Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
yamarin650

båten som en tvål i vattnet

Rekommendera Poster

hej jag bytte min 2 taktare 135 mot en optimax 135 ,samma propeller, men satte dit den ett hål upp på akterspegeln.nu känns det som båten vispar proppen och inte får fäste riktigt i h20 och dessutom drar den ordentligt till höger och det känns som jag sitter på en stor tvål som är jätte känslig i ratten i h20. toppfarten är ungefär samma lite långsammare. ljudnivån i min yamarin 650 är ordentligt hög innan planing typ 7-15 knop ,känns som allt vibrerar i båten.,

kan det räcka med att byta propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske sänka ner ett hål till samma läge som gamla snurran och se om det blir någon skillnad innan du ger dig på ett propellerbyte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en bra ide men nu får jag låna en propeller på onsdag så vi får se,jag återkommer hur det fungerar. tänkte bara att nogon måste ha varit med om nåt liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lånade en stål propp och nu hoppar båten ur vattnet och ökade 2,5 knop i fart men vibrationerna är kvar och även att båten drar extremt åt höger,ska prova med anodstyrfenan och prova med den olika vinklar.annars blir det att sänka ner motorn igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fick köpa ny anodfena ,den gamla hade släppt och ställde in den tvärsimot kaviations kraften och med den nya proppen går den perfekt i vattnet den drar lite åt höger men det får jag köpa, båten går högt och är stabil i h20 ,det ska bli intressant med bränsleförbrukningen och hur många man kan plana båten med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båten drar ca 1l d om det är 200 kg i den och 1,3 om det är 500 kg i den men det känns fortfarande som proppen vispar när båten är tungt lasdad. tidigare så drog motorn likamkt soppa vare sig det var 3, 500 kg i båten så med den här proppen och motorn så är den mer känslig för vikt .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju iallfall inte självklart att du ska ha samma propeller som på förra motorn, till exempel om utväxlingen i växelhuset är olika så måste du ju byta propeller för att få motsvarande total verkningsgrad.

Har du rätt varvtal för motorn vid toppfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra ide är också att jobba med tilten. När motorn är rätt tiltad så går ratten lika lätt åt båda hållen och skall inte dra åt varken BB el. SB.

Jag känner detta jättetydligt på min 90Hk Merc. och gjorde det även på mina två 115Hk. Detta trots att det var non-feedback kabel på de två senare.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn kan gå fint i vattnet vid 25 knop och helt plötsligt släpper fästet och jag får dra ner och börja om och gasa och då planar jag lätt igen men jag kan känna hur proppen inte riktigt fäster!

Kan en fyrbladig stålpropp fästa bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hupp!!! när jag såg rubriken tänkte jag "Nä nu djävlar... har dom lanserat nån ny "KRAVMÄRKT" miljövänlig båt-ty.. som inte e testad tillräckligt och som löser upp sig i vatten.. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för propp? Jag hade problem med Laser 2 att den tappade greppet alldeles för lätt.

 

Lasern sägs gilla hiss, men bytte till Stiletto och det blev en ny båt. Den lyfter fören ordentligt och greppar ljusår bättre.

 

Nu till i år bytte jag till en Turning Point Speed Zone som är mer av en tävlingspropp. Den har ännu bättre grepp och verkar tåla ytterligare hiss.

 

För att hitta grepp vill du ha stor diameter och gärna mycket bladyta också. Tyvärr kostar dessa egenskaper fart, så man får kompromissa. 

 

Min TP lyfter hela båten, vilket gör att den kräver en hel del av styrning och balans i båten. Den går dock billigt och lätt i vattnet och i intervallet 30-45knop är matchningen perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för propp? Jag hade problem med Laser 2 att den tappade greppet alldeles för lätt.

 

Lasern sägs gilla hiss, men bytte till Stiletto och det blev en ny båt. Den lyfter fören ordentligt och greppar ljusår bättre.

 

Nu till i år bytte jag till en Turning Point Speed Zone som är mer av en tävlingspropp. Den har ännu bättre grepp och verkar tåla ytterligare hiss.

 

För att hitta grepp vill du ha stor diameter och gärna mycket bladyta också. Tyvärr kostar dessa egenskaper fart, så man får kompromissa. 

 

Min TP lyfter hela båten, vilket gör att den kräver en hel del av styrning och balans i båten. Den går dock billigt och lätt i vattnet och i intervallet 30-45knop är matchningen perfekt.

hej det är en QuickSilver stålpropp a41 17 p jag hade en likadan men i aluminium men den vispade bara runt och inget fäste alls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för propp? Jag hade problem med Laser 2 att den tappade greppet alldeles för lätt.

 

Lasern sägs gilla hiss, men bytte till Stiletto och det blev en ny båt. Den lyfter fören ordentligt och greppar ljusår bättre.

 

Nu till i år bytte jag till en Turning Point Speed Zone som är mer av en tävlingspropp. Den har ännu bättre grepp och verkar tåla ytterligare hiss.

 

För att hitta grepp vill du ha stor diameter och gärna mycket bladyta också. Tyvärr kostar dessa egenskaper fart, så man får kompromissa. 

 

Min TP lyfter hela båten, vilket gör att den kräver en hel del av styrning och balans i båten. Den går dock billigt och lätt i vattnet och i intervallet 30-45knop är matchningen perfe

jag har en QuickSilver stålpropp a41 17 p ,jag hade en liknande i aluminium men den vispade bara runt.

vad föreslår du skulle passa min 650 1100 kg yamarin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en QuickSilver stålpropp a41 17 p ,jag hade en liknande i aluminium men den vispade bara runt.

vad föreslår du skulle passa min 650 1100 kg yamarin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte en 4 bladig ställbar plastproppeller (propulse)på mässan efter många om och men och gissa vad bra den är👍

Båten hoppar ur vattnet och vid 22 knop 4000varv och 400 kg ligger den på litern!

tappat i toppfart ca 5 knop men vem bryr sig

 

provade att öka vinklarna men då släpper den i vattnet!

Mkt trevlig bekantskap !

Redigerad av yamarin650

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...