Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kad32

Tjutande ljud kad 32 vid gaspåslag

Rekommendera Poster

Har en Kad 32, som har börjat att låta lite konstigt vid gaspåslag framförallt från låga varv. Det skriker till och sedan försvinner det.

Ljudet kom även när jag slog av gasen.Har precis köpt båten och det började efter jag tankat full tank med 2 vuxna, 2 barn + packning i båten. Tänkte om det var ngt med vikten i båten..

Tyckte även att det tjöt lite när jag jobbade med powertrimet..

Annars gick båten bra i sjön.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den motorn har både kompressor som matar från ca 1600-2200 varv, samt turbo som tar vid efter kompressorn, det är inte så att ljudet (oljudet) är kompressorn som du hör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ganska säker på att det är någon av multiribremmarna som behöver spännas. Är lite osäker hur det ser ut i 32:an men i min 43:a så är det den multirib som sitter innerst som kan behöva spännas. Den remmen driver både vattenpump, generator och kompressor. Beroende vad du har för modell på spännhjulen så är den äldre modellen försedd med med nåt insexuttag och då behöver du ett spec.verktyg till den. Är det en nyare variant så är det en längre spännskruv som du spänner med och sen den inre låser du spännhjulet med en mutter. Den remmen ska spännas iaf. på 43:an, med 35-40 Nm. Anledningen till slirandet är att kompressorn slår på vid 1600 varv och slår av vid ca 2200. Sen har du motsatt förhållande då du släpper gasen. Detta gäller nu en 43:a så du får kolla om värdena stämmer med din motor.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror kompressorn jobbar på lite andra varv på KAD32. Iaf på de båtar med KAD32 som jag haft/har. Är väl vridmomentskurvan jämfört med 6.orna som är orsaken

Hur som helst. Försök att köra er båt så att kompressorn bara används vid upp/ur planing. Vid planingsfart så håll er på varvtal över där kompressorn kopplas ur. Onödigt att slita på kompressorn som är snuskigt dyr att byta

Öppna motorluckan och torrgasa så kommer du se och höra när kompressorn går in/ur

OBS! Det är mycket viktigt att framförallt den inre remmen är i bra skick och spänd. Som nämndes så driver den bla vattenpumpen. Går remmen av(vilket den gör till slut om den är dålig spänd) så får motorn inte den kylning som behövs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror kompressorn jobbar på lite andra varv på KAD32. Iaf på de båtar med KAD32 som jag haft/har. Är väl vridmomentskurvan jämfört med 6.orna som är orsaken

Hur som helst. Försök att köra er båt så att kompressorn bara används vid upp/ur planing. Vid planingsfart så håll er på varvtal över där kompressorn kopplas ur. Onödigt att slita på kompressorn som är snuskigt dyr att byta

Öppna motorluckan och torrgasa så kommer du se och höra när kompressorn går in/ur

OBS! Det är mycket viktigt att framförallt den inre remmen är i bra skick och spänd. Som nämndes så driver den bla vattenpumpen. Går remmen av(vilket den gör till slut om den är dålig spänd) så får motorn inte den kylning som behövs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Kad32 kompresor stoppat visslade efter luftslangarna var åtdragna (7 mm nyckel). Men det ser inte kompressor problem eftersom du sa att det tjuter vid ganska låg varv (och kompressor arbetar 1600-2300 vilka jag inte avser som låga).

Jag har po min Kad32 ett litet gnällande ljud på låga varv då och då (800-1100), men jag avser detta är några resonanser totalt oskadliga.

Om remmarna, om de är spännda alltför mycket, lagrar på axelna kan arbeta överbelastat vilket i själv kan ge oljud. Jag tror att överdrag på remmarna kan vara jätte sämre, då motorn tar slut, inte bara remmarna. Om remmar inte ger svart gummy powder på motor nära sig, då de är inte underspännd. Det är faktiskt en ganska känsliga saken - överdrag kan förstöra lagrarna på några timmar. Förlåt mitt Svenska!

Edit: känn om remmarna är spännda normallt BARA på motor vilken nått normalt arbetstelmperatur (70-80). Skillanen kan vara drastisk! Om på kall motor remmen ser spännt normallt, på warm det kan vara överspännd som fan!

Edit again.. Ok, nu jag ser att det är presis kompressor hos dig.

1. Dra åt luftslanger fran ock till kompressor (vilka är ganska tjöka). Inte mycket, kanske ett varv, aldrig till slut.

2. Ta bort det plast locket över motor och ta bort eventuell svart gummy powder från motor nära remmar, så senare du kan se om den bildats upp igen (vilken menar att remmarna är underdragna eller GAMLA! Efter jag bytit dem, allt powder försvann).

3. Varma motor till minst 60 grader och känn remmarna. Enligt manualen, den är lätt att googla fram och ladda ner. Dra dem om nödvändigt (i manualen det står 3.5 nm, men det ser ut jätte spännd.. Jag vet inte)

Bra annat, remmen till generator känns jätte löss på kalla motorn, men på varm är helt Ok. Med tanke på små lagrar på generator, latt att förstöra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...