Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nettan

Ryssö 30fot 1984

Rekommendera Poster

Hejsan. Vi har köpt en ryssö 30 fot 1984 som vi är väldigt intresserade av att få lite information om. Tror att det är Pelle Pettersson som ritat henne. Är det någon som vet något? Har ni kanske själv en sådan eller vet var vi ska vända oss för att få information om hur hon såg ut som ny. Väntar med spänning på information?!

post-7674-1394234343,2335_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej älskli.....ehh, jag menar Nettan! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men hjälp anländer säkert snart om du kan hålla ut ett litet tag till! Däremot undrar jag om du inte kan lägga in en ny bild på eran Ryssö så att man ser hennes underrede också! :-D Båten verkar otroligt fin och vårdad det lilla man ser på bilden. Skulle vara kul att se hela båten. Nåja, hoppas att du får några vettiga svar! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Prova med att göra bilden mindre/lättare. Bilden är förmodligen för tung i KB (MB?) så du får en s.k. timeout. Gör om bilden i ditt bildredigeringsprogram, så kommer det att fungera bättre. Hörru Roddarn; Skräm inte iväg tjejerna när dom äntligen börjat hitta hit.;-) mvh maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-D :-D Nä, jag hoppas att Nettan förstår och har humor, för visst har du rätt! ÄNTLIGEN en tjej som vill och vågar vara här bland oss! Ni är allt för få Nettan! Inte för att vi raggar här på Marinan utan för att det bara är trevligt med lite mer balans. Vi är ju ofta ganska jämnbördiga i antal på sjön......då vore det rioligt att kunna vara det här också! Ibland är det befogat att nypa busiga mig i örat! :-D Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för visat engagemang och det ska nog mer till för att skrämma bort mig! Har nu fixat till så att bilden blev hel,hoppas att turen är med mig nu. Mvh Nettan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Nettan! Skönt att veta att du inte tänker stämma mig på typ 12 miljoner! :-D Det verkar inte vara lätt att hitta information om Ryssö, men jag hittade följande som jag citerarfrån Rodins Marin som hade en begagnad: Ryssö 30 från 1985 med Volvo Penta KAD42 från 1997 samt Volvo Penta DP drev från 2001. En mycket stor och fin kabin båt, ritad av Pelle Pettersson. Bra planlösning och gott om utrymme. Hel soffa i aktern, mindre soffa och förarstol vid den övre sittbrunn. För kabin samt salong. Separat toalettutrymme. 4 - 6 liggplatser. Utrustning: Bennet trimplan, elankarspel QL med kätting och ankare, kompressor kylskåp, pentry med gasolspis och ugn, köksfläkt och vask. Tryckvatten, varmvattenberedare, toalett med el kvarn, dusch på toa, septic tank med däcks tömning och botten tömning, Wallas 3200 värmare med utblås i sittbrunn och salong, QL bogpropeller duoprop, Simrad Anritsu radar, ekolod, 2 st. stereo med högtalare, 4 st. batterier nya -03, bord i salong och i sittbrunn, 2 st. vindrutetorkare, badbrygga med badstege, teak i hela sittbrunn samt gardiner i hela båten. Bra kapell. Båten gör c:a 27-28 knop vid fullvarv samt 20 - 24 vid march fart. Motorn är delvis renoverad -03 med nya spridare, slipade ventiler, slipad topp, ny matarpump, renoverad insprutningspump & startmotor. Längd: 9,10 Bredd: 3,05 Vikt: c:a 4000kg 499 000 kr Annars är mitt tips att det kanske kan vara lättare att söka rätt på Pelle Petterson än en Ryssö Varför inte kontakta Pelle? Han lär ha både info och bilder. Kanske Rodins Marin också. Det var lite segt med svar här....hoppas det kommer fler som vill och kan svara. Båten ser förresten väldigt välvårdad ut. Hur länge har ni varit ägare till den? Är den så fin i verkligheten som bilden visar eller ljuger bilden? Och invändigt? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roddarn! Tack för den info du hittat, men jag såg den också. Kontaktade dom men tyvärr var den såld. Har även skickat dom ett email och bett om mer info och att möjligen få se bilderna på den dom sålde men utan lycka än. Har försökt få fram info om Pelle Petersson men har inte hittat någonstans man kan kontakta honom , du kanske vet? Bilden är inte helt ärlig. Vi köpte henne i juni ifjol och tyckte att det var en toppbåt med nästan inget att göra, men tji fick vi . Nu håller vi på och totalrenoverar den och den är nästan helt avskalad. Därför hade det varit roligt att få se hur hon såg ut från början. Det som var vidgjort var alldeles för mycket hemmabygge i förhållande till kapasiteten som båten har som grund. Det är en mycket fin båt och vi har fått mycket beröm för hennes fina linjer och drag. Ha det! Mvh Nettan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Ja, det är verkligen en fin båt! Och som du säger så har hon enormt snygga linjer. En skitsnygg båt helt enkelt! Det var ju synd att ni fick så mycket mer renoveringsarbete än ni hade räknat med, men det är i och för sig inget ovanligt på lite äldre båtar. Även om 1984 inte är någon direkt ålder på en häst! :-D Då har ni i alla fula fall inte något problem med fritidssysselsättning! Trösten är väl kanske att det dels är lärorikt, att en del tycker att det är roligt, men framför allt att hon nog kommer att bli jättefin när det är klart. En morot om någon! Jag känner inte Pelle P och vet inte heller var man får tag på honom. Har för mig att han är sk. frilans och har engen firma. Vill minnas att han ganska nyligen har pensionerats. Däremot tror jag mig veta vilka som säkerligen har hans telenummer: Båttidningarna. Ring t.ex. Vi båtägare och tala med Anders Vaerneus (08 - 506 678 11) eller Lasse Genberg (08 - 506 678 12). Det är trevliga gossar båda två och som förmodligen kan hjälpa dig vidare i din detektivliknande situation. Kanske är de så snäller att du tom får ett nummer av dem. Till Pelle Petersson alltså.:-D Tror att de dessutom vet en del själv om Ryssö så det är nog värt ett samtal skulle jag tro. Anders är förmodligen sveriges främsta båtkännare på framför allt äldre båtar och skulle nog uppskatta ditt samtal. Han är en ENTUSIAST av STORA mått :-D Skulle vara kul om du berättar hur det har gått. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Annette Green

