Är det samma typ av skydd på denna anslutning? Vad jag förstått så skyddar regulatorn batterierna från att koka sönder genom att slå ifrån när batterierna är fyllda. Finns samma funktion på lasten eller riskerar jag att koka sönder mina startbatterier om jag ansluter dem där?

 

/Stefan

 

post-13390-1394237531,5137_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter som om någon fantiserat. Lastutgången används ofta i sommarstugor för all belastning. Då fungerar regulatorn som huvudsäkring och underspänningsskydd. Alternativt har man lampor som lyser X timmar efter att solen gott ner. Det finns några regulatorer som kan ladda dubbla batteribankar.

Har man så dåliga startbatterier så de kräver undehållsladdning, köp en 5-10W panel + regulator, det är några hundralappar. Jag har det men mest för att hålla startbatteriet laddat under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder du båten med någon månads mellanrum behöver du inte underhållsladda startbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

nej, jag vet att man normalt sett inte behöver detta. Men förra säsongen schabblade jag och glömde att stänga av ankarspelet när jag lämnade båten. Spelet är kopplat direkt på startbatterierna. Normalt sett inget problem eftersom man oftast använder spelet när motorn är igång.

Spelet drar ca 0,25-0,5 A i viloläge så efter ett par veckor kom jag tillbaka till båten och startbatterierna var så tömda att det inte gick att starta båten.

Så jag tänker att om jag kan koppla mina solceller så att de även ger lite laddning till startbatterierna så minskar risken för den här typen av fel (som beror på felaktigt handhavande från min sida). Jag ser även en viss poäng med att kunna ladda startbatterierna via solcellen när båten står på land.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte möjlighet att koppla samman batteribankerna, för nödstart osv? Borde väl funka att slå till den funktionen så laddas alla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag har ingen möjlighet att koppla samman batterierna på något enkelt sätt (har en startkabel liggande i båten för detta ändamål).

Om jag har förstått lasten korrekt så är denna tänkt om man ska driva t.ex. en TV via solpanel och batteri. Den korrekta kopplingen är då:

Solpanel - Regulator - Batteri - Regulator (last) - Last (TV)

Kopplingen mellan Regulator och Batteri går åt båda hållen. På dagen laddar solpanelen batteriet och på natten tar regulatorn stöm från batteriet och skickar ut till TV:n. Fördelen med denna koppling är att regulatorn kan stänga av lasten om batteriet blir för urladdat.

Om jag då kopplar enligt:

Solpanel - Regulator - Förbrukningsbatteri - Regulator (last) - Startbatteri

Så bör det i teorin innebära att regulatorn laddar förbrukarna på vanligt sätt. Om startbatterierna är urladdade så går ström till dessa via lastutgången. Det man i så fall vill vara helt säker på är att:

1. Det inte kan gå någon ström i den omvända riktningen. Jag vill ju inte att ström ska kunna gå från startbatterierna till förbrukarna när förbrukarna laddas ur av kylskåp mm.

2. Möjligen kan man bli lite orolig över potentiellt höga strömmar. Om startbatteriet är duktigt urladdat så kan det ske en strömrusning från förbrukarna till startbatterierna när dessa ansluts. Men om regulatorn hela tiden ser till att jämna ut spänningen från förbrukarna till startbatterierna så borde det inte vara något problem.

Någon som vet något mer om detta?

/Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste och billigast som jag skulle välja.

1. Flytta matningen till ankarspelet till förbrukarbatteriet. Men om du inte vill göra det av någon anledening så,

2. Köp ett spänningsavkännande relä för 149:- på Biltema och koppla det så att förbrukarbatteriet blir huvudbatteriet, dvs koppla den röda anslutningen till + på FB och den andra till SB. Funktionen blr då att när FB uppnått mer än 13,2 volt från solpanelen kopplas det ihop med SB som då får laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till batterierna lämnar regulatorn en spänning som är anpassad till batteriernas ladningstillstånd och temperatur. Lastutgången har ingen reglering, spänningen där blir bara lite lägre än till batterierna som laddning blir den ganska värdelös. Man kan använda en separat regulator till startbatteriet, ta strömmen från solpanelerna via ett motstånd. Det funkar så där. Bättre i så fall med en egen solpanel.

Jag har ett eget batteri till ankarspelet men manöverströmmen tar jag via ordinarie system. Bryter jag där kan man inte köra ankarspelet. Tidigare bröt jag huvudströmmen till ankarspel men det var lätt att glömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för all input.

Jag tror att jag struntar i det här för tillfället. Jag har för avsikt att se över elsystemet den kommande vintern. Möjligen satsar jag på ett spänningskänsligt relä då.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...