Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin-Winga29

Funktion skiljerelä biltema/skyllermarks?

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis installerat skiljerelä från biltema. Valde det pga prisset samt att det fått bra omdömme här på MG.

Men en fråga har infunnit sig.

Biltemas relä har tre anslutningspunkter. Plus på startbatteri, plus på förbrukningsbatteri samt jord.

Skyllermarks har ju fyra anslutningar, förutom samma tre som ovan har det ju även en till som skall till generatorn eller tändningslåset.

 

Vad innebär detta i funktionen hos de båda? 

Är det så enkelt att skyllermarks relä får en signal som talar om att nu snurrar generatorn. Medan biltemas relä med hjälp av den ökade spänningen i systemet och uteslutningsmetoden, då på goda grunder gissar att nu snurrar generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarksrelät får signal när du vrider på tändningsnyckel, dvs innan du startat motorn och generatorn laddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks relä funkar så att om du har t ex solpaneler anslutna till förbrukningsbatterierna, och generatorn till startbatterierna kan solpanelen även ladda starbatteriet, men använder du Biltemas kan du enbart ladda förbrukningsbatteriet om du har den kopplingen.

Personligen ser jag Biltemas variant som en fördel, den lilla ström som solpanelerna ger vill jag inte ska slösas på startbatteriet - det räcker att hålla det laddat med generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Peter K, för skall skyllermarksrelät ladda startbatteriet från solpaneler kopplade till förbrukarbatteriet, måste tändningslåset vara påslaget. Biltemarelät kan därimot vara hopkopplat när man slagit av motorn om solpanelerna samtidigt laddar förbrukarbatterierna med en spänning över 12,8 V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Och för att rätta alla så skall väl Skyllermarks relä kopplas till B-plus på generatorn så att det sluter först när generatorn laddar och man slipper startström genom relät som det blir om man låter tändningen styra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen, då har jag totalt missförstått Skyllermarks reläs funktion. Och, fattar då faktiskt inte alls fördelen med det. Biltemas relä öppnas när startbatteriet laddas, och det gör det ju bara när generatorn går om man kopplar enligt rekommendationer med solpanelerna enbart till förbrukarbatterierna.

Fast det finns kanske något smart jag missat..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Fördelen är ju att reläet inte är slutet i startfasen utan sluter först när laddning sker och kopplar ihop start och förbrukningsbatterier. Är det kopplat över tändningen direkt så är reläet slutet i starten vilket visserligen går bra som regel men kan bli problem om startbatteriet är urdraget och motorn svårstartad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är kopplat över B+ på generatorn är väl relät draget jämt, för B+ är väl ständigt spänningsatt av startbatteriet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen KAN vara att Skyllermarks relä (egentligen av märket Bosch) inte drar någon ström vilket de spänningskänsliga alltid gör. Inte mycket men i alla fall något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det drar nog lite ström i viloläge, men det kan lösas enkelt genom att man kopplar in det efter huvudbrytaren och gör reglerkretsen strömlös när huvudbrytaren är frånkopplad

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljerelät förbrukar alltså ström....

Har kopplat i följande ordning:

 

Generator

       I

Huvudbrytare

       I

Säkring

       I

Startbatteri

       I

Skiljerelä

       I

Förbrukningsbatteri

 

Till förbrukningsbatteriet har jag solcell kopplad.

Från vilket batteri kommer skiljerelät dra ström?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt skiljerelä styrs ju av laddningen på ett eller annat sätt. Den 4;e tampen på Skyllermarks relä.

Har i dagarna byggt om batteri och laddningskretsarna på min motorseglare, som varit provisoriskt kopplade sen motorbytet för styvt ett år sen.

Det finns en tråd som behandlade Biltemas laddningsrelä http://www.maringuiden.se/forum/;thread=492437 och då jag var på gång att införskaffa ett blev jag intreserad av Biltemas relä när jag läste om det. Billigt 149 kr och mycket enkelt att installera. Relät är ju spänningstyrt kopplar in vid 13,3 volt och kopplar från vid 12,8. Tål upp till 140 A

Köpte ett sånt och monterade här om dan. Om det skulle va rena skiten så kostar det ju bara 149 kr, men det fanns inget som skrev nåt direkt negativt.

När jag var färdig med kopplingarna satte jag på batteriladdaren för förbrukningsbanken. När jag kom ner till båten nästa dag  satte jag på en extra laddare på startbatteriet. Detta fick snart spänningen på startbatteriet att stiga över 13,8 Volt och Biltemas skiljerelä drog. När jag tog bort den extra laddarn på starbatteriet höll spänningen från förbrukningsbankens laddare kvar relät i draget läge. När jag kopplar in mina solceller så kommer inte relät att koppla från så länge de håller uppe spänningen.

Ett förslag var att ha en batterifrånskilljare direkt efter startbatteriet, så man bryter förbindelsen med både motor och skiljerelät. Jag har ingen batterifrånskiljare monterad i den kretsen, men det är ju enkelt att fixa.