Nettan här igen. Har äntligen fått tag i Anders på vi Båtägare men tyvärr visste han inget om vår ryssö. Har även ratat med P. Pettersson och enligt honom har han inte ritat båten. Så nu känns det som om vår båt är som fallen ifrån skyn. Hänger i lite till i hopp om att någon vet något om vår båt. Mvh Nettan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Kul att se dig här igen, men av fel orsak kanske man kan säga eftersom det verkar som att du måste börja på ruta ett igen! Trodde faktiskt att någon av dessa herrar hade en lösning pådin fråga...tyvärr har jag inga fler tips så här spontant, men hoppas att någon fler kanske har något bra svar åt dig. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nettan här igen. Gör ett nytt försök i hopp om att här är någon som vet något om vår Ryssö 30 kabinbåt från 1984. Såg en annons i stockholm på en ryssö 30 1986 ( dock med akterruff) är det kanske någon här som köpt den och vet något om ryssö ??? ?-) ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

Jeg har kjøpt en Ryssö 30 ifra Sverige. Jeg bor i Skjeberg,(Norge) ca 20km fra Svinesund, innerst i Skjebergkilen nord for Hvaler / Koster.

 

Jeg har letat efter info om min båt men inte hittat nån ting.

 

Vår båt liknar Nettans i skroget men kabinöverbygg är anorlunda. Innredningen er meget lik an 32 Coronet Oceanfarer. Styrning ovanpå kabin.

Min båt hat en 6 syl Perkins på 175 HK och et Z-gear med fast aksel.

Jeg har ikke provat båten på sjøn ännu och har ingen aning om fartresurser.

Båten är et renoveringsobjekt och et mycket bra sådant. Båten verkar solid och har mycket teak av god kvalite.

 

Har någon fått fram info av noe slag? Tacksam om vi kan utväksla informasjon??

 

Hilsen

Pål

 

 

post-18741-1394234677,1812_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...