Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bjaerven

Effektiv borttagning av bottenfärg- husmorsknep?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Nu är det slut på bottenduttandet, alla gamla rester ska bort och på det ska bara läggas epoxiprimer. Tyvärr ligger det minst 5 lager av riktigt hård färg på som bara flagnat på småpunkter, tyvärr hela vägen ner till gelcot där det skett.

Det finns trådar, jag vet, de flesta säger gå till färgaffären och fråga efter substitut till Bums.

Jag undrar om det finns mer specifika råd om vilka medel jag bör köpa och vad jag verkligen ska undvika? Jag vill alltså inte ställa/(lägga) mig och slipa utan lägga på något som verkligen biter och sedan avlägsna medel och färg med skrapan. Jag har gott om gamla pressar att samla upp riktigt giftgt materal med om ni har tips på något medel som innehåller sådana brgygder.

Är det någon som har egna recept på riktigt bra häxor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall enligt utsago gå att göra Bums av tapetklister och kaustiksoda. Sök i forumet för recept.

Jag slipade bort min färg f ö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en hårdmetallskrapa och skar / skrapade ner till Gelcoat. Under båten låg jag på rygg för att få bra kraft och köpte därför ett bra visir...

 

post-15159-1394237529,9881_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det av primern som inte lätt slipades bort fick sitta kvar.

post-15159-1394237530,0727_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack till er Peter_K och Anders_St!

Peter: Jag hittade denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=412529&highlight=kaustiksoda%20tapetklister med vidareuteckling av det det koncept du föreslog. Känns fakstiskt som något för mig som varken har båtgrannar eller ont om pressar. I och med att jag har spricka hela vägen ner till vit originalgelcot så behöver jag ju inte oroa mig för att ta bort en ev primer som jag vill ha kvar.

Anders: Bra jobbat - en så slät botten är ju det man drömmer om om morgnarna. Så du gick helt enkelt på med skrapan på direkten? Inga lösningsmedel eller någonting? Du upplevde inte att du kom för långt ner med skrapan?

Tackar på förhand för fler tips och svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade som sagt. 40-papper på excenterslip. Slipen kopplad till grovdammsugare (från Clas Olsson, billig variant). Målade sedan epoxy till ÖK vattenlinjen, sedan målade jag en ny ovanpå epoxyn (grå överst, målade vitt närmast bottenfärgen) och fick en yta som är lätt att hålla rent, och epoxy tillräckligt högt upp ovan vattnet, med råge.

post-832-1394237530,1596_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att spara på krafterna så finns det ju även elektriska skrapor:

http://www.bosch-do-it.com/se/sv/goer-det-sjaelvare/verktyg/elskrapa-199923.jsp

Den sparar nog åtskilliga timmar om du ska skrapa en hel båtbotten. Dessutom brukar ju jobbet faktiskt bli noggrannare utfört om man har kraftbesparande verktyg.

Elskrapan går med små slagrörelser. Det finns hårdmetallskär till den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå. skrapan har vassa hörn så då och då blev det repor ner till glasfibern.

Den var faktiskt förvånansvärt effektiv. Men fortfarande blev det max 1 kvadratmeter på 2-2,5 timmar....

Å andra sidan, ju mer jag skrapade, desto mer parkeringsskador (repor, hack ner till glasfibern) hittade jag. Så de repor jag la till spelade inte så stor roll. Men det var skönt att få på fyra lager epoxi efteråt.

Avslutade med 60 papper på excenterslip kopplad till grovdammsugare.

Jag valde bort färglösningsmedel. Låter kladdigt och jobbigt eftersom jag måste jobba UNDER båten. Man vänder liksom inte 4 ton Saltö 31 uppåner för att kunna jobba enklare. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa att bara ha epoxi på botten, utan annan bottenfärg, i sommar.

Dels av tidsskäl; jag hann inte få epoxin färdighärdad för övermålning innan det var dags för sjösättning. Dels ett miljötest: Inga problem att få spola av båten efter upptagning; inga färgrester på backen.

Båtgrannen körde så förra året. Borstade under säsongen och högtrycksspolade av efter upptagning. Verka ha fungerat. 

Ligger i Mälaren normalt, med veckoutflykter i Sthlms skärgård. Jag återkommer med rapport i höst. Ilsket svärande eller glad och nöjd. Vi får se. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips från en som håller på och har provat det mesta...

1. Internationals Interslip, skall likna Bums: Är dyrt och tar bara ytfärgen på yttersta lagret, samt att det blir kladdigt under båten vilket inte gör det kul att krypa in där sen.

2. Kaustiksoda vatten och tapetklisterpluver. Tar lite mer än Interslip och gör vissa partier av färgen kladdiga. Billigare men funkade inte för mig.

3. Exenterslip, funkar om jag vill sjösätta 2019... Har inte provat en roterande rondell med lite fart, men det kan gå.



4. Isblästring. Detta är pellets som expanderar med 800ggr när dom träffar ytan.

Lämnar inga farliga rester.

Dock ville företaget inte blästra på min båt pga att den var över 30år. Risk att gällcoaten inte klarar det. Men på nyare skall det funka utmärkt.

Kör på detta om båten är hyggligt ny! Spar mycket värk och frustration ;)

5. Färgskrapa med hårdstål 2olika bredder på skrapa samt liten spackelspade i stål. Slipa av härnen med vinkelslip. Ja, det blir lite repor, men men... jag skall ju inte tävla med båten.