Det har varit en del frågeställningar om hur mycket ström Biltemas skilljerelä drar mm.

Får se om jag kan göra lite mätningar under sommarens segelturer och en utvärdering om vad jag tycker om relät.

Bifogad bild visar hur mitt elsystem ser ut - grunden är stulen från Skyllermarks

 

post-945-1394237531,2113_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är rätt kopplat så bör det dra ström från startbatteriet - men jag tror det är obetydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Skrev jag B lika f....t ! Jag menade naturligvis D+, B+ är batteriets plusanslutning ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju jag och min fru i småbarnsåldern och tyvär inte så flitiga användare av vår båt. Så obetydlig strömförbrukning kanske inte är så obetydlig om båten ligger still säg två månader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är riktigt! Över en längre tid så är strömförbrukningen av betydelse.

Det finns mer avanserade spänningskännande reläer, t ex dubbel spänningsavkänning, dvs reläet kopplar in det andra batteriet oavsett om det är start eller förbrukningsbatteri som laddas först. BEP Marine och Bluesea är två kända tillverkare, bägge har dessutom huvudbrytare med inbyggd dubbel spänningskännande skiljerelä, allt i ett.

Dessutom så är specifikationerna för tillslag och frånslag mer genomtänkta i kvalitetsreläerna.

Denna tex är dubbelkännande och med manuell paralellkoppling samt funktionen att den öppnar vid start av motor ifall den ligger sluten pga laddning.

 

http://www.bluesea.com/products/7622/ML-ACR_Automatic_Charging_Relay_with_Manual_Control_-_12V_DC_500A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Kopplar man reläet efter huvudbrytaren så blir förbrukningen noll, som tidigare skrivits. förutsatt att man kommer ihåg huvudbrytaren

Gör man det inte och har solpanel så får man uunderhållsladdning på bägge bankarna.

 Biltemas relä drar 8,5mA @ 13,8v

13,35V för tillslag.

Jag tycker att spänningsstyrt skiljerelä är smartare än generatortriggat, då man får mer valfrihet.

Jag kommer dock byta mitt Bosh/Skylemark mot ctek D250S DUAL, då jag tror den hanterar generatorladdningen bättre samt ersätter regulatorn till solpanelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks relä är Generatorstyrt, Biltemas är Spänningsstyrt. Det senare är enklar för många att koppla in, man behöver inte leta upp D+ på generatorn osv. Personligen föredrar jag det generatorstyrda, det fyller sin funktion. Jag använder standard 40A relä till min 55A generator och har gjort så i olika båtar i många år utan problem. Numera har jag också ett tidrelä som fördröjer laddningen av husbatteriet en liten stund. Då slipper min lilla diesel ta i så när den är nyvaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om  man helt enkelt monterar en liten brytare på minuskabel så är väl problemet ur värden eller? En brytare som man kan stänga av när man lämnar båten för en längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst. Men det är nästan enklare med en huvudbrytare på startbatteriet monterat i motorrummet. En kombinerad ventil för sjövattenintag och brytare för startbatteriet vore den perfekta produkten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter resonemanget i detta ämne funderar jag på en liknande lösning.

Har idag ingen batterifrånskiljare på startbatteriet och monterat ett biltemas spänningstyrda skiljerelä. Med batteriladdare och solcellspanelen så kommer inte reläet att koppla ifrån så ofta.

Funderar på att montera en batterifrånskiljare i anslutning till den övriga utrustningen, men med nyckeln i ett hål genom skottet, så att den sitter i samma utrymme som avstängningen till kylvattnet.

Det kanske fyller ytterligare en funktion. Bryter jag strömmen till startmotorn, måste jag ner i det utrymmet. Då är ju möjigheten större att jag kommer ihåg att öppna kranen till kylvattnet. Det har hänt att jag glömt att öppna kranen och startat motorn - visserligen inte så lång stund innan jag kommit på - men ändå, och dessutom ett antal gånger. indecision

En kombination avstängningsvetil/batterifrånskiljare är ingen dum tanke. yes

Jag kanske skulle kunna göra en förregling. Öppnar jag inte kylvattenskranen så kan jag inte sluta batterifrånskiljaren. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat ur biltema-reläets manual: När spänningen sjunker till 12,8 V kopplar skiljereläet ifrån och separerar då batterierna. Frånkoppling kan ske när motorn stannar eller vid tomgång (låga ampere ut p.g.a. växelriktarens låga hastighet) eller när förbrukningsbatteriet har låg laddning. Om motorns varvtal ökar kommer växelriktarens uteffekt att upprätthålla spänningen. Ett brummande ljud kan höras när skiljereläet snabbt kopplar in och ut.