Detta är det enda som funkat för mig. Färgen lossar ganska lätt och man får med alla lager i ett svep.

Viktigt med en bra mask för mun och ögon.

Det sista kan man sen ta med excentern om man vill vara riktigt nogran.

Jag kommer lämna gamla primern som sitter som berget. Köra på ny primer, sen epoxy och sist hård bottenfärg.



Mitt bästa tips: GÖR DET INTE ;) Det är ett megajobb.

Min båt är en Princess 41 från -81. Och jag skrapar ca 1/2-1kvm i timmen.

Men tänk på att det är tyfft jobb, så man orkar inte så länge.



Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg just förra inlägget och kom på en sak jag glömde:

Excenterslip. Glöm det direkt på mjuk bottenfärg. Rondellen hann snurra två varv, sedan var den full med färg och slipeffekten var noll.

Men den fungerade bra att städa upp det sista med efter att första skrapningen tagit det mesta av  bottenfärgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har i år tagit bort i princip all bottenfärg på vår 53 fotare. Inte kul någonstans men behövligt.

Vi hade köpt in en produkt som heter StripIt från Reactiv Resins i UK. www.ractivresins.com

http://www.reactiveresins.com/Strippit-antifouling-remover.html

Det är en produkt som är baserad på kaustiksoda och den skadar inte gelcoaten.

Kaustiksoda är sanslöst frätande och man behöver ha riktigt bra skyddsklädsel och en ordentlig högtrycksspruta. Kan man dessutom stå på en spolplatta och utföra arbetet så är det perfekt.

StripIt fungerade utmärkt, får man inte bort allt första gången lägger man bara på ett lager till och väntar i ca 12 timmar. Det tar tid, men inte så mycket muskelkraft om man har tillgång till en proffs-högtryckstvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapning & snabb uppvärmning kanske kan funka?

Gillar Faderullans kombimodell Evolution 3 för alkydfärg. (Föregångaren 2:an hade visst litet materialproblem som drastiskt påverkade livslängden. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden.

Köpte båten 2011 och förra ägaren hade då säsongen innan slipat ned till gelcoat och lagt på flera lager epoxi och sedan självpolerande mjuk bottenfärg. Har väl lagts på 1-2 nya lager mjuk färg per år i tre år nu.

Nu vill jag byta till VC17 och därför ta bort den självpolerande färgen (som är rödrosa). Önskar dock spara epoxiskiktet om möjligt. Tar tacksamt emot tips för hur jag ska slipa bottenfärgen utan att få bort epoxin. Excenter eller planslip? 40-60 papper eller mycket finare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt försök att ta bort mjuk bottenfärg med 40 (eller om det var 60) papper på en excenterslip blev totalfiasko. Efter några sekunder var papperet fullt med bottenfärg och gled runt ovanpå den andra färgen.  Ingen effekt alls.

Kemisk färgbortagning borde ju funka, den lär inte lösa upp Epoxin.

Fast jag skulle nog skrapa en gång till, med försiktigt handlag och spara så mycket av epoxin det går.  Tyvärr var det svårt, åtminstone för mig, att undvika snedskär och repa ganska djupt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Djupa snedskär känns inte så bra då själva tanken är att få en så slät och spacklad botten som möjligt och vill som sagt ha kvar epoxin. Kan det fungera med bandslip? Eller avverkar den för mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta medel för färgborttagning tar bara 1-komponent som din bottenförg är, men inte 2-komponent som epoxyn är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man så dåligt handlag att man får djupa snedskär i epoxyn om man skrapar för hand så skall man definitivt inte köra med en bandslip om man nu absolut inte vill ha bort all epoxyn. Alldeles för tung maskin med alldeles för mycket avverkning. 

Kör man med gammal hedelig trekansskrapa kan man ju slipa hörnen runda på den så att de inte skär in så lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir kanske att prova följande ordning i så fall:

1. Färgborttagningsmedel

2. Skrapa

3. Excenterslipen med finpapper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej här kommer glädjedödaren.. Jag provade allt som har nämnts egna blandningar, köpta maskiner, vatten blästring .mm. tog otroligt lång tid fick hoppa ett båt år. Tillslut var det bara att slipa bort skiten som gällde tog mej mååååånnnnngggaa kvällar. Spacklade ut ojämnheter Epoxyprimer 5 lager botten färg 2 lager snyggt ja kommer aldrig att göra om det trots riktig mask tror jag skiten gick genom huden mådde som skit efter slipningarna. Hoppas att det går bättre för dig.. Lycka till

//Ronny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån ska jag låna. 

2000 :- för fyra dygn, när jag om något år, ska ta bort all gelcoat ned till glasfibern.

Sen blir det epoxifärg. 

 

Gelcoatpeeler

 

 

Har alltså fukt i gelcoaten och bli inget bättre av att skrapa o dutta. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten miljöpekpinne till er som håller på att slipa/skrapa bort gammal bottenfärg.

Ifall det är någon typ av giftfärg/beväxningsfärg så ska ni vara försiktiga, ju äldre bottenfärg desto värre. Använd tätslutande klädsel, ansiktsskydd, andningsskydd, handskar mm. Ta hand om de bortskrapade/slipade färgresterna och lämna på deponi för farligt avfall.

Dessutom är en del kommuner, speciellt de där båtar ligger i insjöar, inte alls intresserade av att båtägaren själv avlägsnar sin bottenfärg. Det anses som alldeles för osäkert för både miljö och människa. Man kräver att jobbet ska utföras av proffs.

Var rädd om er därute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...