Haha, själv behöver jag inget särskilt startbatteri och därmed inte heller fundera på separerande reläer etc. Tar bara fram min gamla startvev ifall elsystemet verkar dött. ;-) Gillar ändå inte det där sista om ett brummande ljud, men kanske blir det alltid kortvarigt och betydelselöst i praktiken? Uppkommer nog annars gärna brum på snävt spänningsstyrda* reläer, tycker därför att alternativet med styrning från D+ verkar sundare även ur denna aspekt. D+ verkar kort sagt vara en mer distinkt och pålitlig signalkälla. (Hmm ... förr användes väl(?) oljetryckets brytargivare - alltså den för varningslampa/summer - som signalkälla, den släpper väl sin jordning med rejäl fördröjning och först när motorn verkligen snurrat igång ordentligt? Kanske ingen dum idé att gå på det sega oljetrycket som signalkälla egentligen - för batteriernas hopkoppling brådskar väl på intet vis sekundkort - även om en sådan parallellinkoppling på givarkontakten nog skulle kräva litet kreativt kopplande med tvärtom-reläer hit&dit??)
 

[*) Är nog lätt hänt att spänningen halkar ner den där ynka halvvolten - om belastningen ökar tillräckligt - precis vid inkopplingen så att reläet omedelbart motreagerar, varvid samma sak upprepas igen ... o.s.v? Blir i så fall ett brummande eller sumrande ljud som kanske i vissa belastnings- eller laddsituationer kan pågå irriterande länge??]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta nu om min hjärna inte fungerar.

En huvudbrytare sitter väl mellan startbatteri och motor? Det gör iaf min. Den bryter ju bara plussidan mellan just startbatteri och motor. Relät är ju fortfarande inkopplat direkt på både start- och förbrukningsbatterierna. Den har ju alltid spänning. Men om man monterar en liten brytare på jordkabeln blir ju relät spänningslöst. Gäller ju bara att komma ihåg att slå till den brytaren när man anländer till båten så att även förbrukningsbatterierna får laddning.

Eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det utan koppla reläts röda kabel efter huvudbrytaren så är det strömlöst och drar inget ström när du stängt av huvudbrytaren till motorn. Men båtfolk är ofta ängsliga och ser titt som tätt många problem som är mer teoretiska än praktiska. Men det är klart att har man köpt dyra grejor vill man man kanske motivera detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din hjärna fungerar nog, men man kan ju fastna i tankegångar.

En brytare på minusledingen blir en detalj ytterigare att glömma.

Roade mig med att rita en principskiss, hur jag kommer att koppla in relät och batterifrånskiljaren.

16 mm2 anlutningar på skiljerelät som jag lägger på nån av bultarna på frånskiljare/ huvudsäkringarna.

Bryter  man startkretsen så glömmer man inte att slå till din extra brytare. Glömmer man batterifrånskiljaren så startar inte motorn.

post-945-1394237531,6709_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat båda kablarna till reläet efter huvudbrytarna, har även läst att reläet kan brumma, men det har jag alldrig hört från mitt, det kanske mår bra helt strömlöst när jag lämnar båten.

Måste skriva att det är den bästa komponenten i hela mitt elsystem, monterades för åtskilliga år sedan och sköter sin uppgift utan att man behöver tänka på något.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att principen ska vara att huvudbrytaren bryter allt, annars är det ingen HUVUD-brytare! Tyvärr måste det bli en kompromiss och det är startbatteriets solpanel som är kopplad direkt på startbatteriet.  Men det är den enda kompromissen. Huvudbrytaren för startbatteriet använder jag men inte husbatteriets.



Idag ska jag ev hjälpa en bekant koppla in ett Biltema-skiljerelä. Han har snurra och där är det perfekt. Man behöver inte leta D+ på snurran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att koppla allt efter huvudbrytaren har jag en annan uppfattning. Delger den så att tråden blir längre och hålls vid liv. wink

Jag vill ha såna saker som automatiska länspumpar, solcellspaneler, batteriladdare och matning till värmaren på en liten elcentral direkt efter batteriet. Nån kanske också vill ha kylsåpet före huvudströmbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Man kan ha två huvudbrytare också, en som bryter allt direkt efter batteriet och en som bryter allt direkt efter första brytaren men efter att utrustning som Du räknade upp är ansluten. Då kan man välja själv utefter varje situtation. Den första brytaren är ju bra vid arbeten på elsystemet mm medan den andra räcker för att bryta det mesta men inte allt och räcker gott och väl för vanliga båtsäsongen. Allt skall förstås avsäkras.

 

 

Eftersom en huvudbrytare inte sitter inne i batteriet så blir det aldrig helt brutet utanför oavsett hur nära batteriet den sitter och det är bättre att avsäkra ordentligt än att vara livrädd för att allt inte är brutet. Och sen skall man köpa riktiga brytare när man väl köper, inte något skräp som dessa valiga batteriväljare/brytare som kostar ett par hundralappar! HUGA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är snål beroende på härkomst och ständig övning, men huvudbrytare ska man köpa den dyraste som är möjligt att få tag på.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...